سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: منابع آبی استان در بخش های مختلف وضعیت مناسبی ندارد و انتقال آب دریای خزر چالش منابع آبی استان را برطرف می کند.

به گزارش ایرنا، علیرضا آشناگر روز شنبه در نشست شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: بهره گیری از منابع آبی بخش های آشامیدنی، صنعت و کشاورزی در استان سمنان بیش از حد توان آنها در حال انجام است.


وی با اشاره به وضعیت آب در سمنان، بیان کرد: وضعیت آب و منابع آبی در این استان بغرنج است و همه برنامه های و سیاست گذاری ها باید به سمت مصرف بهینه در بخش های مختلف باشد.


آشناگر با بیان اینکه صنعت یکی از مسیرهای توسعه سمنان است، ادامه داد: فعالیت حدود ۶۰۰ معدن در کنار دیگر واحدهای تولیدی و صنعتی بی شمار در استان سمنان، ضرورت تامین آب برای توسعه را ضروری کرده است.


وی با اشاره به توجیهی بودن انتقال آب از دریای خزر به سمنان، خاطرنشان کرد: طرح انتقال آب دریای خزر برای تامین آب آشامیدنی و صنعت مشکلات چالش کم آبی استان سمنان را مرتفع می کند.


استاندار سمنان افزود: ۵۰ میلیون مترمکعب از انتقال آب دریای خزر برای تامین آب آشامیدنی و ۱۵۰ میلیون متر مکعب آن به منظور استفاده در صنعتی است.


وی با بیان اینکه منابع غیردولتی تامین کننده اعتبار اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر است، گفت: به منظور تامین منابع مالی باید مدل مطلوبی طراحی شود.


استاندار سمنان با اشاره به مصرف آب در بخش کشاورزی، بیان کرد: مصرف آب در این بخش براساس آمایش سرزمینی و شرایط اقلیمی در مناطق مختلف استان سمنان متناسب سازی شود.


آشناگر گفت: توجه جدی به طرح های آبخیزداری و آبخوان داری مدنظر قرار گیرد.


به گزارش ایرنا، نشست حفاظت در منابع آب استان سمنان با حضور احمد همتی نماینده مردم شهرستان سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسوولان استانی برگزار و در زمینه پساب فاضلاب و منابع آبی تبادل نظر شد.


همایش انتقال آب دریای خزر ۲۳ خرداد ۹۸ در دانشگاه سمنان برنامه ریزی شده است.


۹۸۹۱/‏۶۱۰۳