۲۵ خرداد ۱۳۹۸، ۱۲:۱۵
کد خبرنگار: 951
کد خبر: 83353998
T T
۰ نفر
انتقال آب بین حوضه ای به سمنان بر اساس زمانبندی انجام می شود

سمنان- ایرنا- مدیرعامل شرکت آب منطقه ای استان سمنان گفت: انتقال بین حوضه ای آب به سمنان با تلاش مسئولان و دستگاه های اجرایی بر اساس زمانبندی در آینده نزدیک انجام می شود.

ایرج حیدریان روز شنبه در همایش علمی تخصصی ضرورت انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در تالار امیرکبیر دانشگاه سمنان افزود: قبل از اجرای طرح انتقال آب از خزر به سمنان تمام راهکارها برای مدیریت منابع آب انجام شد اما این راهبردها برای رفع چالش کم آبی کارساز نبود.
وی خاطر نشان کرد: با توجه به تبخیر قابل توجه آب و خشکسالی ها، نیاز بخش صنعت و معدن به آب در استان قابل توجه است.

مصرف ۹۴۱ میلیون متر مکعب آب استان سمنان در کشاورزی

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: ۹۴۱ میلیون متر مکعب آب در استان سمنان در بخش کشاورزی استفاده می شود که در ۱۰ سال آینده این رقم باید به دست کم ۶۵۰ میلیون متر مکعب برسد.
حیدریان اضافه کرد: ظرفیت ها برای اصلاح الگوی کشت در استان وجود دارد و اکنون به تمام چاه های سمنان برای برداشت مجوزهای قانونی داده شده است.

وی تصریح کرد: بر اساس سند توسعه منابع آبی سمنان، بخش صنعت در نواحی و شهرک های صنعتی استان باید نسبت به هدر رفت آب و استفاده از تصفیه آب اقدام کند.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان ادامه داد: ظرفیت های قابل توجهی مانند تصفیه فاضلاب مهدیشهر وجود دارد که از این بخش برای استفاده واحدهای صنعتی و تولیدی بهره گیری نشده است.
حیدریان تصریح کرد: مهم ترین دغدغه استان سمنان کم آبی است که با برنامه ریزی اصولی باید برای رفع این چالش اقدام کرد.
وی تصریح کرد: طرح شیرین سازی و انتقال آب خزر بدون چالش های زیست محیطی انجام می شود و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
مدیرعامل شرکت آب منطقه ای سمنان گفت: در بحث شیرین سازی و تامین منابع مالی با همکاری و تلاش مسئولان و بخش خصوصی مشکلی وجود نخواهد داشت.
همایش علمی تخصصی انتقال آب دریای خزر به استان سمنان در ۶ محور الگوی مصرف، مطالعات فنی، مطالعات زیست محیطی، مطالعات اجتماعی و اقتصادی، مطالعات سیاسی و سرمایه گذاری طرح برنامه ریزی شده است.
در استان سمنان حدود یک میلیارد و ۲۵۰ میلیون مترمکعب آب در سال تولید می‌شود که ۸۷ درصد در بخش کشاورزی، حدود هشت درصد در بخش صنعت و خدمات و حدود پنج درصد در بخش آب آشامیدنی مصرف می‌شود. متوسط سرانه مصرف آب در کشور حدود ۲۰۰ لیتر در شبانه روز و در استان بیش از ۷۰۰ هزار نفری سمنان ۱۶۰ لیتر و کمتر از متوسط کشوری است.
در یکسال گذشته پیگیری‌های مستمری برای توسعه سمنان با اجرای طرح‌های انتقال آب از سایر حوضه‌ها به سمنان صورت گرفت و پس از رایزنی‌ها انتقال آب از دریای خزر به فلات مرکزی در بودجه ۹۸ کشور ردیف اعتباری گرفت.
این ردیف بودجه مربوط به مطالعه و اجرای انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی است که با رأی قاطع نمایندگان مجلس در سال ۹۷ تصویب شده بود.
همچنین حجت الاسلام والمسلمین دکتر روحانی رئیس جمهوری ۱۳ آذرماه سال ۹۷ در سفر استانی به سمنان در دیدار مردمی بیان کردند که از نظر دولت تمام مسائل بحث انتقال آب از شمال کشور به استان سمنان حل شده و از فردا صبح اگر سرمایه گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز ایران و استان سمنان اقدام کند، دولت آمادگی دارد تا در مدت کوتاهی مجوزهای لازم را صادر کند.
۷۳۳۹/۷۴۰۸

اخبار مرتبط