به گزارش روز دوشنبه خبرگزاری بلومبرگ، نرم افزار بوئینگ مکس زمانی توسعه یافت که این شرکت، مهندسان مجرب را اخراج و در جهت کاهش هزینههای شرکت، اعمال فشار کرد.
بعلاوه، این شرکت هواپیماسازی آمریکایی، مسئولیت توسعه و آزمایش نرم افزار مکس را به کارگران موقتی با حقوق ۹ دلار در ساعت واگذار کرد که اغلب از کشورهایی مانند هند بودند که در زمینه هوافضا تجربه چندانی نداشتند.
توسعه و آزمایش نرم افزار بوئینگ مکس را دو شرکت هندی HCL و Cyient برعهده گرفتند.
از سویی، بوئینگ اعلام کرد که این شرکت به مهندسان شرکتهای HCL و Cyient برای تنظیم سیستمی که با حوادث اخیر هوایی برای بوئینگ مکس ارتباط داشته، اتکا نکرده است.
هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ مکس شرکت هواپیمایی اتیوپی که ۱۹ اسفند ماه سال ۱۳۹۷ از آدیس آبابا عازم نایروبی پایتخت کنیا بود، دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه سقوط کرد و همه ۱۵۷ سرنشین آن کشته شدند.
همچنین این مدل از هواپیمای بوئینگ در اندونزی سقوط کرد و همه ۱۸۹ سرنشین آن جان باختند.
در پی وقوع این دو حادثه، شرکتهای هواپیمایی بین المللی استفاده از این نوع بوئینگ را متوقف کرده و هم اکنون اکثر بوئینگهای ۷۳۷ آمریکا زمین گیر شدهاند.
به رغم آنکه بوئینگ اعلام کرده که به دنبال رفع مشکلات فنی است، اما کارشناسان هوایی بر این باورند که سیستم خودکار پرواز ۷۳۷ از نقص فنی بالایی برخوردار است.