۱۸ تیرماه با عنوان روز ادبیات کودک و نوجوان شناخته میشود. شیراز به عنوان قطب ادبیات کودک و نوجوان طی سالهای اخیر گامهایی ارزشمند درراستای تعمیق مفهوم درست ادبیات کودکان برداشته است.
معرفی نویسندگان تراز اول به جامعه ادبی و نیز فعالیت آکادمیک دانشگاه شیراز در زمینه ادبیات کودک و نوجوان، شیراز را در زمره شهرهای ادبیات کودک درآورده است که ظرفیتهای بسیاری برای کودکان و نوجوانان فراهم کرده است.
رئیس سازمان فرهنگی و اجتماعی شهرداری شیراز در این آئین نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را ستود و عنوان کرد: کسانی که عرصه نگارش برای کودکان و نوجوانان تلاش میکنند، وظیفهای دشوار دارند؛ چراکه باید اندیشه بزرگسالانه خود را با تفکر کودکان تطبیق دهند. ابراهیم گشتاسبی راد با بیان اینکه کودکانه نوشتن سخت است، ابراز داشت: برخی واژگان گاه چنان ثقیلاند که نمیتوان با آنها با کودکان رابطهبرقرار کرد، ناگزیر باید اذعان کرد که نگاه کودکان ساده است؛ اما بیان آن دشوار.
در ادامه این آئین مدیر مرکز مطالعات ادبیات کودک دانشگاه شیراز طی سخنانی به ستایش عشق و اندیشهورزی پرداخت.
سعید حسامپور که در تجلیل از مرتضی خسرونژاد سخن میگفت، وجود وی را گواهی بر تلاشهای استادانی عاشق کودکی دانست و او را اندیشهورزی مهرورز خواند.
وی تاکید کرد: خسرونژاد حق بسیاری بر گردن ادبیات کودک و نوجوان کشور دارد و هرچه بزرگداشتها تکرار شود، نمیتوان حق مطلب را در این باره بیان کرد.
حسامپور ابراز داشت: با بررسی ویژگی مربیان بزرگ کودکان به نامهایی همچون خسرونژاد و جبار باغچهبان میرسیم.
استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه مربیان بزرگ توأمان آفرینشگر، پرورشدهنده و گستراننده هستند، خاطرنشان کرد: تلاقی این صفات در یک تن بسیار دشوار است و این پیوند درباره استاد ادبیات کودکان و نوجوانان روی داده است.
خسرو نژاد زیرساختهای لازم برای ادبیات کودک و نوجوان را پی ریزی کرد
وی به کتاب دیگرخوانیهای ناگزیر که مجموعه مقالاتی در حوزه ادبیات کودک و نوجوان به کوشش مرتضی خسرونژاد است، بیان داشت: از بدو شروع کار، تلاشهای او برای تعمیقبخشیدن به مفهوم ادبیات کودک، بارز بوده است که در این راستا انتشار دیگرخوانیهای ناگزیر به کتاب معصومیت و تجربه ختم شد که دقیقاً مسیری برای فراهم کردن زیرساختهای لازم برای ادبیات کودک و نوجوان بهشمار میرود.
حسامپور ادامه داد: خسرونژاد برای حوزه ادبیات کتاب کودک خون دل خورد و نتیجه آن راهاندازی مرکز مطالعات ادبیات کودکان و نوجوانان بود و در ادامه افزودهشدن رشته ادبیات کودک به مقطع کارشناسی ارشد و دکتری در دانشگاه شیراز.
وی با بیان اینکه پیش از خسرونژاد جای حوزه علمی پژوهشی در زمینه ادبیات کودک در دانشگاهها خالی بوده است، از انتشار نشریه علمی پژوهشی "در قلمرو ادبیات کودک" به همت این استاد، یاد کرد.
استاد ادبیات دانشگاه شیراز با بیان اینکه ادبیات کودک به دنبال اندیشهورزی است، عنوان کرد: از طریق ادبیات کودک و نوجوان میتوانیم تفکر محبت و مهرورزی و مهارتهای اجتماعی را کودکان منتقل کنیم و با استفاده از تفکر انتقادی، بر مهارتهای اجتماعی آنان بیفزاییم.
استاد ادبیات دانشگاه شیراز:
ادبیات کودک به دنبال اندیشهورزی است، از طریق ادبیات کودک و نوجوان میتوانیم تفکر محبت و مهرورزی و مهارتهای اجتماعی را کودکان منتقل کنیم و با استفاده از تفکر انتقادی، بر مهارتهای اجتماعی آنان بیفزاییم
عضو شورای شهر شیراز نیز در این آئین ابراز امیدواری کرد که شیراز در زمره شهرهای خلاق ادبی قرار گیرد.
سولماز دهقانی با اشاره به تلاشهای مدیریت شهری در کسب عنوان شهر دوستدار کودک، بیان کرد: این مهم تا چندی دیگر به ثمر مینشیند و با اتکا به آن میتوان شهری مناسب کودکان داشته باشیم.
وی همچنین وجود مرکز مطالعات ادبیات کودکان و نوجوانان را در دانشگاه شیراز غنیمتی برای دستیافتن به عناوین یادشده دانست.
دیگر عضو شورای شهر شیراز نیز در ادامه نامگذاری ۱۸ تیرماه را با یاد مهدی آذریزدی اتفاقی ستودنی دانست. کاری ستودنی است.
لیلا دودمان جایگاه ادبیات کودک را در شیراز ارزنده دانست و عنوان کرد: حضور نویسندگان انجمن ادبی انگشت جادویی و افرادی همچون طاهره ایبد و نیز مرکز مطالعات ادبیات کودک و نوجوان شیراز را به یکی از قطبهای ادبیات کودک بدل کرده است.
وی با بیان اینکه ادبیات کودک و نوجوان نقشی مؤثر بر تعلیم و تربیت دارد، شکوفایی آن را زمینهساز بالندگی آیندهسازان کشور خواند.
شورای شهر شیراز و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهمنامه امضا کردند
دودمان اعلام کرد: کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تفاهمنامهای بهمنظور همکاری با شورای شهر شیراز منعقد کرده است که براساس آن فراخوان جشنواره منطقهای نگاه کودکان به شهر، از طریق داستان و نقاشی اعلام میشود.
در ادامه این برنامه، نویسنده شیرازی ادبیات کودک و نوجوان که در کارنامه خود نگارش ۶۵ اثر را برای کودکان و نوجوانان دارد، ضمن قدردانی از شورای شهر و انجمنهای ادبی شیراز، بر ضرورت معرفی ظرفیتهای شیراز در حوزه ادبیات تاکید کرد.
طاهره ایبد با اشاره به تلاشهای خسرونژاد درراستای تحکیم پایههای ادبیات کودکان و نوجوانان، اظهار کرد: خسرونژاد کسی است که شکاف حوزه ادبیات کودک را با کوشش پر کرد و دانشگاه شیراز به واسطه او گامی ارزنده در این حیطه برداشته است.
وی با بیان اینکه دنیا برای تغییر به امثال خسرونژاد نیاز دارد، گفت: ادبیات نیازی است که لذت خواندن را به کودکان میبخشد و مهارتهای زندگی را در آنان پرورش میدهد.
طاهره ایبد، نویسنده کودک و نوجوان، متولد آذرماه سال ۱۳۴۲ در شیراز است. رشته دانشگاهی وی کاردانی آموزش زبان انگلیسی است. او حدود ۶۵ عنوان کتاب دارد که چهار عنوان آن مجموعه داستان و رمان برای بزرگسالان است و بقیه به کودکان اختصاص دارد.
ایبد تاکنون برنده ۲۱ عنوان جایزه در حوزه نویسندگی شده است. از آثارتالیفی او میتوان به “الم شنگه”، “دور گردون”، “کاش آدم بزرگها نی نی شوند”، “شیشههای شکسته”، “خروس جنگی”، “باغچه توی گلدان”، “آخرین نامه” و “به هوای گل سرخ” اشاره کرد.
۹۸۸۵/ ۲۰۲۷