سمنان- ایرنا- استاندار سمنان گفت: مشارکت و همکاری کشاورزان در جبران کسری مخازن آب دشت های استان سمنان ضروری است.

علیرضا آشناگر روز چهارشنبه در سومین نشست شورای حفاظت از منابع آبی استان سمنان در سالن غدیر استانداری، افزود: اجرای طرح اصلاح و تعدیل دشت‌های این استان با مدیریت مشارکتی کشاورزان انجام و برای اجرای اصلاح و ضریب تعدیل دشت ها توافق نامه بین آب منطقه ای، جهاد کشاورزی و صنف کشاورزی روی شیوه تامین کسری برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به چالش کم آبی و کسری ۱۵۰ میلیون مترمکعب آب در استان سمنان، بیان کرد: مدیریت ناصحیح، بهره برداری بیش از حدمجاز از منابع آب و خشکسالی های پی در پی سال های گذشته در کاهش سطح منابع آبی استان سمنان دخیل هستند.

آشناگر، به ضرورت مدیریت تامین و برداشت آب در سمنان تاکید و تصریح کرد: اصلاح و تعدیل دشت های این استان به منظور جلوگیری از بحران های ناشی از کمبود آب ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: رعایت اصلاح الگوی کشت از سوی کشاورزان و هوشمندسازی کنتورهای چاه های آب کشاورزی از اقدامات مطلوب در سازگاری با کم آبی استان سمنان است.


روش‌های تامین و تعدیل منابع آبی گزارش شود
استاندار سمنان تاکید کرد: در بخش تامین آب اقدامات مطلوبی انجام نشد به عنوان مثال در حوزه آبخیزداری، مهار آب های سطحی و استفاده از آب های نامتعارف باید گام برداشت.

وی با بیان اینکه در برابر کشاورزان استدلال قوی در زمینه تامین آب وجود ندارد، ابرازداشت: گزارش با موضوع تاثیرگذاری اقدام های انجام شده در تعدیل وضعیت دشت ها و سطح آبخوان ها ارایه شود.

آشناگر با بیان اینکه نباید فشار بیش از حد به بخش کشاورزی تحمیل کرد، اظهارداشت: شیوه های اجرای ضریب اصلاح و تعدیل دشت های استان سمنان نیاز به توجه به نظرات کشاورزان به ویژه در فصل تابستان دارد.

استاندار سمنان یادآور شد: مسوولان متولی نسبت به ایجاد بوستان در بالادست سد شهید شاهچراغی دامغان تدابیر لازم را اتخاذ کنند.

در سومین جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان، مواردی چون پیگیری مصوبات قبلی، برنامه های پیش روی شرکت آب و فاضلاب روستایی و تصویب ضرایب اصلاح و تعدیل ۶ دشت از دشت های استان سمنان بحث و بررسی شد.

۹۸۹۱/‏۶۱۰۳