تهران- ایرنا- تهیه‌کننده فیلم سینمایی «من مادر هستم»، گفت، در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آثار تولید شده در سینمای ایران با سرمایه بخش خصوصی ساخته می‌شود و سرمایه‌گذاران در این حوزه باید حدود مسائل اقتصادی را رعایت کنند.

سیدغلامرضا موسوی روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا، درباره ورود سرمایه‌ بخش خصوصی به سینمای ایران، اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۹۰ درصد آثار  تولید شده در سینمای ایران با سرمایه بخش خصوصی ساخته می‌شود اما بحث مطرح این است که این‌ها چه نوع سرمایه ای است؟

وی افزود: چند سال پیش همزمان با تولید مجموعه شهرزاد برای شبکه نمایش خانگی، هشدار دادم که امکان دارد سرمایه‌هایی مطمئن و سالم وارد این حوزه نشود. این مساله خیلی جدی گرفته نشد و فقط در حد گفتگوهای مطبوعاتی باقی ماند.

این تهیه‌کننده سینما با تاکید بر اینکه سینمای ایران نیاز به تزریق پول توسط بخش‌های خصوصی مختلف دارد، ادامه داد: آثاری که در سال تولید می‌شوند به جز تعداد معدودی که از بودجه دولتی استفاده می‌کنند، با سرمایه گذاری خصوصی ساخته می شوند. در بحث تولید آثار سینمایی شاید بیش از ۱۵۰ تا ۲۰۰ سرمایه‌گذار داریم که از این میان ممکن است تعداد انگشت شماری باشند که سرمایه آن‌ها سالم به حساب نمی‌آید.

موسوی اظهار کرد: هر نوع سرمایه ای (سالم یا ناسالم) هنگامی سینما را دچار مشکل می‌کند که اقتصاد آن را ملتهب کند. زمانی که در پرداخت‌هایشان روش‌های معقول را پیروی نکنند، طبیعتا به سینما از بعد اقتصادی آسیب می‌رسانند. در حقیقت مساله مهم این است که سرمایه هایی که وارد سینما می‌شود به طور منطقی هزینه شود و طبیعتاً ورود آن منجر به رفتار غیرمنطقی نشود.

تهیه‌کننده فیلم سینمایی «بغض»، با بیان اینکه افرادی که با سرمایه‌های ناسالم وارد سینما شدند بسیار معدود هستند، گفت: ضمن اینکه بسیاری از کسانی که متهم به داشتن پول کثیف هستند، پول کثیف ندارند و اتفاقاً بر اساس دقتی که در کار و زندگی آنها می‌شود سرمایه حاصل از زحمت را آورده‌اند. نکته اصلی در مساله اقتصاد و سرمایه سینمای ما این است که چه کسانی در سینمای ایران با بالا بردن سطح دستمزدها در اقتصاد سینما اختلال ایجاد می کنند؟ به نظر من باید با این سرمایه‌گذاران حتی اگر با پول تمیز وارد این حوزه شده اند، برخورد شود و اجازه ندهند که بر اساس خواست شخصی آنها سینمای ایران دچار آسیب شود و در اقتصاد آن اخلال به وجود بیاید.

موسوی درباره ورود سرمایه گذاران به سینما گفت: هر سرمایه‌گذاری باید تکلیفش روشن باشد که آیا برای کار اقتصادی وارد سینما شده است یا فقط می‌خواهد فیلمی ساخته شود که بگوید آن فیلم را دوست دارد و به ساخت آن کمک کرده است. سرمایه‌گذاران اگر می‌خواهند کار اقتصادی کنند طبیعتاً باید چند نکته را مد نظر داشته باشند. شناسنامه و رزومه حرفه‌ای تهیه‌کننده و کارگردان یک فیلم از جمله مسائلی است که باید در رسیدن به یک سرمایه‌گذاری منطقی و اقتصادی به آن توجه کرد.  

این تهیه‌کننده سینما خاطرنشان کرد: ما حق دخالت در مسائل قضایی را نداریم. به این معنی که صرفاً قوه قضاییه بر اساس قوانین می‌تواند به مسائلی از جمله پرونده سرمایه‌های مشکوک و صاحبان آن رسیدگی کند. سرمایه‌گذاران در سینما نیز، باید حدود مسائل اقتصادی را رعایت کنند. نباید این طور فکر کنند که چون پول دارند می توانند به هر شکل که دوست دارند در سینما حرکت کنند. باید مسائل اقتصادی را کاملاً رعایت کرد.