بندرعباس-ایرنا- کتاب رسم معیشت مردم هرمزگان با سه فصل شامل، پوشاک سنتی مردم این استان، مسکن، معماری و خوراک به نویسندگی سهراب سعیدی و علی اصغر رستمی ابوسعیدی چاپ شده است.

نخستین چاپ این کتاب، در سال ۱۳۹۵ با ۱۸۲ صفحه و یک هزار نسخه توسط انتشارات دارالتفسیر منتشر شده که نویسندگان علاوه بر نوع پوشش و مسکن مردم هرمزگان به انواع غذاها شامل، ترشی، شیرینی و نان های بومی اشاره کرده اند.

آثار دیگری از سهراب سعیدی، نویسنده و پژوهشگر هرمزگانی اهل میناب شامل، عزا در هرمزگان، کهن الگوهای هرمزگان، نوحه گویان بی دیوان، گنبد گوهرنگار، چون پرند نیلگون، روزون رفته هیچ وه نتاتن و بناهای سنتی هرمزگان به چاپ رسیده است.

همچنین کتاب هایی مانند، نمودهای مردم شناختی در گویش میناب و ضرب المثل هایی در میناب از علی اصغررستمی ابوسعیدی نویسنده اهل شهرستان میناب نیز منتشر شده است.

در بخشی از کتاب آمده است :همانطور در استان هرمزگان به دلیل ویژگی های اقلیمی خاص منطقه بیشتر ایام سال گرم و مرطوب است، سبک معماری و مصالح و لوازم ساختمانی نیز متناسب با این نوع آب و هوا مختصات خاص خود را دارد.

ساختمان ها از اجزای گوناگونی تشکیل می شوند که هر کدام از آن ها علاوه بر این که در قوام و دوام بخشیدن به ساختمان موثرند دارای جاذبه ظاهری قابل توجهی نیز می باشند.

برخی از بناهای خاص یا عمومی که مردم جنوب از دیرباز برای هم زیستی با طبیعت، ساخته و پرداخته اند چنان نام هایی نیکو و با مسما بر آن ها نهاده اند که هر کدام ریشه در فرهنگ کهن این بر و بوم دارند.

غذاهایی که مردم هرمزگان نیز در گذشته و حال استفاده می نمودند بستگی به شرایط جوی و زیست محیطی آنها داشت مثلا آن ها از دریا نوعی ماهی به نام هور صید می کردند و برای استفاده طولانی مدت آن را در ظرفی از نمک آغشته کرده و به آن ماهی سوری می گفتند و در زمستان ها استفاده می کردند.

از درختان نخل اطرافشان نیز علاوه بر خرما نوعی شیره و شیرینی های فراوانی می ساختند و در زمستان ها استفاده می نمودند که فصل سوم کتاب گویای انواع خوراک ها، شیرینی ها، ترشی ها و نان ها خواهد بود.

۹۹۴۴/۶۰۴۸