علی شریفی با تاکید بر اهمیت اخلاق در حوزه علمی گفت: اعتبار و جایگاه علمی کشور، این تکلیف را ایجاب میکند که از تضعیف آن جلوگیری کنیم و آنچه را که به عنوان اصول اخلاقی و علمی وجود دارد ارج نهیم؛ زیرا این امر سبب ارتقای علم در کشور میشود.
به گزارش روز دوشنبه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شریفی با بیان اینکه از قدیم اسناد بالادستی بر اهمیت اخلاق در علم تاکید داشتهاند، افزود: از جمله این اسناد میتوان به قانون مقررات انتظامی هیأت علمی دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و تحقیقاتی و آیین نامه انضباطی دانشجویان جمهوری اسلامی ایران مصوبه جلسه ۳۵۸ شورای عالی انقلاب فرهنگی اشاره کرد.
مدیر کل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم در خصوص وضعیت شکایات و تخلفات در دانشگاهها و مراکز آموزش عالی در سال های ۹۶ و ۹۷ اظهار داشت: به طور کلی ۲۵۰ پرونده مرتبط با هیأت علمی در کارگروه تخصصی تخلفات پژوهشی مرتبط با اعضای هیات علمی و ۱۷۳ مورد مرتبط با دانشجویان بررسی شده است. همچنین ۶۷ پرونده به هیات انتظامی اعضای هیات علمی و ۳۵ پرونده به کمیته انضباطی دانشجویان ارجاع و ۹۸ پرونده هیات علمی و ۶۱ پرونده دانشجویان در این مدت تعیین تکلیف شده است.
شریفی در خصوص شکایت واصل شده به معاونت پژوهش و فناوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از ابتدای سال ۹۷ تا شهریور ماه ۹۸ گفت: به طور کلی ۸۲ پرونده دریافت کردیم که از این تعداد ۳۷ مورد مختومه شد و ۴۵ پرونده دیگر توسط کارگروه دانشگاهها و موسسات در حال بررسی است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم در رابطه با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه در زمینه تقلبات علمی در وزارت عتف، خاطرنشان کرد: تدوین کتابچه منشور و موازین اخلاق پژوهش، درستکاری علمی و اطلاع رسانی، ارسال به تمام مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، پیشنهاد تصویب واحد آموزشی برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی، بررگزاری کارگاه برای اعضای هیئت علمی، گردآوری و انتشار کتاب گزارش مقابله با تخلفات علمی از اقدامات وزارتخانه در این زمینه است.
شریفی در رابطه با اقدامات حقوقی وزارت عتف در رابطه با تخلفات علمی گفت: دستورالعمل نحوه بررسی تخلفات پژوهشی تدوین و پس از تایید وزیر علوم ابلاغ شد. این دستورالعمل شامل تهیه تمام تعاریف و مصادیق تخلفات علمی، تعیین مرجع بررسی تخلفات علمی در دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی، تعیین مراحل اجرایی رسیدگی و بررسی تخلفات علمی در دانشگاهها و موسسات آموزشی و پژوهشی است.
مصادیق تخلفات پژوهشی در ۵۷ بند به دانشگاه ها ابلاغ شد
وی همچنین در باره مصادیق تخلفات پژوهشی عنوان کرد: مصادیق تخلفات پژوهشی در ۵۷ بند با امضای وزیر علوم به همراه دستورالعمل در سال ۹۳ برای اجرا به تمام دانشگاه موسسات آموزش و پژوهش ابلاغ شد که سرفصلهای آن مشتمل بر سوء رفتارهای پژوهشی، عدم تعهد و مسئولیت نسبت به ذینفعان، عدم رعایت حقوق آزمودنیها، جعل و تحریف دادهها، سرقت و اجاره علمی، عدم رعایت حقوق مالکیت معنوی مسئولیت پژوهش انجام شده، انتشار مجدد، همپوشانی انتشارات، خرید و فروش آثار پژوهشی و جعل هویت است.
مدیرکل دفتر برنامهریزی و سیاستگذاری امور پژوهشی وزارت علوم در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در حوزه جلوگیری از تخلفات در پایاننامهها اظهار داشت: در این زمینه آییننامه ثبت و اشاعه پیشنهادها، پایاننامهها و رسالههای تحصیلات تکمیلی و صیانت از حقوق پدیدآوران در آنها ابلاغ شد. همچنین نرمافزارهای مشابهتیاب برای بررسی پایاننامهها جهت جلوگیری از بروز تخلفات توسعه یافت و پروپوزالها و پایاننامهها در سامانه ایرانداک ملزم به ثبت شد.
وی همچنین در باره اقدامات انجام شده در حوزه جلوگیری از تخلفات نشریات علمی گفت: تهیه فهرست سیاه نشریات و ثبت در سامانه وزارت عتف اطلاع رسانی آن به دانشگاهها و موسسات آموزش عالی و پژوهشی، ارزیابی نشریات داخلی و لغو اعتبار نشریات در صورت مشاهده تخلف، ایجاد نظام ارزیابی و داوری مجلات ایندکس شده در ISC و شناسایی مجلات نامعتبر و اطلاع رسانی آن بر روی سایت ISC، الزام استفاده از نرمافزارهای تشابهیاب در تدوین مقالات و مجلات تدوین و تصویب آییننامه نشریات علمی از جمله این اقدامات است.
شریفی تصویب آییننامه همایشهای علمی، الزام به ثبت همایشها و مقالات در پایگاه ISC، شناسایی همایش های نامعتبر و اطلاع رسانی در پایگاه ISC و اعلام به مراجع قانونی، تاکید بر تخصیص هم امتیاز صرفاً به مقالات کنفرانسی ثبت شده در ISC را ، دیگر اقدامات وزارت علوم در حوزه جلوگیری از تخلفات همایشها بیان کرد.