تهران- ایرنا- مدیر کل دفتر ارتباطات با صنعت وزارت علوم معتقد است با وجود تمام چالش‌هایی که در حوزه کمبود بودجه‌های پژوهشی داریم، اما طی دو سال اخیر دانشگاه‌ها در حوزه مهارت افزایی با افزایش ۱۵ درصدی رو به رو بوده‌اند.

ششمین نشست مدیران ارتباط با صنعت دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور از صبح روز چهارشنبه در سالن شهدا جهاد علمی وزارت علوم با حضور اساتید دانشگاه برگزار شد.

محمدسعید سیف در این نشست درباره وضعیت دانشگاهی کشور و چالش‌هایی که در آن وجود دارد، گفت: علی رغم چالش‌ها و مشکلات، باید به سمت پیشرفت حرکت و از توانایی‌های خود استفاده کنیم. ما از نظر علمی جایگاه خوبی در دنیا داریم و خودشان در جریان هستند که بین ۱۰ رتبه برتر هستیم اما در حوزه اقتصاد نتوانستیم نقش پر رنگی ایفا کنیم.
۵۰۰ میلیارد دلار بودجه‌های پژوهشی آمریکا و ژاپن است در حالی که ما در این قسمت عدد قابل توجهی نداریم. یکی از عوامل پیشرفت وحل مشکلات بودجه پژوهشی است که وضعیت خوبی ندارد.
عامل دیگر ضریب هوشی و توانایی علمی است. این خوش خیالی است که فکر کنیم ما تافته جدا بافته هستیم، آی کیو افراد جامعه ما عدد متوسطی است.  
کره و ژاپن ۱۰۹، آمریکا ۹۶ اما ما ۸۴ هستیم و روی این مسئله هم نمی‌توانیم حساب باز کنیم. از نظر مالی محدود و از نظر ضریب هوشی نیز مستندی وجود ندارد که اثبات کند ما توانایی خاصی داریم.  
اما موردی که می توانیم روی آن حساب کنیم، هم‌افزایی ۴ میلیون دانشگاهی و به خدمت درآوردن آن‌ها در جامعه است.  
او در گزارش جزئیات برنامه‌های پیش روی وزارت علوم گفت: برنامه مهارت افزایی را آغاز کردیم که خوشبختانه در حال حاضر به دغدغه دانشگاه‌ها تبدیل شده و ارقام خوبی در حال استخراج است. سالانه حدود ۱۵ درصد در این حوزه رشد داشتیم و امیدواریم دفاتر ارتباط با صنعت نیز نقش خوبی ایفا کنند. یکی از نکات مهمی که در این حوزه وجود دارد این است که وزارتخانه‌ها و نهادها بتوانند مهارت ها را تعریف کرده و برای آن ها دوره هایی را ترتیب بدهند.  
مدیر کل دفتر ارتباط با صنعت وزارت علوم خاطرنشان کرد: برای رصد اشتغال نیز کارهای فشرده ای انجام داده‌ایم که نتایج آن را انعکاس خواهیم داد. ارتباط با صنعت، موارد حقوقی متعدد و الزام قرادادهای تحقیقاتی، مسائلی است که دانشگاه ها باید به شکل برنامه ریزی شده از بعد حقوقی، فنی، زمانبندی ساماندهی شوند. برخی از دانشگاه های بزرگ این کار را انجام داده اند ولی این کافی نیست و می تواند گسترده تر شود.
علاوه بر آن بندهایی داشت که از دانشگاه ها خواستیم به ما گزارش دهند. انتظار ما این است که دانشگاه ها به تبع شرایطی که دارند، برنامه‌ای ترتیب دهند تا به مدیران فعال مشوق هایی پیش بینی کنند. توصیه من این است که دانشگاه ها، آیین‌نامه و مصوبه‌ای که تصویب و ابلاغ شده است را جدی بگیرند و از ظرفیت های آن استفاده کنند.