به گزارش تارنمای روزنامه استرالیایی «Age»، در این بازی ساده از بیماران خواسته میشود تا از بین دو جعبه رنگی موجود یکی را انتخاب کنند و بازیکنان هربار به طور تصادفی برمبنای انتخابی که میکنند، امتیاز میگیرند.
در حالی که یک بازیکن سالم از لحاظ روانی معمولا تا زمانی که امتیاز بگیرد به انتخاب مکرر یک رنگ ادامه میدهد، مبتلایان به اختلال دوقطبی هر بار انتخاب خود را بین دو رنگ تغییر میدهند.
امیر دزفولی عصبشناس و محقق ارشد این پروژه در این باره میگوید: «ایده پشت این بازی این است که اختلالات روانی مختلف سیستم تصمیمگیری مغز را به روشهای مختلفی تحت تاثیر قرار میدهند.»
به گفته این پژوهشگر ایرانی، مطالعات پیشین نشان داده است که در ۶۹ درصد از موارد مشکل مبتلایان به اختلال دوقطبی در ابتدا اشتباه تشخیص داده میشود اما این فناوری احتمال چنین اشتباهی را بین ۲۰ تا ۴۰ درصد کاهش میدهد.
تشخیص نادرست اختلالات روانی میتواند به تجویز درمانهای نادرست منتهی شود که اثرات دائمی و مخربی را بر زندگی بیماران برجای میگذارند.
دزفولی میگوید، علائم و نشانههای اختلالاتی چون دوقطبی و افسردگی خیلی شبیه هم هستند و در نتیجه تمیز دادن این دو اختلال از هم کار دشواری است.
«مشکل اینجاست که ما با یک سیستم بسیار پیچیده یعنی مغز سر و کار داریم. با کمک فناوری هوش مصنوعی در جایی قرار گرفتهایم که میتوانیم مدلهایی داشته باشیم که بر پیچیدگیهای مغز منطبق شوند.»
اگرچه پروژه دزفولی از حمایت و پشتیبانی سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی همسود (CSIRO) وابسته به دولت استرالیا برخوردار بوده و تاکنون بر روی ۱۰۱ نفر نیز تست شده، اما به گفته وی هنوز در مراحل اولیه است و راه زیادی تا عرضه آن به کلینیکها وجود دارد.