تهران- ایرنا- پاکستان از صندوق بین المللی پول خواست به منظور تسهیل فعالیت سیستم مالی کشور و جبران تاثیر ورود به نسبت پایین سرمایه خارجی به پاکستان، محدودیت های های اعمال شده بر جریان پول داخلی را کاهش دهد.

"دان" پاکستان به نقل از مقامات از مذاکرات جاری این کشور و صندوق بین المللی پول آگاه نوشت، مقامات بانک مرکزی این کشور در گفت وگو با مقامات صندوق بین المللی پول به طرح مساله تعدیل شرایط مربوط به دارایی های خالص داخلی این بانک پرداختند.

پاکستان در سه ماهه اول امسال به اهداف تعیین شده در رابطه با دارایی های خالص داخلی دست یافت اما، با توجه به کمی عرضه پول، تحقق اهداف آتی دشوار است و ممکن است باعث مشکلاتی در نقدینگی سیستم این بانک شود.

طبق برنامه صندوق بین المللی پول، این صندوق مجاز است به خاطر افزایش قابل پیش بینی سرمایه های خارجی پس از امضای قرارداد بسته کمک مالی به پاکستان، دارایی های خالص خارجی را به طور قابل توجه افزایش دهد اما،‌ افزایش دارایی های داخلی محدود می شود.

طبق برنامه صندوق بین المللی پول، دولت فدرال پاکستان اجازه ندارد به طور مستقیم از بانک مرکزی این کشور قرض بگیرد و نیازهای مالی اش باید از سوی بانک های تجاری تامین شود. بانک مرکزی نیازهای مالی بانک های تجاری را با تزریق پول تامین می کند اما، اهداف دشوار دارایی خالص داخلی می تواند در زمینه تضمین وجود نقدینگی برای بانک مرکزی مشکلاتی ایجاد کند.

به گفته مقامات آگاه از روند مذاکرات پاکستان و صندوق بین المللی پول،‌ به استثنای مذاکرات مربوط به مالیات فدرال و نرخ برق، انتظار می رود این مذاکرات به نتیجه برسد. این صندوق از اعداد و ارقام ارایه شده از سوی واحد برق درباره کاهش بدهی غیرمستقیم و مسیر آینده آن و چشم انداز تحقق سقف بالاتر مالیاتی ترسیم شده از سوی هیئت درآمد فدرال راضی نبود.

طبق پیش بینی صندوق بین المللی پول، دارایی های خالص خارجی پاکستان در سال مالی جاری، 8.9 درصد رشد دارد. این صندوق برای سال مالی گذشته پاکستان رشد منفی 6درصد پیش بینی کرده بود.