انجمن صنفی خدمات دیجیتال اتاق بازرگانی تهران در این بیانیه افزود: «صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده یکی از شفافترین صنایع در کشور است که تمامی سرویسهای آن پس از تأیید وزارت ارشاد و اپراتورهای کشور فعال شده و ریال به ریال درآمد شرکتهای آن توسط اپراتورهای کشور و تحت نظارت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی محاسبه شده و به شرکتهای ارائهدهنده سرویس و محتوا پرداخت میگردد. به طوریکه تا امروز همه مشترکین میتوانستند سرویسهای فعال خود و هزینه آن را در اپلیکیشنهای اپراتورها مانند «همراه من» و «ایرانسل من» و در قبوض خود و یا از طریق سامانه *۸۰۰# مشاهده نموده و هم اکنون نیز همه اطلاعات درآمدی شرکتها برای مردم در دسترس قرار گرفته است که مطمئنا در کمتر صنعتی چنین امکانی وجود دارد.
این انجمن با اعلام این که ضروری است مردم ایران از مجموع درآمد حاصل از ارائهی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده اطلاع داشته باشند، بیان کرد: مجموع درآمد حاصل از ارائهی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده از طریق دو اپراتور موبایل کشور بین ذینفعان مختلفی شامل سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشور به نمایندگی از دولت (بین ۱۰% تا ۱۵%)، اپراتورهای تلفن همراه (بین ۲۰% تا ۵۰%)، شرکتهای اگریگیتور (بین صفر تا ۱۰%) و شرکتهای ارائهدهندهی خدمات (بین ۳۰% تا ۶۰%) تقسیم میشود. این درآمد صرف تأمین هزینههایی مانند تامین و توسعهی شبکههای ارتباطی، تامین زیرساختهای فنی نظیر پلتفرمها، اپلیکیشنها و نرمافزارهای مورد نیاز، هزینههای تولید و تامین محتوا و هزینههای تبلیغات میشود.
سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی نیز به عنوان نمایندهی دولت و صادرکنندهی پروانهی فعالیت اپراتورهای تلفن همراه در سالهای ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ مجموعاً قریب به ۵۰۰۰ میلیارد ریال از محل ارائهی این خدمات از طریق اپراتورهای تلفن همراه کشور درآمد داشته است.
در این بیانیه آمده است: با توجه به گزارش منتشر شده توسط سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، مجموع شکایات ثبت شده در مورد خدمات ارزش افزوده در تابستان ۱۳۹۸، ۱۹۸ مورد و تعداد شکایات ثبت شده در مورد خدمات دیتا و اینترنت اپراتورهای تلفن همراه ۱۴۷۷۷ مورد بوده است. لذا چنانچه هدف آن سازمان محترم از انتشار اطلاعات مربوط به میزان مصرف مشترکین نیز افزایش شفافیت و صیانت از حقوق مشتریان باشد، ضروری است با در نظر گرفتن این آمار، اطلاعات مصرف دیتا، مکالمه، رومینگ و سایر خدمات ارائه شده به مشتریان نیز در اسرع وقت در اختیار تمام مشترکین تلفن همراه قرار گیرد.
آنها به این نکته نیز اشاره کردهاند که شرکتهای ارائهدهندهی خدمات دیجیتال و ارزش افزوده همچون سالهای گذشته با تمرکز بر اقدامات کارشناسی تمام تلاش خود را مصروف بهبود و توسعهی صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده خواهند نمود، همانطور که در سالهای گذشته اقدامات انجام شده با مشارکت اپراتورهای تلفن همراه منجر به بهبودهای جدی و مؤثر در صنعت شده است.
امیدوار هستیم که این روند فارغ از تنشها و هیجانات سیاسی همچنان ادامه پیدا کند و صنعت خدمات دیجیتال و ارزش افزوده بتواند مسیر توسعه و رشد مستمر خود را در این سرزمین طی کند. لذا فعالان این صنعت مجدداً تمام افراد و سازمانهای ذیربط در این زیستبوم را به سعهی صدر، پرهیز از تنش و اقدامات هیجانزده و سیاسی و تمرکز کامل بر انجام اقدامات و اصلاحات منتج از بررسیهای کارشناسی دعوت میکند و همراهی کامل خود با مسیر مبتنی بر تصمیمات کارشناسی را کمافیالسابق اعلام میدارد.
آنها در ادامه افزودند: فعالان این صنعت که متشکل از خیل عظیمی از جوانان فرهیخته، توانمند و نخبهی این سرزمین هستند، در ماههای گذشته آماج تهمتها، بهتانها و ناجوانمردیهای فراوانی بودهاند و به اشکال مختلف صنعت خدمات دیجیتال را به دلیل برخی اقدامات غیرکارشناسی (که برخی رسانههای معاند نیز همواره با این اقدامات همسو و همراه بودهاند) در معرض آسیب دیدهاند.
در تمام این مدت صرفاً با هدف پرهیز از برخورد و ایجاد تنش میان ذینفعان کسب و کار در سال رونق تولید ملی که تنها تأثیر آن وارد شدن آسیب بیشتر به این صنعت است، در مقابل سیل اهانتها سکوت کردند و تلاش کردند تمام تمرکز خود را بر توسعهی صنعت خدمات دیجیتال در کشور قرار دهند؛ اما با توجه به اهانتها و تهمتهای زننده و ناروایی که به فعالان این صنعت وارد شده است، عندالزوم حق اعاده حیثیت و دفاع از آبروی به خطر افتادهی جوانان برومند این سرزمین را برای خود محفوظ خواهند داشت.