تهران- ایرنا- جایزه مصطفی(ص) در دوره سوم از حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به صورت مشترک دکتر اوگور شاهین از کشور ترکیه و دکتر علی خادم حسینی از ایران را برگزید.

مهدی صفاری نیا مدیر بنیاد مصطفی (ص) روز شنبه در مراسم آغاز بکار هفته جایزه مصطفی (ص) در دانشگاه الزهرا و با حضور مهمان‌های خارجی از ۲۷ کشور گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) بر پایه دانش،آشکارترین مسیر عزت و قدرت ملت‌ها و به پشتوانه تمدنی غنی که در طول شش قرن با تکیه بر دانایی، علوم و فنون را به دست عالمانی چون خوارزمی‌ها و رازی‌ها پرورش داده و زمینه ساز توسعه تمدن‌هایی جدید گشته؛ تاسیس شده است.
وی بیان کرد: بنیاد ماموریت خود را بر پایه هم افزایی و ارتقای ظرفیت نقش آفرینان پیشرفت علم، فناوری و نوآوری در تحقق تمدن نوین اسلامی ترسیم کرده تا بر محور اعتبار بخشی، شبکه سازی، ظرفیت سازی و گفتمان سازی در خدمت جامعه اسلامی فعالیت کند.
صفاری نیا ادامه داد: به موجب اعتبار بخشی و الگو سازی از مفاخر  علم و فناوری و تصویرسازی جهانی از جهان اسلام به عنوان تمدنی پیشرو در عرصه علم و فناوری ؛ دبیرخانه جایزه مصطفی دانشمندانی برجسته را بار دیگر در روز دوشنبه ۲۰ آبان ماه در جمع سرآمدان و نخبگان علمی و فناوری جهان اسلام تقدیر می‌کند.
وی گفت: در همین راستا جایزه این دوره جایزه مصطفی در حوزه علم و فناوری زیستی و پزشکی به صورت مشترک به آقایان دکتر اوگور شاهین از کشور ترکیه با اثر طراحی و ارزیابی بالینی واکسن های درمانی ضدسرطان بر پایه mRNA  بر اساس موتاسیون هر بیمار و دکتر علی خادم حسینی از ایران با اثر تولید هیدروژل‌های نانو و بایو ساختار برای کاربردهای زیست -پزشکی اعطا می‌شود.
همچنین در این دوره در کنار تقدیر از برگزیدگان جایزه مصطفی (ص)، برگزیدگان مقیم کشورهای اسلامی مورد تجلیل قرار خواهند گرفت که این جایزه به صورت مشترک با عنوان برگزیدگان جایزه مصطفی از کشورهای اسلامی فارغ از رشته تخصصی به صورت مشترک به دکتر عمران اینان از کشور ترکیه با اثر درک متقابل موج و ذره حالت ویسا در فضای نزدیک زمین و اتصال الکترودینامیک بین تخلیه رعد و برق و اتمسفر بالا و دکتر حسین بهاروند با اثر درمان پارکینسون و AMD  چشم با سلول بنیادی و دکتر محمد عبدالوند از کشور ایران با اثر ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه های نوین تشخیص سرطان) اعطا خواهد شد.

صفاری نیا بیان کرد: بنیاد مصطفی به منظور بهره برداری موثر از توانمندی‌های ظرفیت‌های پراکنده جهان اسلام و در راستای پیشرفت کشورهای اسلامی ،نسبت به ایجاد شبکه‌ای از فعالان زیست بوم علم و فناوری همت کرده است که بخشی از آن در قالب ششمین نشست استپ با همکاری ۱۴ دانشگاه و مرکز تحقیقاتی و چهارمین نشست ویسا با تمرکز بر حوزه‌های سلامت، آب و انرژی و ملاقات‌های کسب و کار و ارائه فناوری در کنار مراسم  جایزه مصطفی برگزار می‌شود.

ایجاد شبکه علمی میان دانشمندان جهان اسلام
صفاری نیا افزود: تقاضا دارم در هفته جایزه مصطفی با مشارکت جمعی خود زمینه ایجاد یک شبکه علمی میان دانشمندان جهان اسلام فراهم شود.
وی گفت: تبادل اطلاعات علمی و فناوری در این شبکه و معرفی فرصت های همکاری بین دانشمندان جهان اسلام می‌تواند شروع این مهم باشد.

برچسب‌ها