۲۸ بهمن ۱۳۹۷، ۸:۰۹
کد خبر: 83211917
T T
۰ نفر
داوري بيش از 400 اثراز 30 كشور در سومين دوره جايزه مصطفي (ص)

تهران- ايرنا- مدير بنياد مصطفي (ص) با اشاره به پايان روند داوري اوليه آثار رسيده به سومين دوره جايزه مصطفي (ص) گفت: در هر 4 حوزه مد نظر جايزه، دست كم 100 اثر از بيش از 30 كشور به دبيرخانه رسيده و از شش ماه قبل مرحله داوري آثار آغاز شده است.

مهدي صفاري نيا روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه علمي ايرنا با اشاره به مهم ترين فعاليت بنياد مصطفي (ص) در قالب برگزاري جايزه دوسالانه مصطفي (ص) گفت: كميته هاي علمي بنياد در چهار حوزه فناوري اطلاعات و ارتباطات، فناوري نانو، علوم زيستي و پزشكي و ساير علوم فعاليت خود را از شش ماه قبل براي ارزيابي آثار علمي آغاز كرده اند، تعداد زيادي اثر علمي از بيش از 30 كشور اثر دريافت كرده ايم كه در مرحله داوري اوليه هستند و بعد از آن داوري جمعي انجام مي شود.
وي ادامه داد: امسال داوري جمعي را به روند داوري ها اضافه كرده ايم كه در دو دوره قبل اين مرحله وجود نداشت. در هر حوزه دست كم 100 اثر از ايران و ساير كشورها به دبيرخانه رسيده كه بعد از داوري اوليه و داوري جمعي يا جمع سپاري در مرحله نهايي يكبار ديگر داوري مي شوند و اين مرحله توسط هفت نفر داور برجسته علمي از ايران و ساير كشورها انجام مي شود.
مدير بنياد مصطفي (ص) با بيان اينكه در جايزه مصطفي تاكيد بر اثر علمي است و نه فرد يا فعاليت هاي علمي وي تاكيد كرد: اين آثار بايد خصوصيتي داشته باشند؛ از جمله اينكه نوآورانه، مسبوق به سابقه علمي و تاثير مشخصي بر سلامت، امنيت يا رفاه بر كل جامعه داشته باشند. اين اثر مي تواند كاربردي شده يا اينكه نظريه اي باشد كه اين خصوصيت را داشته باشند.
به گفته رئيس پارك علم و فناوري پرديس در مورد تامين مبلغ مادي جايزه برگزيدگان گفت: هر دوره اين مشكل را داشته ايم ولي تاكنون به بركت نام پيامبر اكرم (ص) تامين شده است.
وي با تاكيد بر اهميت وقف علمي خاطرنشان كرد: مردم به طور كلي براي كارهاي اقتصادي هزينه مي كنند و خيرين نيز براي كارهاي اجتماعي و مثلا كمك به بيماران و مدرسه سازي مايل هستند پول بدهند؛ ولي جذب پول براي اقدامات علمي دشوار است. البته بنياد البرز، كتابخانه ملك يا انيستيتو پاستور از مدت ها قبل در اين زمينه فعال بوده اند و منابع خوبي را هم جذب كردند؛ ولي ما هم بايد بيشتر در اين زمينه تلاش كنيم.
به گزارش ايرنا، جايزه مصطفي (ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتري اعطا مي‌شود كه اثري نوآورانه در مرزهاي دانش خلق كرده باشند و اثر آنها زمينه‌ ساز بهبود زندگي بشريت باشد.
اين جايزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جكي يينگ از سنگاپور و عمرياغي شيميدان برجسته اردني تعلق گرفت. دور دوم جايزه مصطفي (ص) (سال 96) به پروفسور سامي ارول گل نبي در رشته رايانه، الكترونيك و رياضي دان كاربردي اهل تركيه و محمدامين شكراللهي دانشمند علوم رايانه و ارتباطات‌ ايراني ساكن سوئيس اهدا شد.

***دو نشست استپ در يك سال
صفاري نيا با اشاره به برگزاري دو نشست تبادل تجربيات علم و فناوري يا استپ (STEP/science and technology exchange) در كشورهاي اسلامي در سال جاري گفت: نشست هاي استپ هر سال يكبار برگزار مي شود، امسال يك برنامه در دانشگاه سلطان قابوس عمان در آذر جاري برگزار شد و يك نشست ديگر نيز به اصرار و ميزباني دانشگاه كراچي پاكستان در اسفند جاري با موضوعيت مشاركت زنان در پيشبرد علم و فناوري در جهان اسلام برگزار مي شود.
وي ادامه داد: برنامه ديگر بنياد مصطفي (ص) مسابقه علمي كنز (knoweledge application and notion for society) است كه اولين دوره آن سال جاري با هدف شناختن برترين نوآوري هاي دانشمندان جوان زير 45 سال با حضور بيش از 600 اثر علمي از بيش از 10 كشور برگزار شد.
«همچنين مسابقه دانش آموزي نور را هر سال در سطح دانش آموزي برگزار مي كنيم كه رقابت هاي دوره سوم به نام مسابقه دانش آموزي نور گراميداشت ابن رزاز جزري اخيرا تمام شده است. در اين دوره از مسابقه نور از حدود 10 كشور خارجي نيز اثر داريم و نتيجه نهايي تا پايان اسفند اعلام مي شود».
مدير بنياد مصطفي (ص) در مورد برگزاري مراسم اختتاميه مسابقه دانش آموزي نور نيز توضيح داد: اين مراسم در ارديبهشت 98 برگزار مي شود؛ زيرا مجموعه كميته راهبري مسابقه به اين نتيجه رسيد كه اختتاميه ها هميشه در ارديبهشت ماه به صورت ثابت باشد.
وي ادامه داد: غير از اينها نشست هاي ايسا (exposure of industries and scientists achievements/ EISA) را هم داريم كه مواجهه سرمايه گذاران با دانشمندان اسلامي است. اين نشست ها پيش از اين در تهران و دانشگاه سلطان قابوس برگزار شده و قرار است در نشست دانشگاه كراچي پاكستان هم برپا باشد.

***افتتاح موزه هنر مصطفي (ص) در پارك فناوري پرديس
صفاري نيا با تاكيد بر اهميت نقش هنر در شناساندن جهان اسلام و پيامبر اكرم (ص) نيز گفت: برنامه ديگر بنياد مصطفي (ص) برپايي موزه هنر مصطفي است، تاكنون بيش از 20 اثر هنري در رشته هاي مختلف هنري از ايران و خارج از كشور به ما رسيده است.
وي ادامه داد: مكاني را به صورت آزمايشي در پارك علم و فناوري پرديس براي اين كار اختصاص داده ايم تا موزه را سال بعد در پارك تاسيس كنيم، تعداد آثار اما فقط موزه اي براي نمايش آثار نداريم و اين موزه در حوزه موسيقي، فيلم، خط و نقاشي نيز آثاري را در برخواهد گرفت.
مدير بنياد مصطفي (ص) همچنين با اشاره به تشكيل صندوق سرمايه گذاري و خيريه جايزه مصطفي (ص) اظهار داشت: مايل هستيم هر سال مراسم تجليل از خيرين در حوزه وقف را نيز برگزار كنيم كه تاكنون فقط يكبار برگزار شده و اميدواريم بتوانيم تا پايان سال حتما اين مراسم را نيز اجرا كنيم.
علمي**9157**1440
۰ نفر