۳۰ مهر ۱۳۹۷، ۱۰:۲۷
کد خبر: 83074186
T T
۰ نفر
ماموریت بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) حمایت از دانشمندان است

تهران - ایرنا - دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی با اشاره به ماموریت های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) گفت: حمایت از دانشمندانی كه در مرزهای دانش حركت می كنند مهم ترین هدف ما است.

به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، مهدی صفاری نیا روز دوشنبه در آیین رونمایی از كتاب «جنوب، جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» اظهار داشت: شخصیت‌ های برجسته‌ علم و فناوری كه مرزهای دانش را برای ارتقای رفاه عمومی گسترش داده و نقشی ارزنده‌ در جامعه ایفا می‌كنند با اعطای جایزه بین المللی مصطفی (ص) به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری در علم و فناوری در صحنه بین‌الملل تقدیر می كنیم.
وی ادامه داد: این مهم نه تنها ارزش‌ آفرینی را به دلیل پیشرفت علم و فناوری تحسین می‌كند، بلكه با محترم شمردن آموزه‌ های ادیان به عنوان حافظان كرامت، عزت و ارزش‌‌های انسانی زمینه رونق امنیت و سلامت نوع بشر را فراهم می‌آورد و بشریت را به بهره‌ مندی از علم و فناوری در خدمت صلح و رفاه عمومی دعوت می كند.
رئیس پارك علم و فناوری پردیس یا اشاره به دیگر اهداف بنیاد علم و فناوری مصطفی(ص) تصریح كرد: این بنیاد با چشم انداز گسترش صلح، امنیت و رفاه بشریت، فعالیت خود را آغاز كرده و رسالت خود را توسعه علم و فناوری در جهان اسلام قرار داده و برای تحقق آن، شناسایی و تجلیل از دانشمندان برجسته، زمینه‌سازی برای توسعه تعاملات پژوهشگران و افزایش همكاری و هم‌افزایی كشورهای اسلامی را به عنوان بخشی قابل توجه در جغرافیای جنوب، جنوب در حوزه‌های علم و فناوری، با تأكید بر فناوری‌های پیشرفته در دستور كار دارد.
وی ادامه داد: در همین راستا، جایزه مصطفی (ص) به عنوان یكی از نمادهای شایستگی و برتری علمی در سطح جهان توسط این بنیاد سازمان‌دهی و اعطا می شود.
دبیر شورای سیاستگذاری جایزه مصطفی افزود: این بنیاد با توجه به رسالت تبیین شده، اقدام به برنامه‌ریزی برای بهره‌گیری از علم و فناوری در رده‌های دانش‌آموزی، دانشجویی، اساتید و اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ ها در قالب برگزاری مسابقه دانش‌آموزی نور، رقابت علمی كنز و برنامه تبادل علم و فناوری (STEP) كرده است.
وی فعالیت‌های بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) را تشریح كرد و گفت: در راستای توسعه همكاری‌های كشورهای اسلامی به عنوان بخش مهمی از كشورهای در حال توسعه با پاره‌ای از اهداف اداره همكاری‌ های جنوب - جنوب سازمان ملل متحد (UNOSSC) همراستا بوده كه می‌تواند در تحقق رسالت و اهداف این بنیاد منشـأ اثر قرار گیرد و زمینه‌ هم‌افزایی بیشتری میان كشورهای عضو شود. همكاری‌های جنوب جنوب به چهارچوبی كلی برای همكاری‌كشورهای به اصطلاح جنوب در حوزه‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، محیط زیست و حوزه‌های فنی اطلاق می‌شود كه توسط آن اداره مورد حمایت قرار گرفته است.
صفاری نیا گفت: بنیاد علم و فناوری مصطفی (ص) با اتكا به شبكه‌ ایجاد شده به دلیل ارتباطات وسیع بین‌المللی در حوزه علم و فناوری، امكان افزایش سطح بهره‌مندی جامعه مخاطب را فراهم آورده است. فرصت تدوین این تجربه گرانبها در قالب كتابی با عنوان «جنوب جنوب در عمل؛ صلح و رفاه از مسیر توسعه علم و فناوری» توسط اداره مذكور در سازمان ملل متحد فراهم شد.

* افزایش نقش كشورهای منطقه جنوب جنوب در اقتصاد جهانی
همچنین در این آیین خورجه چیدك ( jorge chediek) نماینده دبیر كل سازمان ملل متحد و رییس اداره كل همكاری های جنوب (UNSSOC) این سازمان اظهار داشت: اداره كل همكاری جنوب- جنوب در سال ۱۹۵۰ تاسیس شد و وظیفه آن همكاری بین كشورهای در حال توسعه مختلف در توسعه علم است كه این امر باعث شده در سال های اخیر نقش منطقه جنوب جنوب در اقتصاد جهانی به ۵۰ درصد برسد.
وی افزود: این كتاب با همكاری جمهوری اسلامی ایران و پارك علم و فناوری پردیس ممكن شد و نشان می دهد چگونه باید در علم و توسعه آن سرمایه گذاری كرد و با هم افزایی همكاری را افزایش داد.
در این مراسم كه امروز در پارك علم و فناوری پردیس برگزار شد، غیر از رونمایی از كتاب یادشده از سردیس های دو برنده جایزه مصطفی در سال گذشته یعنی محمدامین شكراللهی و ارول گل نبی رونمایی شد.
چند تن از اعضای خانواده شكراللهی و از سفارت تركیه در ایران نیز در این مراسم حاضر بودند.
جایزه مصطفی (ص) با هدف برداشتن گام هایی موثر در راستای توسعه علم و فناوری در جهان اسلام، هر دو سال یكبار به دانشمندان مسلمان برگزیده در سراسر دنیا اهدا می شود.
جایزه مصطفی (ص) به صورت دوسالانه به دانشمندان و پژوهشگران برتری اعطا می‌شود كه اثری نوآورانه در مرزهای دانش خلق كرده باشند و افرادی شاخص در حوزه‌های علم و فناوری باشند و اثر آنها زمینه‌ساز بهبود زندگی بشریت باشد.
این جایزه در دور اول (سال 94) به دو دانشمند مسلمان؛ خانم پروفسور جكی یینگ از سنگاپور و عمریاغی شیمیدان برجسته اردنی تعلق گرفت. دور دوم جایزه مصطفی (سال 96) به پروفسور سامی ارول گل نبی در رشته رایانه، الكترونیك و ریاضی دان كاربردی اهل تركیه و محمدامین شكراللهی دانشمند علوم رایانه و ارتباطات‌ ایرانی ساكن سوئیس اهدا شد.
علمی**9157**1440
۰ نفر