به گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز شنبه با محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در محل دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی دیدار و گفت و گو کرد.
عاملی در ابتدای این جلسه خاطرنشان کرد: ستاد راهبری اجرای نقشه جامع علمی کشور تاکنون اقدام به برگزاری ۱۲۳ جلسه کرده و در این جلسات دائماً برنامههای نقشه جامع علمی کشور دنبال می کند.
وی با اشاره به تجارب اجراییسازی اهداف سند نقشه جامع علمی کشور و سند مهندسی فرهنگی کشور در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: برای سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، سازوکاری در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی به منظور اجرایی این سند فعال می شود.
عاملی تاکید کرد: موضوع علم و فناوری را باید در پیوستاری ببینیم که از پیش دبستان تا دانشگاه و بعد از آن دوران اشتغال افراد را در بر گیرد؛ بنابراین، مبحث تعلیم و تربیت صرفاً مربوط به آموزش و پرورش نیست و باید برای آن مسیر مدونی ترسیم کرد.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران با یادآوری این نکته که سند تحول بنیادین آموزش و پرورش متوجه یکسری برنامههای عمومی و اختصاصی است خاطرنشان کرد: برخی برنامههای مدنظر آموزش و پرورش در قالب برنامههای عمومی است و از نظر کیفی با سایر کشورهای جهان اشتراک دارد.
سندی که دغدغه وزارت آموزش و پرورش است
محسن حاجی میرزایی در این دیدار اظهار داشت: اجرایی کردن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش از الزامات و دغدغههای وزارت آموزش و پرورش است.
وی با تأکید بر اینکه استقرار و اجرای مؤلفههای یک نظام بسیار پیچیدهتر از طراحی آن است، افزود: با روند موجود و با توجه به مشکلات فعلی، برنامهریزی بلند مدت و پایدار برای تعلیم و تربیت امکان پیگیری اندکی دارد.
وزیر آموزش و پرورش در رابطه با الزامات اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: اولین گام استقرار و پیادهسازی این سند قابلیتسازی و زمینهسازی برای اجرای برنامههای سند در وزارت آموزش و پرورش است.
وی افزود: ما باید روی بروندادهای برنامهها و مطالباتمان توافق و بعد از آن مدارس تراز سند را به عنوان الگو معرفی کنیم.
حاجی میرزایی تأکید کرد: با توجه به شرایط پیش رو و امکانات فعلی وزارت آموزش و پرورش، قبل از هر چیز باید وضعیت فعلی و مورد انتظار مشخص شود تا بتوان برای رفع خلأهای موجود اقدام به برنامهریزی کرد.
تدوین برنامههای ۷۲۴ منطقه آموزشی منطبق با سند تحول
در بخش دیگری از این دیدار، رضا مددی رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: در سالهای ۱۳۹۲ تا ۱۳۹۶ بیش از ۵۰۰ برنامه را ذیل ۱۳۱ راهکار و ۶ زیرنظام سند تحول در شورای عالی آموزش و پرورش به تصویب رساندهایم که این زیرنظامها تکلیف آموزش و پرورش را تا سال ۱۴۰۴ مشخص کرده است.
وی افزود: برنامههای زیرنظام ها ذیل برنامه ششم توسعه تدوین و برش استانی زیرنظامها در طول برنامه ششم توسعه مشخص شد؛ در نتیجه برنامههای ۷۲۴ منطقه آموزشی آموزش و پرورش را کردیم.
رئیس ستاد اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خاطرنشان کرد: همه فعالیتهای مدارس در سال تحصیلی جاری حول اهداف برنامههای تصویب شده صورت می گیرد و حدود ۳۰ درصد از سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تحقق یافته است.
سه گام برای اجرای سند تحول
در بخش دیگری از این جلسه، مهدی نویدادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به روند تحقق اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: برای اجراییسازی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش سه گام در نظر گرفتهایم که گام اول آن تدوین و تصویب سند، گام دوم زمینهسازی و گام سوم اجرا است.
وی افزود: ایجاد دانشکده مدیریت آموزشی در دانشگاه فرهنگیان منطبق با ضوابط مربوط به آموزش و پرورش از دیگر مواردی است که در دانشگاه فرهنگیان مورد نظر داریم.
نویدادهم اظهار داشت: در زیرنظام مربوط به برنامه درسی ملی نیز کلیه دروس از اول دبستان تا پایان دبیرستان بازخوانی شد و همسوسازی کتب درسی با مفاهیم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش صورت گرفته است.
به گفته این مقام مسئول وزارت آموزش و پرورش، برنامه پنج ساله وزارت آموزش و پرورش منطبق با برنامه ششم توسعه و با محوریت گسترش فرهنگ تحولخواهی و تحول آفرینی دورههای مختلفی برای مدیران و معلمان آموزش و پرورش تدوین شده است.
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به مفاد فصل هشتم سند تحول بنیادین آموزش و پرورش تأکید کرد: الگوی نظارت و ارزیابی در سه لایه مأموریتهای شورای عالی انقلاب فرهنگی، وزارت آموزش و پرورش و شورای عالی آموزش و پرورش تدوین و تصویب شده است.
وی افزود: آیین نامه اجرایی مدرسه ترجمان سند تحول بنیادین آموزش و پرورش در مدارس است که اخیراً بازخوانی شد؛ در واقع هدف ما تبدیل نظام آموزشی به یک نهاد فرهنگی تربیتی است که براساس آن تمام مأموریتهای وزارت آموزش و پرورش باید بازخوانی شود.
مصوبات جلسه
در انتهای جلسه مقرر شد با همکاری وزارت آموزش و پرورش و دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی، جمعبندی اقدامات اجرایی سند تحول بنیادین آموزش و پرورش طی گزارشی توسط وزارت آموزش و پرورش در اختیار دبیرخانه شورا و کارگروه مربوطه قرار گیرد.
همچنین سازوکار نهادینه برای پیگیری مستمر سند تحول آموزش و پرورش در دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی از طریق یکی از شوراهای تخصصی مرتبط دنبال شود.