به گزارش روز چهارشنبه روابط عمومی دانشگاه فرهنگیان، مهدی نوید ادهم در دوره آموزشی با محوریت سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش افزود: دانشگاه فرهنگیان هیات اندیشه ورز و یکی از اتاق های فکر آموزش و پرورش در راستای اجرایی شدن سند تحول است. تاسیس دانشگاه فرهنگیان اولین اقدام برای اجرای سند تحول بود و این نشانگر نقش جدی و کلیدی و باوری بود که تدوین کنندگان سند به این دانشگاه داشتند.
وی با بیان اینکه تحول جدی در آموزش و پرورش باید به دست معلمان رقم بخورد و تربیت معلم تحول آفرین نیز از مجرای دانشگاه های فرهنگیان و شهید رجایی صورت می گیرد، اظهار داشت: برای اجرایی شدن سند، کار جدی دانشگاه، باید گسترش و پراکنش مفاهیم تحول آفرین سند و قابل فهم کردن آن برای مدیران، معلمان، جامعه و خانواده ها باشد.
نوید ادهم با طرح موضوع اقداماتی که دانشگاه در این راستا انجام داده، یا می تواند و باید انجام دهد و الزامات و موانع اجرایی شدن آن، با اشاره به تلاش ها و اقدامات دانشگاه فرهنگیان در این خصوص خاطر نشان کرد: تولید ادبیات لازم برای نشر، گسترش و نهادینه سازی سند تحول در جامعه و آموزش و پرورش از جمله اقداماتی است که دانشگاه می تواند در این راستا انجام دهد.
وی در ادامه بر اهمیت عزم ملی و روحیه جهادی و لزوم تدوین شاخص برای ارزیابی آموزش و پرورش و سند تحول و پایش رشد آن برای تحقق سند تحول بنیادین تاکید کرد.
دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، با بیان اینکه باید مراقب بود دچار آسیب ارائه کارهای موجود در قالب سند نشویم، افزود: به عنوان تصمیم گیرندگان و صاحب نظران این عرصه باور داریم که وضع موجود مطلوب نیست و تغییر نیاز است. باید با جستجو وضع مطلوب در آینده، رصد تحولات آینده و با نگاه آینده پژوهانه گفته شود با توجه به اقتضائات چه باید کرد و چه اقداماتی نیاز است و می توان انجام داد؟
وی جذب و تربیت دانشجومعلمان، توانمند سازی منابع انسانی موجود و شناسایی، جذب و تربیت راهبران تربیتی را از نیازهای دستیابی به مدارس در تراز سند تحول بنیادین برشمرد و تصریح کرد: ضمن تلاش برای فهم صحیح دانشجومعلمان و نیروهای موجود از سند تحول، باید تامل کرد که ویژگی های معلم، مدرسه و نظام تربیتی در تراز سند تحول بنیادین کدام است؟ و دانشجومعلمان برای کدام مدرسه تربیت می شوند.
نوید ادهم با بیان اینکه اکثر معلمان ما معلم درس هستند و سند می گوید باید از این عبور و به تربیت پرداخته شود، اضافه کرد: برای تبدیل نهاد و نظام آموزشی به نهاد فرهنگی و تربیتی، اصلی ترین چرخش باید در معلم اتفاق بیفتد و معلم باید مربی شود.
نظر شما