تهران – ایرنا – عبدالملک العجری یکی از مسئولان جنبش انصارالله یمن اظهارات «عادل الجبیر» وزیر مشاور دولت سعودی در امور خارجه را در مورد نقش این جنبش در آینده یمن «تحریک آمیز» توصیف کرد.

به گزارش شماره امروز (شنبه) روزنامه رأی الیوم، وی با اعلام این مطلب افزود : الجبیر به گونه ای از نقش انصار الله در آینده یمن سخن به میان آورده که گویی می خواهد آن را همچون هدیه ای به ما ببخشد.

این مسوول یمنی با تاکید بر این که این گونه اظهارات از سوی طرف های خارجی غیرقابل قبول است، افزود: یمنی ها تنها کسانی هستند که حق تعیین سرنوشت و نقش خود را دارند  و طرف های خارجی باید این موضوع را درک کنند.

الجبیر دیروز جمعه در کنفرانس «گفت وگوی مدیترانه ای» در رم پایتخت ایتالیا به دنبال ناکام ماندن کشورش در به شکست کشاندن ملت یمن مدعی شد که انصار الله  یمن نیز می توانند در تعیین سرنوشت سیاسی این کشور در آینده نقش داشته باشند.

این مقام سعودی همچنین بر امکان دستیابی به آتش بس و به دنبال آن سازش با یمنی ها جهت پایان دادن به بحران در یمن تاکید کرد.

 پیش از این ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن نیز اظهارات وزیر مشاور در امور خارجی عربستان را در باره حضور جنبش انصارالله در آینده یمن تمسخر آمیز خوانده بود.

به گفته وی،  باعث تمسخر است که موجودی به نام الجبیر می کوشد تا شکست ها و خُرد شدن استخوان های عربستان توسط رزمندگان قهرمان یمنی طی پنج سال گذشته را جبران کند و یمنی ها  فداکاری نکرده اند که افرادی مانند او در کشورشان امر و نهی کنند.

عربستان همراه با امارات، بحرین، کویت، سودان و مصر از ششم فروردین ۹۴ اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، دریایی و هوایی این کشور به منظور بازگرداندن "عبدربه منصور هادی" رئیس جمهوری مستعفی یمن به قدرت کرد.
کشورهای همپیمان عربستان در این جنگ به دنبال مشاهده بی نتیجه بودن آن به تدریج خود را از ائتلاف عربی کنار کشیدند.
این تجاوز نظامی تاکنون جز کشته و زخمی شدن صدها هزار یمنی و همچنین آواره شدن میلیون ها تن از شهروندان محروم و ویرانی زیرساخت ها و انتشار قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار در این کشور، نتیجه ای به همراه نداشته است.
عربستان در تجاوز خود علیه یمن از حمایت های مستقیم و غیرمستقیم مالی، نظامی، سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی آمریکا و رژیم صهیونیستی بهره مند است.

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد نیز به تازگی اعلام کرد که از سال ۲۰۱۸ تاکنون بیش از یک میلیون مورد مشکوک مبتلا به بیماری وبا در یمن گزارش شده است.

«طه متوکل» وزیر بهداشت دولت نجات ملی یمن (جنبش انصارالله) هم پیش‌تر با انتقاد از روند کمک‌رسانی سازمان ملل متحد به کودکان یمنی،  گفته بود: هر ۱۰ دقیقه یک کودک یمنی بر اثر سوء تغذیه به کام مرگ می‌رود و هر ساعت سه کودک بر اثر محاصره یمن و نبود خدمات بهداشتی لازم،  جان می‌بازند.

به گفته متوکل،  دو میلیون و ۲۰۰ هزار کودک یمنی از ابتدای جنگ به بیماری وبا مبتلا شده‌اند که تاکنون سه هزار و ۷۵۰ نفر از آنان جان باخته‌اند.

برچسب‌ها