مشهد- ایرنا- مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ساخت جاده مشهد- سرخس ۱۳ سال است که نیمه تمام مانده و این در حالی است که قرار بود ساخت آن طی مدت پنج سال به اتمام برسد.

احمد صادقی گلمکانی روز پنجشنبه در نخستین همایش ملی ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی که در محل اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی مشهد برگزار شد افزود: عملیات ساخت جاده سرخس – مشهد که حجم زیادی از  میزان تردد ناوگان حمل و نقل در حوزه ریلی و جاده‌ای از آن انجام می شود در سال ۱۳۸۵ آغاز شد اما هنوز کامل نشده است.

وی ادامه داد: ترانزیت یک نعمت خدادادی برای کشورمان به شمار می‌رود و تا زمانی که ایران هست این نعمت به پایان نمی‌رسد اما قدر این نعمت را ندانستیم و از آن به خوبی استفاده نکردیم.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس گفت: ترانزیت نیاز به زیرساخت دارد که تاکنون بخشی از زیر ساختهای حوزه حمل و نقل کشور فراهم شده اما هنوز بخشی از آنها سالهاست که تامین نشده است.

صادقی گلمکانی از مسوولان بخش دولتی و خصوصی خواست ساخت جاده سرخس – مشهد را به اتمام برسانند زیرا این جاده نقش مهمی در بعد ترانزیتی ایفا می‌کند.

وی با اشاره به اهمیت بخش لجستیک در حوزه ترانزیت گفت: ایران در سال ۲۰۱۶ رتبه ۹۶ دنیا را در حوزه لجستیک داشت و این در حالی است که رتبه لجستیک کشورهای همسایه ایران و کشورهای آسیای میانه مانند قزاقستان ۷۷ است و برخی از این کشورها در ارتقای رتبه خود سرمایه‌گذاری مناسبی انجام داده ند اما ایران سرمایه‌گذاری مناسبی در حوزه لجستیک نکرده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با اشاره به بند ۱۱ سیاستهای اقتصاد مقاومتی مبنی بر توسعه مناطق ویژه و آزاد تجاری- صنعتی در کشور گفت: توسعه این مناطق به منظور انتقال فناوری‌های پیشرفته در حوزه و توسعه صادرات کالا و خدمات اهمیت زیادی دارد.

صادقی افزود: منطقه ویژه اقتصادی سرخس در ۱۷ کیلومتری سرخس قرار دارد و خط ارتباطی بین کشور ترکمنستان با کشورهای آسیای میانه است و پیوستن ایران به اتحادیه اوراسیا فرصت عظیمی است که باید در شرایط تحریمی از این فرصت بهره لازم را گرفت.

وی ادامه داد: خراسان رضوی در بین سایر استانهای دیگر بهترین شرایط را برای ارتباط با کشورهای اوراسیا دارد با این وجود استانهای دیگر برای این موضوع و افزایش سهم خود در بهره گیری فرصت عضویت ایران در اتحادیه اورسیا اقداماتی را انجام داده‌ اند اما هنوز خراسان رضوی هیچ حرکتی برای تبیین این فرصت و برنامه‌ریزی برای آن انجام نداده است.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی سرخس با بیان اینکه منطقه ویژه اقتصادی سرخس نزدیکترین مسیر به کشورهای آسیای میانه برای ترانزیت کالاست و می‌تواند در سه حوزه ریلی، هوایی و جاده‌ای نقش آفرین باشد گفت: احیای جاده ابریشم می‌تواند مسیر ترانزیتی از چین را به سرخس برساند.

صادقی با اشاره به برخی زیرساختهای این منطقه افزود: وجود ۵۰ کیلومتر ریل عریض و منحصر به فرد در سرخس، اتصال این منطقه به گمرک سرخس، دسترسی به امکانات حمل و نقل هوایی از طریق فرودگاه چابهار طی دو ماه آینده، فرودگاه بین المللی سرخس با مرز هوایی، وجود دستگاه‌های کشنده واگن، تجهیزات انبارداری و سردخانه ای و ترانسشیپ، وجود انبار کالاهای صادراتی و ترانزیتی ورودی به منطقه، وجود ۸۰ واحد تولیدی فعال یا در حال سرمایه گذاری بخشی از زیرساختها و شرایط موجود این منطقه است.

وی ادامه داد: شرایط منطقه ویژه اقتصادی سرخس تبلور عینی اقتصاد مقاومتی است و  تبدیل این منطقه به منطقه آزاد تجاری- صنعتی در دولت تصویب شد و اکنون در دستور کار کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و امید است این طرح در همین مجلس به تصویب برسد.

بیش از هزار و ۶۰۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی و هفت تشکل حمل و نقلی در کشور وجود دارد و خراسان رضوی با توجه به موقعیت ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی سابقه ای ۲۷ ساله در این زمینه دارد و با برخورداری از حضور بیش از ۲۵۰ شرکت حمل و نقل بین‌المللی هم اینک عهده دار انتقال بیش از ۸۰ درصد کالاهای ترانزیتی و صادراتی کشورهای آسیای میانه و افغانستان و حتی عراق و آذربایجان است.

همایش یک روزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی در مسیر توسعه اقتصادی با محورهای "نقش حمل و نقل بین المللی و ترانزیت در توسعه اقتصاد کشور و مقایسه با کشورهای همسایه، تعدد قوانین و مقررات در حوزه حمل و نقل بین المللی و ترانزیت، تعدد سازمان‌ها و ارگان‌های دخیل در ترانزیت و نقش دانشگاه و مجامع علمی در توسعه حمل و نقل و ترانزیت" برگزار شد که این موضوعات در قالب چهار پنل تخصصی مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وزیر راه و شهرسازی، رییس اتاق بازرگانی ایران، مدیر کل دفتر ترانزیت و حمل و نقل جاده‌ای سازمان راهداری و حمل و نقل کشور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و مدیران کل دستگاه‌های اجرایی مرتبط با حوزه حمل و نقل و ترانزیت از سراسر کشور در این همایش حضور یافته‌اند.

مسوولان بخش خصوصی، بخش دولتی و دانشگاهیان سخنرانان پنل‌های تخصصی هستند و در مراسم اختتامیه این همایش که عصر امروز برگزار می‌شود نیز از ۱۳ شرکت حمل و نقل نمونه و برتر در حوزه ترانزیت و حمل و نقل بین‌المللی قدردانی می‌ شود.