حسین مالکی روز سهشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سن فرسودگی ناوگان مینیبوس در کشور ۲۵ سال است که این میانگین در استان ۲۸.۵ سال است.
به گفته وی، هیچ قانون ممنوعیت برای تردد ناوگان فرسوده حمل و نقل عمومی که زمینه ساز بروز تصادفات و همچنین زخمی و کشته شدن آمار بالای از هموطنان در یک حادثه رانندگی است، وجود ندارد و این امر امنیت جانی مسافران را به خطر میاندازد.
وی به فرهنگسازی و ایجاد زمینه برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی تاکید کرد و گفت: به دلیل وضعیت اقتصادی موجود در کشور، تحریمها و همچنین نبود اجبار قانونی برای نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی اجرای طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به کندی پیش میرود.
مالکی افزود: ناوگان بار از جمله کامیون نیز در استان فرسوده است و برخی کامیونها با عمر ۴۵ تا ۵۰ سال نیز در جادههای استان فعالیت دارند که تحریمها و کمبود اعتبار باعث شده، توسعه و نوسازی ناوگان حمل نقل عمومی و بار محقق نشود.
وی اظهارداشت: سالانه در حوزه کالا ۴ میلیون تن کالا و ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار مسافر در محورهای استان جابه جا میشود.
به گفته وی، هماکنون ۷ هزار و ۵۵۱ ناوگان باری و ۱۶ هزار راننده در سطح استان مشغول فعالیت است.
وی، تعداد شرکتهای باربری استان را ۵۵ شرکت و شرکتهای مسافری را ۵۰ شرکت عنوان کرد وگفت: این شرکتها با مجوز این اداره کل مدیریت جابجای بار، کالا و مسافر را برعهده دارند.
به گزارش ایرنا، استان چهارمحال و بختیاری ۳ هزار و ۷۳۲ کیلومتر راه وجود دارد که ۲۵۹ کیلومتر این میزان بزرگراه، ۷۶۱ کیلومتر راه اصلی، ۲۹۱ کیلومتر راه فرعی و ۲ هزار و ۳۶۹ کیلومتر راه روستایی است.
چهارمحال و بختیاری دارای ۱۰ شهرستان با جمعیتی افزون بر ۹۴۷ هزار نفر است.