تهران- ایرنا- دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان بتن آماده و قطعات بتنی ایران با انتقاد از ممنوعیت تردد کامیون‌های حامل بتن آماده در طول روز، گفت: توقیف کامیون‌های حامل بتن آماده در پایتخت منجر به فساد بتن و در نتیجه تهدید کیفیت ساختمان‌سازی در کشور شده است.

«محرم کریمی» ظهر یکشنبه در نشست خبری گفت: بیش از چهار سال است که با مصوبه شورای ترافیک کشور، کامیون‌های با ظرفیت بیش از ۶ تن از ۶ صبح تا ۱۱ شب اجازه تردد در سطح شهر تهران را ندارند و تا یک ماه گذشته پلیس اقدام به جریمه کامیون های حامل بتن آماده می‌کرد و اکنون اقدام به توقیف این کامیون‌ها می‌کند.

وی با بیان اینکه بتن آماده فساد پذیر است و اگر دیر به مقصد برسد دیگر قابل استفاده نیست، گفت: اقدام پلیس در توقیف کامیون‌های حامل بتن آماده منجر به ضرر جبران ناپذیری هم به کارخانه‌های ساخت بتن آماده شده است و هم به کیفیت ساخت خانه در پایتخت لطمه می‌زند.

به گفته کریمی در پی تشدید این شرایط احتمال اینکه با بتن‌های فاسد خانه‌های پایتخت ساخته شود هم وجود دارد که برای شهر زلزله خیزی مثل تهران که کیفیت ساخت خانه در کاهش خسارات جانی اهمیت دارد، یک تهدید است.

وی به خبرنگاران گفت: از همان چهار سال پیش و در مخالفت با مصوبه‌ای که تردد کامیون‌های حامل بتن را در روز در سطح شهر ممنوع می‌کرد، با سازمان برنامه و بودجه کشور «کارگروه مصالح ساختمانی» به مذاکره نشستیم و در نهایت توانستیم تاییدیه‌ای را از شورای فنی استان تهران بگیریم مبنی بر اینکه «بتن ماده‌ای فاسد شدنی است و با کامیون‌های حمل بتن آماده در سطح شهر باید مثل کامیون‌های حمل مواد فاسد شدنی رفتار  شود».

وی ادامه داد: این مصوبه مدت‌ها است به شورای ترافیک شهر تهران ابلاغ شده اما اجرا نشده است و تعلل شهرداری موجب خسارت به کارخانه‌های تولید کننده بتن آماده شده است.

دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی کارفرمایی تولید کننده بتن آماده، گفت: از طرفی بتن ریزی در شب و هنگامی که هیچ ناظری از نهادهای نظارتی مثل اداره استاندار یا نظام مهندسی کشور وجود ندارد و هیچ کنترل فنی‌ای روی درستی پی ریزی و ساخت و سازها انجام نمی‌شود منجر به ساخت خانه‌های بی کیفیت شده است که مشخص نیست در زلزله احتمالی تهران منجر به چه فاجعه‌ای شود.

وی گفت: از طرفی تنها برای شهر تهران ۳۰ هزار متر مکعب بتن استفاده می‌شود که چطور ممکن است در ساعت محدودی از شب این بتن به مقصد و پروژه‌های ساختمانی برسد.

وی خواستار آن شد که برای سلامت صنعت بتن آماده کشور و برای اینکه کیفیت ساخت و ساز در کشور افزایش یابد و عمر خانه‌های پایتخت از ۲۰ سال افزیش یابد پلیس راهور دست از جریمه و توقف کامیون‌ها بردارد و شهرداری بیش از این در اجرای مصوبه شورای فنی استان تعلل نکند.

وی در پاسخ به این سوال که بتن‌هایی که به دلیل توقف کامیون‌ها فاسد می‌شوند چه سرنوشتی پیدا می‌کنند، گفت: معمولا این بتن‌ها بیرون ریخته می‌شوند اما فکر کنید در پی کمبود نظارت این بتن‌ها در صنعت ساختمان سازی استفاده شود؛ آیا می‌دانید چه فاجعه‌ای برای صنعت ساختمان سازی رخ خواهد داد؟

علیرضا رحیمی دببیر کمیته تدوین استاندارهای بتن آماده نیز در نشست خبری با بیان اینکه عمر بتن از لحظه تولید در کارخانه تا زمان استفاده حداکثر ۳۰ دقیقه است، گفت: این زمان در زمستان به ۶۰ دقیقه افزایش می‌یابد و بتن باید در این زمان طلایی به ساختمان ریخته شود در غیر این صورت به محصولی بی کیفیت تبدیل می‌شود که با گل هیچ تفاوتی ندارد و از مقاومت خانه می‌کاهد.

وی ادامه داد:به دلیل عدم همکاری سازمان‌های مرتبط، رسیدن بتن به ساختمان‌های شهر تهران با تاخیر زیادی مواجه شده است که خطر تهدید جان مردم را در پی دارد.

رحیمی گفت: در تمام جهان با کامیون‌های حمل بتن آماده طوری رفتار می‌شود که مواد فاسد شدنی حساس حمل می‌کنند، ضمن اینکه این کامیون‌ها اجازه تردد در روز دارند.

به گفته این کارشناس بتن و استاد دانشگاه، بتن ریزی در ساختمان باید در روز و تحت نظارت مهندسین و سازمان‌های ناظر انجام شود تا خانه‌ای ساخته شود که در زلزله‌ها سقف،  پی و ابنیه اصلی ویران نشود.

وی با اشاره به وجود بافت فرسوده زیادی که در شهر تهران وجود دارد، گفت: به ۳۰ هزار مترمکعب بتن در تهران نیاز است که امکان جابجایی این حجم سنگین بتن در شب وجود ندارد.