مهراله رخشانی مهر امروز - سه شنبه - در نشست خبری درباره سهم دولت و خیرین در ساخت مدارس اظهار داشت: یک ردیف مشترک برای ساخت و نوسازی مدارس بین خیرین و دولت وجود دارد که اگر ۵۰ درصد سهم ساخت مدرسه را خیرین بدهند، دولت ۵۰ درصد مابقی را پرداخت می کند.
وی افزود: در سال ۹۹ دولت ۲ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان را برای این ردیف اختصاص داده است که با کمک خیرین این رقم به پنج هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان می رسد.
رییس سازمان نوسازی مدارس به افزایش بودجه این سازمان نسبت به سال های گذشته اشاره و تصریح کرد: اعتبارات این سازمان در سال ۹۶، ۵۴۰ میلیارد بود اما امسال در لایحه بودجه سال ۹۹، ۶هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان تعیین شده که در واقع رشد ۱۲ برابری داشته است.
رخشانی مهر ادامه داد: سهم سازمان نوسازی در سال ۹۶ از محل دریافت عوارض گاز شهری ۲۰ درصد بود که در سال ۹۸ به ۵۰ درصد رسید که از محل اعتبارات ۵۷۰ میلیارد تومان برای سیستم های گرمایشی استان ها اختصاص یافته است.
وی تاکید کرد: شهرداری و انبوه سازان هم در ساخت مدارس مشارکت دارند، در جلسه ای که با حضور پیروز حناچی شهردار تهران برگزار شد مقرر شد در هر منطقه تهران ۲ مدرسه ساخته شود، یعنی در جمع ۴۴ مدرسه در تهران احداث می شود.
وی همچنین درباره وضعیت قرمز مدارس تهران اظهار داشت: استان تهران بعد از خراسان رضوی بیشترین مدرسه تخریبی را دارد. سرانه استان تهران از آخر سوم است یعنی جایگاه ۲۹ در کشور است.
رییس سازمان نوسازی مدارس با یادآوری اینکه میانگین فضاهای آموزشی در کشور و همچنین استان تهران ۳۰ درصد است، گفت: سایر نهادها هم باید در مینه مقاوم سازی و تجهیز مدارس اقداماتی انجام دهند چرا که دولت به تنهایی از عهده این کار بر نمی آید.
رخشانی مهر یادآور شد: سازمان نوسازی در دو سال گذشته ۴۰۰ میلیارد تومان برای بازسازی و تجهیز مدارس تهران اختصاص داده است، شهرداری و استانداری هم بهتر است گزارشی از اقدامات و راهکارهای خود درباره موضوع مقاوم سازی و تجهیز مدارس تهران ارائه دهند.
وی خاطرنشان کرد: هر سهمی که آنها در این خصوص پرداخت کنند سازمان نوسازی هم همان مقدار مبلغ را برای تجهیز مدارس تهران اختصاص می دهد.
۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی هستند
رییس سازمان نوسازی مدارس همچنین در باره تعداد مدارس تخریبی کشور گفت: براساس آمار سال ۸۲، ۷۰ درصد مدارس تخریبی و ۳۰ درصد مدارس مقام بودند، از آن سال تاکنون با توجه به برنامه چهار و پنجم توسعه و اختصاص ۴ میلیارد تومان به این موضوع، ۵۰ درصد این مدارس تخریبی بهبود یافت.
رخشانی مهر افزود: در دوره برنامه های چهارم و پنجم توسعه بحث مدرسه سازی به سرعت انجام شد، در حال حاضر ۳۰ درصد مدارس کشور نیازمند بازسازی و ۷۰ درصد مقاوم هستند.
وی اعلام کرد: با اعتبارات خیرین ۱۵ درصد کلاس های درس تخریب و بازسازی شده اند، همچنین در مکان های مورد نیاز مدرسه ایجاد شده است.
رییس سازمان نوسازی مدارس به موضوع تجهیز سیستم های گرمایشی مدارس اشاره کرد و یادآور شد: در سال ۹۶، ۲۳۰ هزار سیستم گرمایشی غیر استاندارد در کلاس ها وجود داشت، اما در حال حاضر سیستم گرمایشی ۸۸ هزار کلاس درس غیر استاندارد است.
رخشانی مهر خاطرنشان کرد: بخاری های ۱۳۷ هزار کلاس درس در سال ۹۷ غیراستاندارد بود اما امروز این رقم به ۸۸ هزار مورد کاهش یافته که ۶۳ هزار بخاری گازی و ۲۵ هزار بخاری نفتی در مدارس به کار گرفته شده که البته این مدارس علمک گاز ندارند.
وی افزود: در حال حاضر با اقدامات انجام شده در مناطق گاز کشی شده دیگر بخاری غیراستاندارد نفتی وجود ندارد.
در سیل استان سیستان و بلوچستان ۴۲۱ کلاس درس آسیب دیدند
معاون وزیر آموزش و پرورش همچنین درباره بازسازی مدارس در مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان توضیح داد: حضور خیرین در این استان پررنگ بود. امروز خیرین حدود ۱۳۵ میلیارد تومان برای سیستان و بلوچستان تعهد کردند.
رخشانی مهر تاکید کرد باید مدارس یک تا سه کلاسه را تا مهر۹۹ و مدارس ۶ تا ۹ کلاسه را تا دهه فجر۹۹ آماده شوند. همچنین ۵۰ کانکس و بیش از ۴ میلیارد تجهیزات ارسال و کلنگ چند پروژه هم زده شده است.
وی ادامه داد: در سیل استان سیستان و بلوچستان ۴۲۱ کلاس درس، در استان هرمزگان ۳۱ مدرسه و استان کرمان ۲۰ مدرسه آسیب دیدند.
رییس سازمان نوسازی مدارس همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره تخصیص بودجه سال ۹۹ اظهار داشت: ۸۰۰ میلیارد تومان برای تجهیز سیستم گرمایشی، دو هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای خیرین مدرسه ساز و اولویت با تکمیل پروژههای خیرساز نیمه تمام که ۱۴ هزار مورد است.
رخشانی مهر ادامه داد: ۶۰۰ میلیارد تومان برای تخریب و بازسازی مدارس موجود و ۸۰۰ میلیارد تومان برای تکمیل پروژههای نیمه تمام ملی اختصاص یافته است.
وی همچنین گفت: پروژههای خیرساز در نوسازی مدارس را باید از نظر مالی فرصت درنظر گرفت، روشهای مختلفی برای تعامل با خیرین مد نظر است، بهطوری که تفاهمنامهای درابتدای فعالیت با فرد خیر منعقد میشود، سپس اگر فرد بخواهد از صفر تا ۱۰۰ پروژه را خودش بر عهده می گیرد البته به شرطی که تحت نظر سازمان نوسازی مدارس باشد، اما در برخی پروژههای مشارکتی ممکن است با مشکلاتی مواجه شود و فرد بخواهد بخشی از پروژه را با اعتبارات دولتی پیش ببرد، در چنین شرایطی بحث مناقصه پروزه به میان میآید.
رییس سازمان نوسازی مدارس افزود: روند واگذاری پروژه در قانون ذکر شده است، باید برآوردهای لازم به همراه مستندات فراخوان، عمومی شود و در ادامه ارزیابی قیمت لازم صورت گرفته و در نهایت به مناقصه گذاشته شود.
رخشانی مهر مقاومسازی یک ساختمان با ساخت ساختمان را متفاوت دانست و گفت: پس از بررسی و آزمایشهای لازم اگر مشخص شود که ساختمان نیازمند مقامسازی است باید اقدامات لازم در این راستا صورت گیرد.
وی یادآور شد: اخیرا سرفصلهای جدیدی در زمینه مقاومسازی به دانشگاه ها اضافه شده که در این زمینه باید دستورالعملهایی در راستای مقاومسازی ایجاد میشد، در این راستا سازمان نوسازی با اساتید دانشگاه شریف، تربیت مدرس، پژوهشگاه زلزله در زمینه مقاومسازی تفاهمنامه منعقد شد و با کمک آنان دستورالعملهای لازم تدوین شود.
رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه زلزلهها نشان داده کیفیت مقاومسازی مدارس بالا است، گفت: در زلزله کرمانشاه سنجش خوبی از مدرسه نوساز انجام شد، مدارس آسیبدیده از این زلزله مدارس ساخته پیش از انقلاب بوده و در لیست بازسازی ما قرار داشتند، اما هیچ مدرسه نوسازی در این زلزله آسیب ندید. باید این نکته را مد نظر قرار داد که زلزله باعث ایجاد ترک در بنا میشود، مهم است که این ترک در تیر اصلی ساختمان یا درنازککاری آن ایجاد شده، بطور طبیعی ساختمانها در هنگام زلزله دچار آسیب میشوند.
ایران هیچ برنامه ای برای ساخت مدرسه در سوریه ندارد
رخشانی مهر همچنین در این نشست خبری در مورد حواشی ایجاده شده در سفر وزیر آموزش و پرورش به سوریه مبنی بر آمادگی ایران برای مشارکت در ساخت مدرسه دراین کشور اظهارداشت: آموزش و پرورش هیچ برنامهای برای ساخت مدرسه در سوریه ندارد و تنها در راستای انتقال تجربیات با این کشور همکاری می کند.
وی درباره مدارس کپری در سیستان و بلوچستان هم گفت: مدرسه کپری آمار پایینی دارد، این مدارس تنها در بخش هایی از سیستان و بلوچستان و هرمزگان وجود دارد.
وی افزود: وجود مدارس کپری به این معنا نیست که در این مناطق مدرسه ساخته نشده است، مدرسه در این مناطق وجود دارد اما شرایط اقلیمی مناطق به گونه ای است که کپر در میان مردم پذیرفته می شود.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نمی توان به مردم یک منطقه معماری خاصی را تحمیل کرد اما سازمان نوسازی در نظر دارد این کپرها را بهبود بخشد.
رخشانی مهر یادآور شد: با همان معماری کپرها، توپیکرها را ایجاد کردیم، اما همین توپیکرها در همه مناطق دیگر کشور مانند لرستان پذیرفته نشد، بنابراین در هر منطقه باید براساس فرهنگ مردم نسبت به ساخت نوع خاصی از مدرسه اقدام کرد.
وی با بیان اینکه هزار و 6 مدرسه خشتی و گلی در کشور وجود دارد، گفت: بیشترین مدارس خشتی و گلی با ۱۷۴ مدرسه در استان سیستان و بلوچستان است که اقدامات کلنگ زنی آنها آغاز شده است.
رییس سازمان نوسازی مدارس با بیان اینکه تمام این مدارس خشتی گلی متعلق به دولت نیستند، گفت: دانش آموزان خانه های خشتی و گلی مناطق رفتند و در این خانه ها درس می خوانند که امکان تخریب این خانه ها وجود ندارد و تنها آنهایی که متعلق به دولت است تخریب می شود.
رخشانی مهر اعلام کرد: مدارس سنگی و گلی ، چوبی، بلوکی و کانکسی هم در کشور وجود دارد، در گام اول خشتی و گلی جمع آوری شد تا بعدا به سایر انواع مدارس نیز رسیدگی شود.
رخشانی مهر خاطرنشان کرد: در اعتبارات به لحاظ بودجه ای برنامه ریزی برای سایر مدارس انجام می شود اما مدارس کانکسی وضعیت متفاوتی دارد، این مدارس به سادگی جمع آوری نمی شود چرا که اخیرا در اتفاقاتی مانند سیل و زلزله استفاده از کانکس ها برای دانش آموزان راه حل بود.