اولین فیلم در اکران دیروز/ سهشنبه کاخ جشنواره، فیلم آن شب به کارگردانی کوروش آهاری بود. فیلمی در ژانر سینمای دلهره که هرچقدر خودش، موضوع و سوژهاش پرهیجان و پرتلاطم بود، نشست مطبوعاتیاش در سکوت و در نبود بازیگرانش برگزار شد. در این نشست که یکی از کم تعدادترین نشستهای رسانهای فیلم در تمام روزهای گذشته بود، از کل عوامل، روی صحنه ۵ نفر بودند و علاوه بر اینکه هیچیک از بازیگران فیلم که معروفترین آن شهاب حسینی بود حضور نداشتند (فیلم در آمریکا ساختهشده بود) تنها خانم حاضر در نشست هم، جانشین طراح صحنه بود.
یکی از مهمترین نکاتی که در حاشیه این نشست و توسط یکی از منتقدان بهدرستی مطرح شد، بحث دود و استیصال بود؛ تقریباً از افتتاحیه جشنواره و از اکران اولین فیلم در چهار روز گذشته تا حال، سیگار کشیدن بهعنوان یک عادت روتین در تمامی فیلمها تکرار شده است؛ عادتی که بهویژه قهرمانان داستان در زمان استیصال و بروز مشکلاتشان به آن پناه میبرند. موضوعی که به قول منتقد این نشست جای تأمل دارد چراکه اتفاقاً خبر از حقایق جامعه ایران دارد.
پسازاین نشست نوبت به اکران فیلم درخت گردو رسید. فیلمی که پیش از آغاز و به دلیل کارنامه کاری کارگردانش محمدحسین مهدویان کنجکاوی بسیاری را برانگیخته بود. سالنهای اکران کاخ جشنواره همزمان با اکران فیلم درخت گردو فضای دراماتیکی داشت. ماجرا از همان ابتدا و در تیتراژ آغازینش خبر از یک داستان واقعی میداد. این فیلم با بازی درخشان پیمان معادی باعث شد تا صدای اشک و آه مخاطبان در فضای سالنها طنینانداز شود.
نشست فیلم هم البته خود بدل به یک حاشیه دراماتیک شد. ما که بلافاصله پس از اتمام فیلم به سمت سالن نشست خبری رفتیم، در ورودی سالن متوقف شدیم و با این عنوان که سالن پرشده است برای دقایقی اجازه ورود نیافتیم. پس از صحبتهای فراوان بالأخره با تأخیر به جلسه رفتیم تا شاهد شلوغترین نشست خبری تمام روزهای اکران در کاخ جشنواره باشیم.
عینک دودی مهران مدیری نکته برجسته این نشست بود و زمانی که رسیدیم اتفاقاً میکروفن دست آقای مدیری بود و نخوابیدنش در دو روز گذشته و گریههایش در سالن در زمان اکران فیلم را دلیل عینک دودی عنوان کرد. روی خط آمدن پیمان معادی و صحبتش با حضار و اشارهاش به خوشتیپ شدن مدیری (که خنده حضار را موجب شد) حاشیه دیگری بود که در این مراسم رخ داد. پسازآن یکی از حضار که ادعا میکرد فیلمنامه اثر مهدویان در اصل مال کسی دیگر بوده که باقیمتی ناچیز خریداریشده است، برای دقایقی فضا را ملتهب کرد. واکنش و سؤالات برخی خبرنگاران هم در رابطه با پیشینه تهیهکننده فیلم و ارتباطش با مهران مدیری و اسپانسر فیلم، جزو سؤالات چالشبرانگیزی بود که البته تهیهکننده آن را تکذیب کرد. مسئله وعده تخصیص ۸۸ میلیون از فروش فیلم به مردم سیلزده سیستان و بلوچستان از سؤالات چالشبرانگیز دیگری بود که مطرح شد و تهیهکننده دلیل انتخاب این عدد را نیتش برای امام هشتم (ع) عنوان کرد و در پاسخ به واکنش خبرنگاران گفت: ۸ میلیون کم میشد و ۸۸۸ میلیون زیاد.
حسن ختام این نشست هم حضور سه کودک خردسال کرد روی سن و گریههای دختربچه از هیجان و فضای جمع بود.
فیلم و نشست آخر روز گذشته هم به فیلم دوزیست به کارگردانی برزو نیک نژاد اختصاص داشت. نکته جالب این نشست حضور پژمان جمشیدی بهعنوان یکی از بازیگران فیلم بود که وقتی از وی راجع به نقش و بازیهایش سؤال شد، سختیهای کاری سال جاری (و بازی در تئاتر فرانکشتاین) را چیزی ورای دربی استقلال و پرسپولیس و حتی بازیهای تیم ملی یادکرد که از او نه یک بازیگر دیگر که یک آدم دیگر ساخته است؛ و با این مثال بازهم یادمان آمد که شاید دلیل این روی گشاده و جواب دادن جمشیدی به خبرنگاران رسانهها به دلیل همین پیشینه غیرسینمایی وی است.
جشنواره در روز چهارم برای ما اهالی رسانه با دلخوری از بابت تأخیر اجازه ورود به نشست دوم و دلخوری از نگرش مسئولان برگزاری همراه شد.
شاید گفتن این موضوع جالب باشد درحالیکه اهالی رسانه هرروز در معرض تیزر تبلیغاتی شهرداری تهران (به دلیل حمایت مالی شهرداری از جشنواره سی و هشتم) در ابتدای تمامی فیلمهای قرار دارند (تیزری که در دو روز اول بشدت مشمئزکننده و در رابطه با شیرابههای زبالههای شهری بود در روز سوم حذف شد و در روز چهارم با تیزر دیگری عوض شد) اما سهمشان از کارت شارژ هرروزه برای نهار و شام تنها ۴۰ هزار تومان است؛ رقمی که حتی کفاف یک وعده درستودرمان را نمیدهد. البته در این میان هستند گروه دیگری که شارژی معادل ۶۰ هزار تومان برای کارت روزانه دارند و ما هنوز چرایی این ارقام و تفاوت آنها را نفهمیدهایم.
امروز جشنواره با فیلم مغز استخوان به کارگردانی حمیدرضا قربانی شروع میشود؛ و پسازآن فیلم روز بلوا به کارگردانی بهروز شعیبی به نمایش درمیآید. نکته جالب، حضور بهروز شعیبی بهعنوان بازیگر در اکران اول و بهعنوان کارگردان در اکران دوم است. اطلاعات زیادی از هردو فیلم منتشر نشده و باید صبر کنیم تا ببینیم که این دو فیلم چه جایگاهی در وضعیت اکران و اقبال مخاطبان جلب میکنند.
درنهایت فیلم خوب، بد، جلف؛ ارتش سری به کارگردانی پیمان قاسمخانی آخرین فیلم اکران امروز در کاخ جشنواره است فیلمی که قرار است باسیاستهای داخلی و خارجی شوخی کند و به دلیل نبوغ و کارنامه موفق کارگردانش احتمالاً موردتوجه قرار خواهد گرفت.