خلیل رنجبر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تأکید براهمیت جایگاه خانه و مدرسه بهعنوان ۲عامل تأثیر گذار بر منحنی رشد و تکامل دانش آموزان اظهار داشت: از ابتدای سال تحصیلی جاری ۹۰ کارگاه دانش افزایی و آموزش خانواده برای بیش از ۸۰۰ نفر از اولیای دانش آموزان با نیازهای ویژه برگزار شده است.
وی افزود: جلسات آموزش خانواده در۵۳ محور و در قالب موضوعاتی چون آسیب های اجتماعی، بهداشت روان، آگاهی بخشی، تربیت جنسی، مخاطرات فضای مجازی، نقش خانواده در ارتباطات اجتماعی دانش آموزان با نیازهای ویژه در ۳۸ مدرسه مستقل و ضمیمه با نیاز ویژه شهری در تمام شهرستان ها و مناطق تابعه آموزش و پرورش استان برگزار شده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان یادآور شد: کارایی و اثربخشی آموزشهای صحیح و مستمر خانواده به عنوان نخستین، مهمترین و اصلیترین نهاد اجتماعی، آموزشی و پرورشی در تکوین شخصیت و تربیت زمینهساز شکوفایی استعدادها، رشد اخلاقی، اجتماعی و عاطفی دانش آموزان خواهد شد.
رییس آموزش وپرورش استثنایی استان اضافه کرد: با توجه به تأثیر عمیقی که رفتار والدین در رشد شخصیت و سلامت جسم و روان دانش آموزان دارد، لازم است پدران و مادران با روشهایی مختلف مسائل تربیتی، شیوههای عملی و کاربردی را درباره دانشآموزان دارای نیاز ویژه ذهنی، آسیب بینایی، شنوایی، جسمی - حرکتی، چند معلولیتی و اُتیسم آموزش ببینند.
رنجبر گفت: هماکنون کلاسهای آموزش خانواده برای اولیای دانشآموزان در دورههای پیشدبستانی، ابتدایی، متوسطه دوره اول پیش حرفه ای و دوره دوم حرفه ای مدارس با نیازهای ویژه در حال برگزاری است.
در سال تحصیلی جاری حدود هشت هزار دانشآموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل هستند.