تهران - ایرنا - روزنامه استار مالزی روز پنجشنبه گزارش داد که "داتوک سری هشام الدین تون حسین" وزیر دفاع پیشین این کشور با دیگر در کابینه جدید جای گرفت و در مقام وزیر امور خارجه ، رییس دستگاه دیپلماسی خارجی کشورش شد.

براساس این گزارش، وی که قبل از سقوط ائتلاف "باریسان نشنال" وزیر دفاع بود با بازگشت به کابینه جدید محی الدین  یاسین نخست وزیر جدید بر جایگاه وزارت خارجه کشور تکیه زد تا این بار سکان سیاست خارجی مالزی را به دست گیرد.

هشام الدین خود در نخستین نطق بعد از انتصاب به این مقام گفت که حتی قبل از وزیر شدن نیز در تماس تلفنی که از طرف رهبران سعودی گرفته شده بود، آنها تاکید کردند که از شاهزاده "سعود الفیصل" می خواهند با انجام سفری فوری به مالزی با وزیر و معاون وزیر خارجه دیدار و گفت وگو کند.

وزیر خارجه جدید در این نطق تاکید کرد که سعی دارد با نگاهی به چین مناسبات کشورش با جنوب شرق آسیا به ویژه با اندونزی را تقویت کند .

هشام الدین گفت که قصد دارد بعد از به قدرت رسیدن "پاکاتان هاراپان" در ماه گذشته در دولت جدید مناسبات کشورش با عربستان سعودی را ترمیم بخشد و در عین حال رابطه خوبی را با دیگر رهبران جهان برقرار کند تا روابط دوجانبه کشورش با آن کشورها را تحکیم بخشد.

در عین حال خبرگزاری برنامای مالزی نیز ضمن اشاره به این مراسم به نقل از نخست وزیر جدید نوشت که او ضمن احساس افتخار به حمایت های گسترده خارجی از خودش در محل کار خود حاضر شده و به ابراز احساست همکاران خود پاسخ گفت. 

براساس این گزارش هشام الدین بعد از این دیدار عمومی در یک کنفرانس خبری گفت که او در ابتدای کار سعی خواهد کرد بر موضوع ملی جلوگیری از گسترش ویروس کرونا متمرکز شده و در عین حال با در نظر گرفتن ملاحظات ژئوپلیتیکی جدید جهان سیاست خارجی کشورش را هدایت کند.

این گزارش حاکی است که او در نخستین روز صدارت خود با حضور در "ویسما پوترا" به تماس های تلفنی شش تن از رهبران و مقامات جهان از جمله عربستان سعودی، چین، سنگاپور، تایلند و چند تن دیگر از رهبران منطقه ای پاسخ گفت که قصد داشتند عنوان جدیدش را به وی تبریک بگویند.

به گزارش برناما، نخست وزیر جدید در سخنان خود گفت: "مالزی امروزه در یک شرایط بسیار پیچیده و در جهان بی مرزی قرار گرفته است نمی تواند بدون در نظر گرفتن شرایط ژئوپلیتیکی موجود جهان اهداف سیاست خارجی خود را تعریف نکند و به آینده ای بهتر برای کشورش نیاندیشد".

به گزارش ایرنا، محی‌الدین‌ یاسین سیاستمدار کهنه کار و ۷۲ ساله، پس از استعفای ماهاتیر محمد، از سوی پادشاه مالزی به سمت نخست وزیری منصوب شد. وی یکی از اعضای مجلس سفلی مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است. هشتمین نخست وزیر مالزی پیش از این انتصاب، در سه دولت مختلف مالزی فعالیت داشت.

استعفای ماهاتیر محمد ۹۴ ساله در ماه گذشته میلادی موجی از تنش ها را در میان احزاب و محافل سیاسی این کشور برانگیخت.

ماهاتیر محمد ۹۴ ساله که طی چند دهه گذشته اداره امور را در مالزی بر عهده داشته است، جای خود را به متحد سابق خود، یعنی محی الدین یاسین  داد.

ماهاتیر از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی نخست وزیر مالزی بود و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد. او اما چند هفته پیش به طور موقت از سمت نخست وزیری استعفا کرد تا دوره صدارتش در دوره جدید، به ۲ سال هم نرسد.  

ماهاتیر در مصاحبه ای در روز چهارشنبه اقرار کرد که وی اکثریت کرسی ها در پارلمان را به دست نیاورده و نخواهد توانست که پیشنهاد خود برای استیضاح نخست وزیر را عملی کند.

در پاسخ به آن محی الدین یاسین پاسخ داد که خواستار نشست با وی و عذر خواهی از نخست وزیر سابق این کشور شد که از شخصیت های بارز سیاسی است و ۲۲ سال از سال ۱۹۸۱ تا سال ۲۰۰۳ کشور را اداره کرد پیش از اینکه بازنشسته شود و بار دیگر در انتخابات ۲۰۱۸ پیروز شد.

محی‌الدین‌ یاسین در کنفرانس خبری پیش بینی درباره برگزاری انتخابات زودهنگام نکرد.

محی‌الدین‌ یاسین در حالی به عنوان نخست وزیری مالزی تعیین شده که این کشور شاهد رکود اقتصادی و نیز شیوع ویروس کرونا است که باعث صدمه به تجارت و فروش قیمت جهانی نفت شده است.

مالزی تاکنون ۱۲۹ مورد مبتلا به کرونا را ثبت کرده که خطری برای بازار تجاری آن است و پایین آمدن قیمت نفت بر درآمدهای این کشور از صادرات گاز طبیعی تأثیر می گذارد.

محی‌الدین‌ یاسین پیشتر شورای کاربردی اقتصادی شامل وزرای برجسته و رییس بانک مرکزی و شماری از کارشناسان برای مواجهه با چالش های اقتصادی و مالیاتی تشکیل داد.

برچسب‌ها