دولت جدید مالزی برای تشکیل کابینه به اتحاد احزاب سیاسی نیاز دارد

تهران- ایرنا- یک رسانه آمریکایی گزارش داد: محی الدین یاسین نخست وزیر تازه منصوب شده مالزی پس از سرنگونی ماهاتیر محمد برای تشکیل کابینه ائتلاف و اتحاد با احزاب و گروههای سیاسی مختلف این کشور نیاز دارد.

محی‌الدین‌ یاسین سیاستمدار کهنه کار و ۷۲ ساله، پس از استعفای ماهاتیر محمد، از سوی پادشاه مالزی به سمت نخست وزیری منصوب شد. وی یکی از اعضای مجلس سفلی مالزی از منطقه پاگوه و بخشی از ائتلاف سیاسی باریسان ناسیونال است. هشتمین نخست وزیر مالزی که پیش از این انتصاب، در سه دولت مختلف مالزی فعالیت داشت.

استعفای ماهاتیر محمد ۹۴ ساله در ماه گذشته میلادی موجی از تنش ها را در میان احزاب و محافل سیاسی این کشور برانگیخت.

ماهاتیر محمد ۹۴ ساله که طی چند دهه گذشته اداره امور را در مالزی بر عهده داشته است، جای خود را به متحد سابق خود، یعنی محی الدین یاسین  داد.

ماهاتیر از ۱۹۸۱ تا ۲۰۰۳ میلادی نخست وزیر مالزی بود و رکورد طولانی ترین دوره نخست وزیری این کشور را در اختیار دارد. اما او چند هفته پیش به طور موقت از سمت نخست وزیری استعفا کرد تا دوره صدارتش در دوره جدید، به ۲ سال هم نرسد.  

ماهاتیر روز چهارشنبه در مصاحبه ای اعتراف کرد که وی اکثریت کرسی ها در پارلمان را به دست نیاورده و نخواهد توانست پیشنهاد خود برای استیضاح نخست وزیر جدید را عملی کند.

نشریه بلومبرگ روز شنبه در این زمینه گزارش نوشت: محی الدین یاسین در شرایطی نخست وزیر جدید مالزی شده است که هنوز گرد و غبار بحران سیاسی در این کشور خاتمه نیافته است. در واقع او به دنبال تحکیم و تقویت تسلط احزاب مالایی در مالزی است که در طول دهه های گذشته اینگونه بوده است. از این رو وی به عنوان نخست وزیر جدید قصد دارد با به تاخیر انداختن نشست پارلمان برای رای دادن به کابینه اش به مدت دو ما ه زمان بیشتری را برای تحکیم قدرت خود و کسب ائتلاف قوی با سایر احزاب خریداری کند.

بلومبرگ نوشت: این یک اتفاق خیره کننده از وقایع برای محی الدین یاسین بود که دو سال پیش از سرطان جان سالم به در برد و به رغم داشتن برخی از مشاغل برتر این کشور در طول یک دوره سیاسی سیاسی که تقریباً ۵۰ سال پیش آغاز شده است، توانست وضعیت خود را از نظر سیاسی در دوره های مختلف تثبیت شده نگه دارد. ماهاتیر از حرکت مردی که در طی سه دهه گذشته درکنارش در شرایط سیاسی مختلف حضور داشته، شوکه شده و گفت که احساس می کند به وی "خیانت" شده است.

این رسانه نوشت : محی الدین غیر از چالش ائتلاف با احزاب و گروههای سیاسی دیگر برای تشکیل کابینه مورد قبول پارلمان این کشور، با ضعیف ترین رشد اقتصادی  این کشور که از سال ۲۰۰۹ ایجاد شده بود نیز روبرو است. شیوع ویروس کرونا در مالزی که اکنون وارد موج دوم خود در این کشور شده است چالش دیگری است که بر سر اقتصاد این کشور سایه انداخته است.

نخست وزیر جدید مالزی درهفته گذشته "هشام الدین تون حسین" وزیر دفاع دوران نخست وزیری نجیب رزاق را در کابینه خود قرار داد و وی را به عنوان  وزیر امور خارجه  و رییس جدید دستگاه دیپلماسی خارجی کشورش تعیین کرد.

هشام الدین در اولین موضع گیری خود بعد از انتصاب به این مقام گفت: حتی قبل از وزیر شدن نیز در تماس تلفنی که از طرف رهبران سعودی گرفته شده بود، آنها تاکید کردند که از شاهزاده "سعود الفیصل" می خواهند با انجام سفری فوری به مالزی با وزیر و معاون وزیر خارجه دیدار و گفت وگو کند.

https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-03-13/after-toppling-mahathir-malaysia-s-newest-leader-needs-allies

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha