۲۶ آذر ۱۳۹۴، ۱۵:۳۲
کد خبر: 81882602
T T
۰ نفر
وزیر دفاع مالزی به عربستان می رود/ ادعای همكاری برای مبارزه با تروریسم در ایران!

كوالالامپور – ایرنا – وزیر دفاع مالزی روز پنجشنبه اعلام كرد سال آینده میلادی به عربستان سفر می كند تا با همتای خود در خصوص ائتلاف خودساخته و به اصطلاح اسلامی مقابله با تروریسم رایزنی كند.

به گزارش ایرنا، 'هشام الدین حسین' وزیر دفاع مالزی كه كشورش روابط نزدیكی با عربستان سعودی دارد و ضمن حمایت از تجاوز عربستان به یمن، آمادگی اش را برای اعزام نیرو به بحرین نیز اعلام كرده بود، سفر سال آینده خود به ریاض برای رایزنی با وزیر دفاع سعودی را نشان 'پشتیبانی از صلح' دانست.
وی گفت كه در عربستان سعودی با 'محمد بن سلمان' وزیر دفاع جوان این كشور به منظور 'تلاش برای مبارزه با تروریسم' در سوریه، عراق و مصر رایزنی می كند.
در حالی كه افراطی گری با تبلیغات و هزینه وهابیون در مالزی ریشه دوانده است و یكی از وزیران مالزی افشا كرد داعش بیش از 50 هزار حامی در این كشور دارد، وزیر دفاع مالزی از رایزنی با وزیر دفاع جوان و بی تجربه عربستان در مورد مبارزه با تروریسم در ایران نیز سخن گفته است.
تارنمای 'نیو استریت تایمز' مالزی این ادعا را منعكس كرد.
ادعای مالزی و عربستان برای تلاش به منظور مبارزه با تروریسم و افراط گرایی در حالی مطرح می شود كه ریاض روزهای چهارشنبه و پنجشنبه گذشته میزبان گروه های تروریستی در حال جنگ در سوریه بود تا بتواند قبل از شروع مذاكرات با دولت سوریه در ماه ژانویه آینده به منظور دستیابی به راه حل سیاسی برای بحران سوریه میان آنها اتفاق نظر ایجاد كند.
كارشناسان نقش مدارس عربستان و شعبه دانشگاه المدینه در سلانگور را در گسترش افراط گرایی در مالزی پررنگ می دانند و معتقدند ریاض برای گسترش تفكرات افراطی وهابیت هزینه زیادی در این كشور جنوب شرق آسیا كرده است.
'جمال دفتردار' مغز متفكر و استراتژیست القاعده در خاورمیانه نیز چندی پیش از نقش متمولان و مدارس دینی عربستان سعودی در پرورش تروریست های تكفیری پرده برداشته بود.
وزیر دفاع مالزی در ادامه گفت وگو با خبرنگاران، اعلام كرد كه دیدارش از عربستان جنبه نظامی ندارد، اما در این دیدار در خصوص 'چگونگی مقابله با تهدیدات شبه نظامیان داعش' بحث می شود.
هشام الدین گفت كه از وزرای دفاع كشورهای دیگر اتحادیه جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن نیز برای حمایت از ائتلاف دعوت می كند.
وی گفت: لازم است كشورها از این مبارزه با تروریسم حمایت كنند.
خبرگزاری رسمی دولت عربستان روز سه شنبه گذشته در اقدامی عجیب با انتشار فهرستی متشكل از 34 كشور مسلمان و بدون هماهنگی و كسب اجازه از بسیاری از این كشورها، اعلام كرد كه این كشورها عضو 'ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان' هستند.
حال وزیر دفاع مالزی اعلام كرده از وزیران دفاع 9 كشور دیگر اتحادیه آ.سه.آن دعوت می كند از این 'ائتلاف اسلامی مبارزه با تروریسم به رهبری عربستان' حمایت كنند، در حالی كه از 10 كشور این اتحادیه تنها مالزی و اندونزی با اكثریت جمعیت مسلمان هستند.
اندونزی نیز روز گذشته ادعای عربستان مبنی برپیوستن این كشور به ائتلاف خودساخته و به اصطلاح اسلامی مقابله با تروریسم ریاض را رد كرد.
وزیر امور خارجه اندونزی حمایت از ائتلاف نظامی با عربستان سعودی در زمینه مبارزه با تروریسم را رد كرد و گفت: سیاست خارجی اندونزی به وضوح شركت در هیچگونه اتحاد نظامی نیست.
'هشام الدین حسین' روز چهارشنبه نیز پس از تماس وزیر دفاع عربستان با وی برای پیوستن كوالالامپور به ائتلاف خودساخته ریاض برای به اصطلاح مبارزه با تروریسم از این ائتلاف استقبال كرد، اما گفت 'در این ابتكار عمل' و ائتلاف خود ساخته سعودی ها، 'ارتش مالزی' ورود نمی كند.
وی گفته بود: هیچ تعهد نظامی (برای مالزی در این ائتلاف) وجود ندارد، اما نشان دهنده توافق مشترك و درك مشترك مبارزه علیه شبه نظامیان است.
آساق**1611