بر اساس قانون هوای پاک باید تمام خودروسازان از ابتدای سال ٩٨ خودروهای خود را مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می کردند که به بهانه تحریم اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند و قرار شد که از اول فروردین ماه ٩٩ این قانون اجرا شود که اکنون نیز به بهانه کرونا در صدد تعویق آن هستند.
مسعود تجریشی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار محیطزیست ایرنا افزود: این دو مجموعه خودروسازی در جلساتی با سازمان حفاظت محیطزیست در بهمن و اوایل اسفندماه درخواست خود را طور شفاهی مطرح کرده بودند اما هفته گذشته طی نامه ای مکتوب از سازمان محیطزیست خواستند که اجرای استاندارد یورو ۵ در تولیدات خود را به علت تحریم و کرونا یک سال دیگر به تعویق بیندازند.
وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیطزیست با این درخواست مخالفت کرده و آنرا مکتوب به این دو خودروساز و همچنین دولت اعلام کرده است. سازمان حفاظت محیطزیست به هیچ عنوان با این درخواست موافقت نخواهد نکرد چون جان و سلامتی مردم از هر چیزی مهمتر است.
تجریشی با تاکید بر اینکه این قانون باید از فروردین ماه ٩٩ اجرا شود گفت: این دو خودرو ساز دو علت را مطرح می کنند که قابل قبول نیست یکی سوخت است که خوشبختانه الان از لحاظ بنزین استاندارد مشکلی نداریم و ٨۵ تا ٩۵ درصد سوخت نفت و گاز ما نیز استاندارد است.
وی افزود: نکته دومی که مطرح میکنند می گویند که هزینه ها افزایش مییابد و این موجب بالا رفتن قیمت خودرو می شود حال سوال اینجا است که مگر قیمت خودرو چقدر دیگر باید افزایش یابد، در این مدت کاری هم نکردند، بنابراین اینها فقط بهانهای برای اجرا نکردن این قانون است. در آن یک سالی که مهلت گرفته بودند چه کار کردند که باید در این یک سال بعدی انجام دهند، در هر صورت سازمان محیطزیست با این درخواست مخالف است.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست اظهار داشت: در دو گزارشی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه دادهاند همواره خسارات زیست محیطی آلودگی هوا را مطرح کردهاند، مطالعات بینالمللی نیز عوارض آلودگی هوا بر سلامت انسان را بسیار خطرناک می داند بنابراین سازمان حفاظت محیطزیست برای حفظ سلامت انسان ها با این درخواست مخالفت کرده است که امیدواریم به نتیجه برسد.
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۸ - ۱۸:۴۱
تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست تاکید کرد: این سازمان با درخواست دو خودرو ساز کشور یعنی سایپا و ایرانخودرو برای به تعویق انداختن استاندارد یورو ۵ در تولیداتشان به بهانه تحریم و کرونا مخالفت کرده است.