بر اساس قانون هوای پاک باید تمام خودروسازان از ابتدای سال ٩٨ خودروهای خود را مطابق با استاندارد یورو ۵ تولید می کردند که به بهانه تحریم اجرای این قانون را یک سال عقب انداختند و قرار شد که از اول فروردین ماه ٩٩ این قانون اجرا شود که اکنون نیز به بهانه کرونا در صدد تعویق آن هستند.
مسعود تجریشی روز شنبه در گفت وگو با خبرنگار محیطزیست ایرنا افزود: این دو مجموعه خودروسازی در جلساتی با سازمان حفاظت محیطزیست در بهمن و اوایل اسفندماه درخواست خود را طور شفاهی مطرح کرده بودند اما هفته گذشته طی نامه ای مکتوب از سازمان محیطزیست خواستند که اجرای استاندارد یورو ۵ در تولیدات خود را به علت تحریم و کرونا یک سال دیگر به تعویق بیندازند.
وی تصریح کرد: سازمان حفاظت محیطزیست با این درخواست مخالفت کرده و آنرا مکتوب به این دو خودروساز و همچنین دولت اعلام کرده است. سازمان حفاظت محیطزیست به هیچ عنوان با این درخواست موافقت نخواهد نکرد چون جان و سلامتی مردم از هر چیزی مهمتر است.
تجریشی با تاکید بر اینکه این قانون باید از فروردین ماه ٩٩ اجرا شود گفت: این دو خودرو ساز دو علت را مطرح می کنند که قابل قبول نیست یکی سوخت است که خوشبختانه الان از لحاظ بنزین استاندارد مشکلی نداریم و ٨۵ تا ٩۵ درصد سوخت نفت و گاز ما نیز استاندارد است.
وی افزود: نکته دومی که مطرح میکنند می گویند که هزینه ها افزایش مییابد و این موجب بالا رفتن قیمت خودرو می شود حال سوال اینجا است که مگر قیمت خودرو چقدر دیگر باید افزایش یابد، در این مدت کاری هم نکردند، بنابراین اینها فقط بهانهای برای اجرا نکردن این قانون است. در آن یک سالی که مهلت گرفته بودند چه کار کردند که باید در این یک سال بعدی انجام دهند، در هر صورت سازمان محیطزیست با این درخواست مخالف است.
معاون سازمان حفاظت محیطزیست اظهار داشت: در دو گزارشی که وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی تهران ارایه دادهاند همواره خسارات زیست محیطی آلودگی هوا را مطرح کردهاند، مطالعات بینالمللی نیز عوارض آلودگی هوا بر سلامت انسان را بسیار خطرناک می داند بنابراین سازمان حفاظت محیطزیست برای حفظ سلامت انسان ها با این درخواست مخالفت کرده است که امیدواریم به نتیجه برسد.
مخالفت سازمان محیط زیست با درخواست سایپا و ایرانخودرو برای تعویق یورو ۵
تهران - ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیطزیست تاکید کرد: این سازمان با درخواست دو خودرو ساز کشور یعنی سایپا و ایرانخودرو برای به تعویق انداختن استاندارد یورو ۵ در تولیداتشان به بهانه تحریم و کرونا مخالفت کرده است.
اخبار مرتبط
-
خودروسازان قادر به تولید ٢٠٠ خودرو برای نوسازی نیستند
تهران- ایرنا - معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: صنعت خودروسازی کشور نتوانست…
-
واکنش سازمان محیط زیست به پیش فروش ایران خودرو؛
سازمان محیطزیست اجازه شمارهگذاری خودروهای یورو ۴ را نمیدهد
تهران - ایرنا- معاون مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آغاز پیش…
-
وارونگی دما و غمزه دستگاههای متولی
تهران- ایرنا- آلودگی هوا موضوع جدیدی نیست و چند سالی است که گریبان شهرهای بزرگ از جمله تهران…
-
گلایه معاون محیطزیست از ورود سالانه صدها هزار خودرو به پایتخت :
ظرفیت اکولوژیک تهران ۲۰ سال پیش تکمیل شده است
تهران- ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سال گذشته، ۸۰۰…
-
معاون سازمان محیط زیست:
سوخت عامل اصلی آلودگی هوای تهران
تهران-ایرنا- معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: نمونه هایی كه از آلودگی هوا…
نظر شما