تاریخ انتشار: ۵ فروردین ۱۳۹۹ - ۱۶:۱۴

تهران - ایرنا - مقامات بهداشت و درمان و مسوولان نیروهای نظامی و انتظامی لبنان با قرنطینه کردن مردم برای کنترل شیوع بیماری "کرونا" موفق شدند به نتایج مثبتی از این اقدام دست یابند.

مسوولان لبنانی از هفته پیش و با تشدید شیوع ویروس کرونا در این کشور تصمیم به قرنطینه کردن مردم گرفتند و برای این منظور نظام حمل و نقل عمومی را تعطیل کردند و تمام مغازه ها و مراکز تجاری بجز فروشگاههای مواد غذایی و عرضه محصولات بهداشتی و درمانی را تعطیل کردند.
با این اقدامات و با رعایت شهروندان لبنانی، تعداد قربانیان این بیماری قرن در این کشور ۴ نفر و تعداد افراد مبتلا ء به آن ۲۶۷ نفر گزارش شد.

به گزارش روز سه شنبه رسانه های لبنان به جز تعداد اندکی ، بقیه مردم این کشور تعهد و همراهی خوبی برای ماندن در قرنطینه داشته اند و همین موضوع باعث شده تا تدابیر مسوولان بهداشت و درمان برای کنترل این بیماری نتایج خوبی به همراه داشته باشد.

 ایجاد سازو کارهای حمایتی برای اقشار آسیب پذیر
با توجه به اینکه تعداد زیادی از مردم لبنان مشاغل آزاد و کم درآمدی مانند دستفروشی و یا مشاغل مشابه دارند و این روزها با قرنطینه شدن درآمد خود را از دست داده اند، مقام های این کشور صندوقی برای کمک به اینگونه افراد ایجاد کرده اند که علاوه بر کمک های مردمی ، کمک های دولتی نیز به آن واریز می شود، تا ضرر و زیان های در خانه ماندن و از دست دادن درآمد را تا حدودی جبران کند.

علاوه بر این ، صندوقی نیز برای کمک به کادر درمانی و تامین تجیهزات مورد نیاز از جمله ماسک ، دستکش و مواد ضد عفونی و ویروس زدایی ایجاد شده و تعداد قابل توجهی از وزیران و نمایندگان مجلس و افراد دارای تمکن مالی از یک ماه حقوق تا بخشی از دارایی های خود را برای کمک در این زمینه اختصاص داده اند.

 وضعیت اردوگاههای لبنان
با توجه به آنکه حدود سه میلیون نفر از پناهجویان فلسطینی و سوری در لبنان و در اردوگاههایی زندگی می کنند که فضای بسیار متراکم و امکانات بهداشتی و درمان در آنها بسیار اندک است ، رعایت بهداشت در این اردوگاهها برای کنترل و جلوگیری از شیوع بیماری کرونا در این اردوگاهها بسیار اهمیت دارد.

در این زمینه بنا به اعلام رسانه های لبنانی مقام های فلسطینی ساکن در این اردوگاهها اعلام کرده اند که هنوز موردی از ابتلاء ساکنان  اردوگاهها به کرونا گزارش نشده و تلاش می شود تا تدابیر لازم از جمله تب سنجی هنگام ورود و خروج افراد به این اردوگاهها به دقت اجرا  شود. 

وضعیت بیماری کرونا

هفته پیش نتایج یک تحقیق دانشگاه ملی لبنان منتشر شد که در آن آمده است، تعداد مبتلایان به بیماری کرونا در این کشور اواسط آوریل (اواخر فروردین) ‌ ممکن است به هزار و ۱۶ و در اول ماه مارس (یازدهم اردیبهشت) ‌ به کمتر از دو هزار نفر برسد.
در همین پیوند دانشگاه آمریکایی بیروت هم با انتشار گزارشی اعلام کرد که اقدامات لبنان در زمینه جلوگیری از گسترش بیماری کرونا نسبت به کشورهایی نظیر هلند، ‌بحرین، ‌نروژ، ‌سوئیس، ‌اتریش و برخی دیگر از کشورها بهتر بوده است.

این گزارش افزود که با این حال اجرای مقررات بهداشتی از سوی سازمان ها و نهادهای متولی مبارزه با کرونا و همچنین رعایت قرنطینه و خود مراقبتی از سوی مردم لبنان نقش حیاتی در مبارزه ملی با این ویروس خواهد داشت.

دکتر "حسن دیاب" وزیر بهداشت لبنان هم گفته است که در این کشور از ۱۰ هزار تخت بیمارستانی، دو هزار و ۶۰۰ تخت برای مراقبت های ویژه و ۶۰۰ تخت برای مراقبت از بیماران تنفسی اختصاص دارد.  
وی افزود که کار بسیج عمومی برای کاهش ترددها و تجمع ها در تمام مناطق لبنان با قوت ادامه دارد و همه مردم و صاحبان مشاغل در این زمینه همکاری خوبی را با دولت، ‌نیروهای مسلح، ‌ماموران شهرداری و کارکنان شبکه های بهداشت و درمان داشته اند.
به گفته وی، شهر بیروت پایتخت که همه روزه از جنب و جوش زیادی برخوردار بود، با اجرای تدابیر قرنطینه خالی از حرکت شده و به جز خودروهای سوخت و حمل مواد غذایی و فاسد شدنی حرکت دیگری در سطح شهر مشاهده نمی شود.

 پروازها به فرودگاه بین المللی "رفیق حریری" تنها فرودگاه رسمی این کشور به روی همه هواپیماهای تجاری و خصوصی به استثنای هواپیماهای سازمان ملل و دیگر سازمان های وابسته به آن از جمله "یونیفیل" (نیروهای کلاه آبی مستقر در منطقه حایل بین مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی) و همچنین سازمان بهداشت جهانی و نیروهای شرکتی که قرار است کار استخراج نفت در منطقه دریایی لبنان در دریای مدیترانه را انجام دهند، بسته شده است.
وزیر بهداشت لبنان گفته است که گرچه دولت برنامه ای جامع برای کنترل شیوع بیماری کرونا در این کشور در دست اجرا دارد، اما بدون همکاری مردم و عمل به توصیه های وزارت بهداشت و درمان برای ماندن در قرنطینه و انجام کارهای بهداشتی و ویروس زدایی در محل زندگی و کار، این طرح موفق نخواهد بود و در صورت بروز چنین وضعیتی کشور به سمت یک بحران جدی پیش خواهد رفت.

تمام دانشگاه ها و مدارس لبنان تعطیل شده اند و علاوه بر فرودگاه بین‌المللی رفیق الحریری، ‌تمام بنادر و گذرگاه های زمینی لبنان تا ۲۹ مارس (۱۰ فروردین) بسته خواهد بود و مرز زمینی " مصنع " با سوریه نیز یکطرفه برای خروج اتباع سوری فعالیت خواهد کرد.  

دولت لبنان همچنین عوارض گمرکی تمامی مواد و تجهیزات ضروری پزشکی برای مقابله با ویروس کرونا را لغو کرده و تدابیری برای استفاده از دیگر بیمارستان ها به جز بیمارستان دولتی رفیق حریری در جنوب بیروت که تنها مرکز درمانی پذیرش و درمان بیماران کرونایی محسوب می شود، اندیشیده است.