۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰
کد خبرنگار: 2546
کد خبر: 83730187
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

پروندهٔ خبری

دغدغه بازگشت لبنانی های مهاجر به دلیل شیوع کرونا

۹ فروردین ۱۳۹۹، ۱۱:۴۰
کد خبر: 83730187
دغدغه بازگشت لبنانی های مهاجر به دلیل شیوع کرونا

تهران - ایرنا - شیوع بیماری کرونا در جهان علاوه بر مشکلات داخلی، برای مهاجران کشورهای مختلف از جمله لبنانی های دور از وطن برای بازگشت به کشورشان دغدغه ها و نگرانی های زیادی را ایجاد کرده است.

لبنان با ادامه روند مهاجرت و کاهش جمعیت این کشور هم اکنون حدود چهار میلیون نفر جمعیت دارد و جالب آنکه سه برابر این تعداد یعنی ۱۲ میلیون لبنانی در کشورهای اروپایی، آمریکای لاتین بخصوص برزیل، کانادا، آمریکا، استرالیا، کشورهای عربی و آفریقایی برای یافتن فرصت های شغلی، کسب درآمد، ادامه تحصیلات و پاسخ به امیال و گرایش های فرهنگی و اجتماعی خویش زندگی می کنند.

مهاجران لبنانی سالانه میلیاردها دلار درآمد ارزی را برای تامین هزینه های خانواده های خود و یا سرمایه گذاری روانه کشورشان می کنند و همواره یکی از تکیه گاههای اقتصادی لبنان بهره مندی از دلارهایی است که لبنانی های مهاجر برای این کشور به ارمغان می آورند.

تا پیش از همه گیر شدن بیماری کرونا لبنانی های مهاجر مشکلی در بازگشت به کشورشان نداشتند، اما با بروز و شیوع این بیماری به ویژه در کشورهایی نظیر ایتالیا، ‌ اسپانیا و کشورهای آفریقایی که لبنانی های زیادی در این کشورها سکونت دارند، موضوع بازگشت به میهن به دغدغه اصلی آنها تبدیل شده است.

روزنامه "الجمهوریه" چاپ بیروت در شماره اخیر خود نوشته، لبنانی های ساکن در کشورهای دارای اپیدمی گسترده بیماری کرونا با مشکلات زیادی مواجه شده و آنان با نگرانی های زیادی از نظر اجتماعی، ‌پزشکی و درمانی و حتی امنیتی مواجه هستند.

این رسانه لبنانی خاطر نشان کرده که مهاجران لبنانی حاضرند تمام هزینه های خروج، ‌ حمل و نقل، ‌ قرنطینه و مخارج پزشکی و درمانی خود را در وطن خود بپردازند، اما ظاهرا انجام اقدامات و هماهنگی برای این منظور متولی خاصی ندارد.

یکی از مهمترین مشکلات در این زمینه قرنطینه شدن شهرهایی است که در همه جای دنیا به دلیل بیماری کرونا در آنها اجرا شده و لبنانی های مهاجر را نیز شامل شده است.

علاوه بر این حتی در صورت وجود امکان سفر هوایی از مبدا، ‌ فرودگاه بین المللی رفیق حریری تنها فرودگاه تجاری لبنان به دلیل اجرای مقررات قرنطینه فعلا به روی تمامی پرواز های عادی بسته شده است و امکان ورود لبنانی های خارج نشین از این راه مقدور نیست.

با اینکه لبنان در بین کشورهای مختلف از نظر درگیر بودن با بیماری کرونا با ۳۹۱ مورد ابتلاء، هشت فوتی و ۲۷ بیمار بهبود یافته در رتبه ۶۲ قرار دارد، اما گویا مسوولان این کشور تمایل چندانی به بازگشت لبنانی های مقیم خارج از کشور برای درامان ماندن از این بیماری در کشورهای محل زندگی خود ندارند و عجله ای هم در این زمینه از خود نشان نمی دهند.

با این حال "حسان دیاب" نخست وزیر لبنان می گوید که در حال بررسی راههایی برای بازگشت لبنانی های خارج از کشور متقاضی بازگشت به میهن خود، ‌ هستیم.

 دولت لبنان بسیج عمومی برای مقابله با کرونا را تا ساعت ۲۴ روز ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) تمدید و محدودیت های بیشتری را برای آمد وشد مردم اعلام کرده و بر اساس آن  مقررات منع آمد و رفت از ساعت ۱۹ آغاز و تا ساعت پنج بامداد روز بعد ادامه خواهد داشت و در این مدت فعالیت محل های تجاری و مراکز تولید و ذخیره مواد غذایی نیز به حال تعلیق در می آید و  تنها نانوایی ها، ‌ سیلوهای آرد، داروخانه ها و کارخانه های تولید لوازم پزشکی از این تعلیق، مستثنی شده اند.

دولت لبنان همچنین پیشتر تصمیم گرفته است به دلیل انتشار ویروس کرونا و تعطیلی کسب و کارها مردم را به مدت شش ماه از پرداخت مالیات ارزش افزوده به ادارات کل و نهادهای دولتی و شهرداری ها معاف کند.

علاوه بر مدارس و دانشگاه ها، فرودگاه و بسیاری از اماکن عمومی و مذهبی و گردشگری لبنان در راستای مبارزه با کرونا تعطیل شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha