مهاباد- ایرنا- رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد گفت: در مرحله نخست، ۵۶۷ شاغل بیکار شده ناشی از شیوع بیماری کرونا در این شهرستان مشمول دریافت بیمه بیکاری شدند.

بارزان دانشمند روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مجموع کسانی که تا ۱۵ فروردین امسال جهت دریافت بیمه بیکاری ناشی از کرونا ثبت نام کرده بودند، اسامی ۵۶۷ نفر تایید و جهت دریافت حق بیمه به سازمان معرفی شدند.

وی ادامه داد: در این مرحله با دریافت شماره حساب از افراد تایید شده حق بیمه بیکاری با توجه به مقررات به این افراد پرداخت خواهد شد.

وی اضافه کرد: بررسی وضعیت متقاضیان بیمه بیکاری که از ۱۵ تا ۳۱ فروردین در سامانه بیمه بیکاری ثبت نام کرده‌اند نیز پس از پایان یافتن مرحله اول انجام و لیست افراد مشمول بیمه بیکاری طبق روال عادی برای دریافت مطالبه به سازمان ارسال خواهد شد.

رییس اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی مهاباد با بیان اینکه متقاضیان دریافت بیمه بیکاری از مراجعه حضوری پرهیز کرده و به صورت اینترنتی ثبت نام کنند، گفت: بر این اساس متقاضیان می‌توانند با مراجعه به سامانه bimebikari.mcls.gov.ir درخواست خود را ثبت کنند.

دانشمند بیان کرد: پس از بررسی‌های لازم و پایش متقاضیان توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی تعلق مقرری از طریق پیامک اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی گفت: مقرری بیمه بیکاری تعیین‌شده تنها به کسانی تعلق می‌گیرد که مشمول هر سه قانون کار، تامین اجتماعی و بیمه بیکاری و صاحبان حرف و مشاغل آزاد و بیمه‌شدگان اختیاری نظیر کارگران فصلی در پایان فصل کار باشند.

وی بیان کرد: کارگران ساختمانی، رانندگان تاکسی، اتوبوس، مینی‌بوس و کرایه‌ای بین‌شهری، دست‌فروشان و قالیبافان که برای خود کار می‌کنند و کارفرمایی ندارند مشمول بهره‌مندی از مقرری بیمه بیکاری نمی‌شوند.

دانشمند افزود: متقاضی طرح باید کارگر مشمول قانون کار و بیمه تامین اجتماعی باشد و به‌ عبارت دیگر از کارفرما حقوق و مزایا دریافت کند.

هم‌اکنون از جمعیت ۲۴۰ هزار نفری مهاباد ۶۰۰ نفر به صورت ماهانه بیمه بیکاری دریافت می‌کنند.