تاریخ انتشار: ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ - ۱۵:۰۶

تهران- ایرنا- کتاب «جامعه‌ ما» با زیرعنوان در اندیشه و آثار شهید سیدمحمدباقر صدر (ره) نوشته «سیدمنذر حکیم» و با ترجمه «مسعود فکری» توسط انتشارات سروش منتشر شد.

کتاب مجتمعنا دربردارنده نگاه اسلام بر اساس آموزه‌های اصیل مانند قرآن کریم به مسائل اجتماعی است که آیت‌الله صدر در کلاس‌های درس به صورت اختصاصی یا سخنرانی‌های خود به آن اشاره داشتند، اما فرصت تألیف کتاب را پیدا نکردند که در نهایت توسط شاگر وی سیدمنذر حکیم گردآوری و منتشر شده است.

آیت‌الله سیدمحمدباقر صدر در این کتاب مطالب را نه به شیوۀ خطابی و جدل، بلکه از باب یک منطق مستدل و محکم مطرح می‌کند و این موضوع به استحکام مطالب قوت می‌بخشد. همچنین جامعه‌سازی بر اساس الگوی اسلامی یکی از اولویت‌های مهم برای امروز ما است و در نتیجه آنچه را که ایشان در شاخص‌های جامعه‌سازی بر اساس الگو و مدل اسلامی مطرح می‌کند، می‌تواند در جامعه کاربرد داشته باشد.

منذر حکیم در مقدمه کتاب می‌نویسد: ـ«ایشان با تمام وجود و با جان و قلم خود در ساختن جامعه اسلامی نمونه و پیشرو کوشید. او در دو کتاب قرآنی خود به نام‌های مکتب قرآن و اسلام زندگی را راهبری می‌کند، با نظریه‌پردازی زیبای خود به پی‌ریزی ارکان چنین جامعه‌ای کمک کرده است.

نقش او در این پایه‌ریزی سهم بسزا و بی‌مانندی را که از توانایی‌های ایشان در پی بردن به ابعاد و آثار نشریه‌های اجتماعی از قرآن کریم در تفسیر موضوعی‌شان سرچشمه می‌گیرد، داشته است. ایشان در این تفسیر افزون بر برجسته ساختن سنت‌های اجتماعی، تاریخی و عوامل جامعۀ انسانی به شکلی بی‌مانند بین دو موضوع سنت‌های تاریخی و عوامل اجتماعی پیوند برقرار کرده است. همچنین ایشان بین نظریه اجتماعی که از قرآن بدست آمده است و نظام اجتماعی اسلامی که دستاورد اسلام است و پایه‌ها و خطوط کلی آن و برخی از جزئیات مهم آن که در قرآن آمده، به خوبی پیوند برقرار کرده است.

اصطلاحات و تعاریف، مسأله اجتماعی انسان، عوامل و راهکارهای پیشنهادی، مبانی نظریۀ اجتماعی قرآن کریم، سنت‌های اجتماعی و نقش آن در پیشرفت جامعه، ماهیت مشکل اجتماعی انسان و راه حل قرآنی آن، نظریه اجتماعی در قرآن کریم عناوین ۶ فصل کتاب است. همچنین در این کتاب به ویژگی‌های شخصیتی و زندگی شهید صدر پرداخته شده است.

چاپ نخست این اثر در ۴۹۶ صفحۀ وزیری، شمارگان ۵۰۰ نسخه و با قیمت ۶۵.۰۰۰ تومان توسط انتشارات سروش در اختیار علاقمندان این حوزه قرار گرفته است.