خلیل رنجبر روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به شیوع ویروس کرونا، تعطیلی مدارس و دور بودن دانشآموزان از فضای آموزشی، خدمات مشاورهای و روانشناختی صدای مشاور با رویکرد مدرسه محوری و به منظور ایجاد آرامش، کاهش اضطراب و مدیریت بحران در مداس و مراکز مجازی با نیاز ویژه استان و یا از طریق تماس تلفنی ارائه شد.
وی با تاکید بر اهمیت استمرار و تداوم جریان تربیت، برنامههای پرورشی، فرهنگی و مشاورهای در مدارس مجازی افزود: به صورت روزانه و هدفمند محتواهای تربیتی و پیامهای مشاورهای برای یک هزار و ۳۷۸ نفر از دانش آموزان با نیاز ویژه دختر و پسر دورههای تحصیلی پیش دبستانی، دبستان، متوسطه دوره اول و دوره دوم از طریق فضای مجازی و یا تماس تلفنی با والدین و دانش آموزان ارسال شده است.
رییس آموزش و پرورش استثنایی کردستان اضافه کرد: فرآیند تربیت همیشگی است و مشاوران در مدارس مجازی پیامها و کلیپهای تربیتی را با محوریت حفظ و ارتقای بهداشت روانی، خودمراقبتی در اماکن عمومی، مهارت ماندن در منزل، ارائه خدمات مشاوره تحصیلی - تربیتی، آموزش آمادگیهای (روانی - اجتماعی)، پیشگیری از مشکلات اجتماعی رفتاری وکاهش استرس ناشی از شیوع ویروس کرونا ارائه میدهند.
وی با تاکید براهمیت آموزش خانواده و اولیای دانشآموزان با نیازهای ویژه یادآور شد: اعضای خانواده به آموزش مستمر و پویا نیاز دارند، ارائه خدمات مشاورهای به خانوادهها در روند شکلگیری خانواده متعالی نقش ویژهای دارد و از اهمیت خاصی برخوردار است.
رنجبر تاکید کرد: در مدارس مجازی سعی شده با ارتقای سطح آگاهی در حیطه تربیتی و افزایش سطح مهارتی به لحاظ عملکردی در ارتباط با نحوه رفتار مناسب باکودکان با نیازهای ویژه نگرش، احساسات و واکنش های عاطفی خانوادهها به سمت آشنایی با ویژگیهای خاص، توانمندی، محدودیتها و علاقمندیهای کودک با نیاز ویژه سوق داده شود.
وی ارتقای مهارتهای راهنمایی و مشاورهای را به عنوان یکی از محورهای فعالیتهای آموزش وپرورش استان دانست و گفت: مشاور، دانش آموز را در خودشناسی، مسوولیت پذیری، شناخت محیط، توانایی تصمیمگیری، حل مسائل، برقراری رابطه با اطرافیان، شناخت نیازهای فردی و اجتماعی و آشنایی با ارزش های مطلوب یاری میدهد.
در سال تحصیلی جاری هشت هزار دانشآموز با نیازهای ویژه (استثنایی) در مدارس عادی و مراکز آموزشی ویژه استان مشغول به تحصیل هستند.