سنندج - ایرنا - رییس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار گفت: درصد بسیار زیادی از عوامل آتش سوزی مراتع این شهرستان بدلیل خطای انسانی است و فقط تعداد کمی بخاطر عوامل طبیعی بوده است.

قدیر آریان روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: متأسفانه در چند هفته اخیر با گرم شدن هوا، افزایش آمار آتش سوزی در مراتع و اراضی کشاورزی عمدی و غیر طبیعی را داشتیم که عمده این اتفاقات بدلیل اختلافات خانوادگی و زراعی بوده است.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار اضافه کرد: امسال نیز همانند سال گذشته به دلیل بارش‌های مطلوب پوشش گیاهی مناسبی در مراتع وجود دارد و به طبع آن درصد احتمال آتش‌سوزی نیز بالا می‌رود که در این شرایط باید هوشیارتر از قبل عمل کنیم.

وی افزود: به استناد ماده ۴۵ قانون‌ حفاظت‌ و بهره‌برداری‌ از جنگل‌ها و مراتع، آتش‌ زدن‌ نباتات‌ در مزارع‌ و باغات‌ داخل‌ یا مجاور جنگل‌ بدون‌ اجازه‌ و نظارت‌ مأموران‌ جنگلبانی ممنوع‌ است‌ در صورتی که‌ در نتیجه‌ بی مبالاتی، حریق‌ ایجاد شود مرتکب‌ به‌ حبس‌ تأدیبی و جزای نقدی محکوم خواهد شد.

آریان ضمن تاکید بر لزوم همکاری تمام ارگان‌ها و مشارکت مردم در بحث اطفای حریق گفت: به استناد تبصره ذیل ماده ۴۷ قانون‌ حفاظت‌ و بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع، در موقع‌ آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع کلیه‌ نیروهای دولتی اعم‌ از لشگری، کشوری و شهرداری ها موظفند با کلیه‌ امکانات و تجهیزات موجود که‌ در اختیار دارند در اطفای حریق جنگل‌ها و مراتع به مامورین منابع طبیعی کمک‌ کنند.

او با اشاره به اینکه مسوولین مراکز خدمات کشاورزی در خصوص آگاهی بخشی به کشاورزان در زمینه عدم آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی بویژه کاه و کٌلش اقدام کنند، یادآور شد: برای هماهنگی با کشاورزان باید یک دستگاه تراکتور جهت ایجاد آتش بُر در زمان آتش سوزی مراتع و با هدف جلوگیری از پیشروی حریق به تجهیزات لازم، مجهز شود.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار تاکید کرد: کلیه امکانات و نیروی انسانی اداره منابع طبیعی برای مقابله با آتش سوزی مراتع در آمادگی کامل هستند اما با توجه به گستردگی شهرستان همیاری دهیاران، شوراها و جوامع محلی در پیشگیری از وقوع چنین حوادثی بسیار مؤثر است.

آریان ضمن تاکید بر لزوم تشکیل شورای حفاظت از اراضی ملی در روستاها اظهار داشت: مشارکت جوامع محلی با مدیریت شورا و دهیار روستا مهمترین و اثر گذارترین اقدام در خصوص حفاظت از اراضی ملی و اقدام سریع در مواقع بحران از جمله آتش سوزی مراتع است.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین آتش سوزی از نظر تعداد در منطقه چنگ الماس رخ داد، افزود: با توجه به فاصله مکانی شهر بیجار با روستاهای بخش چنگ الماس و کرانی از دهیاران انتظار داریم در زمان وقوع آتش سوزی مراتع، تا رسیدن نیروهای اطفای حریق منابع طبیعی به منطقه با امکانات موجود و کمک اهالی اقدام به خاموش کردن آتش کنند.

رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بیجار با اعلام اینکه ادارات، دهیاران، شوراهای اسلامی، همیاران طبیعت، آتش نشانی و مردم بهترین همکاران اداره منابع طبیعی جهت اطفای حریق هستند، تاکید کرد: از مردم فهیم شهرستان تفاضا می‌شود هرگونه مشاهده حریق در مراتع را با شماره ۱۵۰۴ در میان گذاشته تا در سریعترین زمان جهت اطفای اقدام شود.

شهرستان بیجار با داشتن بیشترین گستردگی جغرافیایی و ۸۹ هزار نفر جمعیت در ۱۴۲ کیلومتری شرق شهر سنندج مرکز استان کردستان واقع است و غالب کشاورزی این منطقه به صورت دیم و کشت سنتی است.