بجنورد- ایرنا- سند آبرسانی پایدار روستاهای خراسان شمالی، امروز سه شنبه، همزمان با هفته صرفه جویی مصرف آب، رونمایی شد.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی در این باره به خبرنگاران گفت: با یکپارچه شدن شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی، رسیدگی به مشکلات تامین آب آشامیدن در روستاها، در اولویت قرار گرفت و در این زمینه، به منظور تدوین سند آبرسانی پایدار روستاها، کار آمار برداری از جمعیت ساکن در روستاها، اطلاع یابی از جمعیت دامی و نیز شناسایی تاسیسات موجود در روستا در دستور کار است.

رضا عطایی اظهار داشت: در این استان، ساکنان ۳۰۰ روستا، با تنش آبی روبه رو هستند که در سال جاری، مشکلات در ۱۰ روستا حل شده است.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: بیشترین تنش آبی مربوط به روستاهای اسفراین است، به طوری که ساکنان در ۷۳ روستا با مشکل تامین آب آشامیدن روبه رو هستند.

وی گفت: شمار روستاهای دچار تنش آبی در شهرستان بجنورد ۶۱ روستا، شهرستان مانه و سملقان ۵۹ روستا، شهرستان راز و جرگلان ۳۶ روستا، شهرستان شیروان ۳۴ روستا، شهرستان گرمه ۱۱ روستا، شهرستان فاروج ۹ روستا و شهرستان جاجرم هفت روستا است.

وی افزود: مشکلات تک تک روستاها شناسایی شده و در این سند عنوان شده است و بر اساس این اطلاعات، قرار است اقدامات لازم برای رفع مشکل همچون ساخت مخازن ذخیره آب، ایجاد شبکه توزیع و خطوط انتقال آب اجرایی شود.

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی خاطرنشان کرد: اکنون ساکنان ۸۳ روستای استان با تانکر آبرسانی می شوند.  

عطایی اظهار داشت: در ۳۱۴ روستای استان هم وضعیت به لحاظ تنش آبی، در حد مرز است بدان معنا که میزان تولید و مصرف آب در آن، سر به سر است و در آینده، ممکن است در تامین آب مورد نیاز اهالی با مشکل روبه رو شوند.  

معاون بهره‌برداری و توسعه آب شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی افزود: اجرای این این برنامه ها که تا پایان سال ۱۴۰۵ هدفگذاری شده، با برآوردهای کنون، بیش از ۹ هزار و ۳۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.

هزار و ۳۰۰ پارچه آبادی در خراسان شمالی وجود دارد که ۸۴۵ روستا دارای سکنه است.  

شرکت آب و فاضلاب خراسان شمالی بیش از ۱۲۱ هزار مشترک آب در روستاها دارد.  

۴۴ درصد از جمعیت ۸۶۳ هزار نفری خراسان شمالی در روستاها سکونت دارند.