سنندج - ایرنا - معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان گفت: طبق دستورالعمل‌ برگزاری سوگواری عزاداری ماه محرم باید با رعایت فاصله گذاری اجتماعی در تمام آیین‌های شهری و روستایی رعایت شود.

حسین خوش اقبال روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: استفاده از زمان و کاهش زمان عزاداری استفاده از ماسک، خودداری افراد سالمند و دارای بیماری زمینه‌ای در مراسم از دیگر الزامات برگزاری برنامه‌های ویژه محرم الحرام در ایام کرونایی است.

وی افزود: ممنوعیت هر گونه پذیرایی، توزیع نزورات صرفا به صورت بیرون بر، دسته روی و جابجایی هیات‌ها ممنوع و پیش بینی برنامه های جایگزین در شهرستان‌هایی که امکان برگزاری برنامه وجود ندارد، لازم است.

معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استاندار کردستان اضافه کرد: عزاداری در فضاهای سربسته با تشخیص کارگروه استان و مسوول برگزاری باید نسبت به رعایت اصول بهداشتی اقدامات لازم معمول و مسولیت ها را بپذیرند.

وی با اشاره به وظایف صدا و سیما و رسانه‌ها در ستاد ملی مبارزه با کرونا یادآور شد: وظیفه اطلاع رسانی و اعلام محدودیت و شرایط از طریق همه خبرگزاری‌ها، مطبوعات و صدا و سیما الزامی است.

خوش اقبال تاکید کرد: دستگاه‌های عضو در ستاد ملی و استانی مبارزه با کرونا با عوامل اجرایی هیات‌هایی که اصول بهداشتی یا فاصله اجتماعی را رعایت نمی‌کنند طبق قانون برخورد خواهند کرد.

وی در خصوص برگزاری مراسم اربعین در سال جاری نیز گفت: این پیاده روی با نظر تصمیمات ستاد مرکزی اربعین و شرایط کشور عراق و تصمیم آنها به عنوان میزبان برگزار خواهد شد البته در صورت عدم برگزاری، ستاد مرکزی حتما برنامه جایگزین را پیش بینی خواهد کرد.

دبیرخانه کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مدیریت کرونا دستورالعمل و ضوابط برگزاری مراسم ماه محرم و صفر را ابلاغ کرد.

مسئولیت اجرای دستورالعمل مراسم عزاداری ماه محرم و صفر با سازمان تبلیغات اسلامی است که با تشکیل کارگروه برگزاری مراسم عزاداری و مشارکت نمایندگان هیئت ها، مداحان، نیروی انتظامی، وزارت بهداشت، سازمان بسیج، وزارت آموزش و پرورش، وزارت ورزش و جوانان، صدا و سیما، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سایر دستگاههای مرتبط اجرا می شود.

سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تاکنون ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر در کشور به طور قطعی به ویروس کرونا مبتلا شده و با فوت ۱۳۲ نفر در ۲۴ ساعت گذشته، تعداد جان باختگان کرونا در کشور به ۱۸ هزار و ۲۶۴ نفر رسید.

سیما سادات لاری روز شنبه درباره آخرین آمار مبتلایان قطعی به ویروس کرونا و موارد فوت ناشی از ابتلا به این ویروس در کشور تاکید کرد: از دیروز تا امروز ۱۸ مرداد ۱۳۹۹ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، دو هزار و ۱۲۵ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که یک هزار و ۴۹ نفر از آنها بستری شدند با این حساب، ‌مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۳۲۴ هزار و ۶۹۲ نفر رسید.