تهران- ایرنا- مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم و عشایر گفت: تصویب اساسنامه مدارس عشایری در سال ۹۳ و تلاش در راستای اجرای آن یکی از برگ‌های زرین دولت تدبیر و امید محسوب می شود.

محمدرضا سیفی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش در این باره افزود: انتظار می رود که تمام بندهای ۱۶ گانه تصویب مدارس عشایر اجرایی شود؛ تاکنون نیز با اجرایی شدن بندهای مختلف نتایج مناسبی حاصل شده است.

وی ادامه داد: با توجه به ماده ۵ اساسنامه مدارس عشایر در این سال‌ها تا حد امکان از ترک تحصیل دانش‌آموزان به ویژه دانش آموزان دختر جلوگیری می‌شود. این دانش آموزان می توانند از خدماتی مانند وسایل حمل و نقل، خوابگاه مرکزی یا آموزش از راه دور برخوردار شوند و تحصیل برای آنها با سهولت بیشتری صورت گیرد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم خاطرنشان کرد: بر اساس ماده ۷ اساسنامه مدارس عشایر، دوره پیش‌دبستانی و آمادگی دوزبانه و سنجش کودکان بدو ورود به دبستان الزامی، همگانی و رایگان شد که اقدامی موثر در دولت تدبیر و امید محسوب می شود.

سیفی یادآور شد: ۷۰ درصد نوآموزان پیش‌دبستانی از سال ۹۴ تاکنون تحت پوشش قرار گرفتند، همچنین هزار و ۷۶۰ معلم کلاس چندپایه برای بهبود کیفیت آموزشی آموزش دیدند تا تدریس موثرتری داشته باشند.

وی به آموزش ضمن خدمت قرآن معلمان چند پایه اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش برای هزار و ۲۵۰ معلم  چندپایه در ۲۳ استان کشور آموزش تدریس قرآن را برگزار کرده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم همچنین خاطرنشان کرد: برگزاری جشن تکلیف برای ۷۴۰ دانش آموز پسر از دیگر اقدامات صورت گرفته برای دانش آموزان عشایر است.

تعداد دانش‌آموزان عشایر به ۲۰۰ هزار نفر می‌رسد

سیفی در ادامه درباره افزایش تعداد دانش آموزان عشایر در سال تحصیلی آینده اشاره کرد و گفت: در حال حاضر ۱۸۵ هزار دانش‌آموز عشایر در مدارس مشغول تحصیل هستند، اما برای سال تحصیلی آینده ۱۵ هزار دانش آموز از استان‌های زنجان، هرمزگان، بوشهر و مازندران نیز زیر چتر تعلیمات عشایری قرار می‌گیرند.

وی افزود: همچنین پس از ۲۰ سال که ۱۹ هزار دانش آموز سیستان و بلوچستانی از دایره چتر عشایر دورمانده بودند و در مدارس روستایی تحصیل می‌کردند، مجدد امسال کد رشته مدرسه عشایری دریافت می کنند.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم عنوان کرد: پیش‌بینی می‌شود که دانش آموزان عشایر در سال تحصیلی آینده به بیش از ۲۰۰ هزار نفر می‌رسند، دانش آموزان عشایر در دولت تدبیر و امید براساس سند تحول بنیادین شناسایی شدند.

بهبود وضعیت فیزیکی مدارس عشایر

سیفی همچنین درباره بهبود وضعیت مدارس عشایر اظهار داشت: از ابتدای دولت تدبیر و امید تعداد مدارس شبانه روزی ۱۱ درصد رشد داشته که الان تعداد به ۲۳۶ مدرسه رسیده است.

وی ادامه داد: این اهتمام از سوی آموزش و پرورش وجود داشت که با تغییر شرایط فیزیکی تحصیل دانش آموزان عشایری در دولت تدبیر و امید،‌ تعداد مدارس کانتینری ۲۸ درصد افزایش یافته است. در حال حاضر با کاهش تعداد مدارس کپری و چادری هزار و ۶۹۹ مدرسه سیار و نیمه سیار وجود دارد.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم با بیان اینکه هزار و ۳۳۵ مدرسه کانتینری وجود دارد، گفت: سال ۹۲، تعداد ۷۸۵ مدرسه کانتینری وجود داشت اما به مرور زمان از مدارس کپری و چادری کاسته و به مدارس کانتینری افزوده شده است.

سیفی عنوان کرد: در سال ۹۳، تعداد هزار و ۳۱ مدرسه چادری وجود داشت که در حال حاضر این تعداد به ۷۳۱ مدرسه رسیده و به مدارس کانتینری افزوده شده است. مدارس کانتینری برای دانش آموزان عشایر اهمیت بسیاری دارد، چراکه قابل کوچ و جابه جایی است و با وجود آنها نیاز به هزینه مدرسه سازی نیز نیست.

ارتقای سطح سواد معلمان عشایر

وی همچنین درباره ساماندهی نیروی انسانی در مدارس عشایری اظهار داشت: تعداد معلمان با مدرک لیسانس در مدارس عشایری به ۷۲ درصد رسیده که با رشد ۱۰ درصدی همراه بوده است.

مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم با تاکید بر اینکه سطح تحصیلات معلمان عشایر در دولت تدبیر و امید بالا رفته است، گفت: همچنین ۲.۵ درصد به تعداد دانش آموزان دختر عشایر افزوده شده، این میزان زیاد نیست اما بدون این اقدام و افزایش آمار، بدون اختصاص اعتبار و تنها با انجام اقدامات فرهنگی حاصل شده است.