تهران - ایرنا - نخستین محموله کالای ایران از کریدور "کتای" که از کشورهای افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان می گذرد، با امنیت کامل سفر خود را به پایان رساند.

به نوشته تارنمای "سازمان حمل و نقل جهانی"، سیستم حمل و نقل بین‌المللی کالا پس از بازگشایی کریدور تجاری قرقیزستان- تاجیکستان- افغانستان- ایران پیشرفت و توسعه چشمگیری داشته است.
کریدور کتای از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل شده و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راه اندازی شده است.
هفت کامیون ترانزیت که دارای محموله های متنوعی از جمله پسته، لاستیک و تایر بودند، بدون هیچ مشکلی با امنیت کامل از ایران به قرقیزستان رسیدند و نخستین حمل و نقل بین المللی کالا از کریدور کتای را به پایان رساندند. 
ساخت و راه اندازی این کریدور نقطه عطفی در حمل و نقل کالا در منطقه در نظر گرفته می شود؛ افتتاح این کریدور به عنوان کوتاهترین مسیر ممکن بین ایران و قرقیزستان، زمان و هزینه حمل و نقل تجاری را کاهش داده و آن را تسهیل می کند؛ به علاوه استفاده از این کریدور باعث بهینه سازی جریان تجارت و رونق بخشیدن به بازارهای رو به رشد می شود.
براساس گزارش بانک جهانی، کل جمعیت چهار کشور بیش از ۱۲۸ میلیون نفر و کل تولید ناخالص داخلی آنها حدود نیم تریلیون دلار است. 
افغانستان، تاجیکستان و قرقیزستان در افتتاح و راه اندازی این کریدور نقش موثری داشته اند.

سه  شنبه گذشته رسانه های افغانستان به نقل از سایت اینترنتی وزارت حمل و نقل آن کشور اعلام کردند که بر اساس کنوانسیون خاص برای حمل اولین محموله آزمایشی کریدور حمل و نقل جاده‌ای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران موسوم به کتای (KTAI) تحت "سیستم تیر" این کریدور مخصوص حمل و نقل وسایل نقلیه جاده ای است که با ورود از ایران به خاک افغانستان روانه کشورهای آسیای مرکزی می شوند.
حکمت الله قوانج سخنگوی این وزارتخانه اولین اقلام صادراتی ایران به ازبکستان را شامل چای و تایر خودرو اعلام کرده و گفته بود که به تازگی بر اساس همین کنوانسیون محموله‌های تجارتی ایران به مقصد تاجیکستان و قرقیزستان نیز از آن کشور بارگیری شده و اکنون در خاک افغانستان به سر می برند تا به سمت مقصدهای خود حرکت کنند.

با این وجود «مصطفی آیتی» مدیر کل حمل و نقل ایران نیز در این باره گفته بود که انتقال کالاهای تجاری از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه از کوتاه‌ترین و کم هزینه ترین مسیری است که به تازگی ایجاد شده است.

آیتی افتتاح این مسیر را برای رشد و توسعه منطقه و ایجاد اشتغال به منظور تامین صلح و ثبات در افغانستان و منطقه مهم خوانده است.

کنوانسیون تیر در سال ۱۹۵۹ زیر نظر شورای همکاری های اقتصادی سازمان ملل متحد ایجاد شد. این کنوانسیون در سال ۱۹۷۵ تجدید و اکنون به نام کنوانسیون تیر ۱۹۷۵ شناخته می شود.

تا به امروز ۶۸ کشور از کشورهای اروپایی، آسیایی، خاورمیانه عضو فعال این کنوانسیون بوده و تعداد دیگری از کشورها از جمله کشورهای آمریکا مرکزی و آمریکای جنوبی عضویت غیرفعال این کنوانسیون را به عهده دارند و تعداد دیگر از کشورها نیز با در نظر گرفتن تاثیر این کنوانسیون در حال ملحق شده به آن هستند.

در حال حاضر ۵۸ کشور به صورت فعال از این سیستم حمل و نقل بین المللی استفاده می کنند. افغانستان در ماه سپتامبر ۲۰۱۳ عضویت اش را فعال و حق استفاده از این سیستم را برای خود حفظ کرده است.