۷ مرداد ۱۳۹۹، ۶:۵۵
کد خبرنگار: 1261
کد خبر: 83884513
T T
۰ نفر

برچسب‌ها

خواف تا هرات؛ تجارت ایران و افغانستان روی ریل پیشرفت قرار می‌گیرد

کابل - ایرنا - در کنار بندر چابهار و کریدور «کتای»، همه نگاه ها به خط ریل در حال ساخت بین خواف تا هرات است تا با به صدا در آمدن سوت قطار در این مسیر، تجارت ایران و افغانستان هم روی ریل پیشرفت به حرکت درآید و همکاری های بین دو همسایه بویژه در عرصه اقتصادی رونق بیشتری بگیرد.

به گزارش ایرنا، افغانستان سال هاست این رویا را در سردارد که روزی به چهار راه ترانزیت منطقه تبدیل شود اما ناظران معتقدند این رویا تعبیر نمی شود مگر در چارچوب همکاری نزدیک کابل و تهران که با تکمیل راه آهن خواف و هرات و استفاده از ظرفیت های بندرچابهار، ترانزیت کالا به آسیای میانه شروع شود.
سخنگوی استاندار هرات افغانستان در گفت وگو با خبرگزاری «جمهور» این کشور اعلام کرد که ساخت قطعه سوم راه‌آهن هرات- خواف درحال تکمیل است و ساخت قطعه چهارم آن هم که از شهرستان غوریان تا شهرک صنعتی هرات ادامه دارد، به زودی آغاز خواهد شد.
« جیلانی ‌فرهاد» روند پیشرفت کار در این مسیر را امیدوار کننده خواند و گفت که قطعه سوم در آینده نزدیک تکمیل شده و آماده بهره‌برداری خواهد شد.
وی تاکید کرد که این پروژه مهم و بزرگ ترانزیتی برای اقتصاد افغانستان و در نهایت منطقه بسیار مهم است.
سرکنسول جمهوری اسلامی ایران در هرات هم که به همراه استاندار این استان از روند ساخت خط آهن خواف تا هرات بازدید کرده است، اظهار داشت: با بهره برداری از راه آهن هرات – خواف از حجم سنگین تردد کامیون‌ها از مرز دوغارون ۵۰ درصد کاسته می‌شود.
«محمد صدیقی‌فر» خاطرنشان کرد: هر سال ۱۸۰ هزار کامیون از مرز دوغارون عبور می‌کنند که برای منطقه مرز زمینی دو کشور حجم بالایی است.
راه‌آهن هرات - خواف، در چهار قطعه و به طول ۱۹۱ کیلومتر طراحی شده و در دست اجرا است.

بر اساس این گزارش، ۷۷ کیلومتر این مسیر ریلی در داخل ایران و ۱۱۴ کیلومتر آن در داخل افغانستان امتداد خواهد یافت و دولت افغانستان مسئول ساخت تنها ۵۲ کیلومتر آن در قطعه چهارم است. هزینه ساخت این راه آهن ۸۷ میلیون دلار برآورد شده که اکنون عملیات ساخت قطعه سوم در حال تکمیل است و براساس اظهارات مقامات ایرانی سه قطعه نخست در آبان ماه آماده بهره‌برداری خواهد بود و ساخت و تکمیل قطعه چهارم آن نیز مهم است که دولت افغانستان باید روند ساخت آن را تسریع بخشد.
وزیر راه و شهرسازی جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است که راه آهن هرات- خواف و آن بخشی که مربوط به ایران می شد در حال تکمیل است و در آبان ماه امسال آماده بهره‌برداری خواهد شد.
« محمد اسلامی» می‌افزاید: اهمیت این طرح در آن است که راه آهن افغانستان متولد می‌شود و از این طریق به شبکه سراسری ایران و سایر نقاط جهان متصل خواهد شد.
وی تصریح کرد: در بحث ترانزیت، راه‌های متنوعی مانند کریدور شمال - جنوب و کریدور شرق به غرب داریم و عبور از خاک افغانستان و سرمایه گذاری در افغانستان برای تجار و بازرگانان ایرانی و دولت ایران، یک ضرورت است.
وزیر راه و شهرسازی ایران تاکید کرد: دولت افغانستان تعهداتی برای انتقال ظرفیت معادن این کشور به سایر کشورها دارد که از طریق معاهده هندوستان، افغانستان و ایران مؤثرتر و فعال‌تر خواهد شد.

بندر چابهار؛ ادامه همکاری راهبردی ایران و افغانستان


بندر چابهار پروژه دیگری از برنامه همکاری راهبردی بین ایران و افغانستان است که به این کشور فرصت می‌دهد از مسیر آبی به کشورهای مختلف جهان مانند چین و هند دسترسی پیدا کرده و تجارت و اقتصاد خود را رونق دهد.
بازرگانان افغانستانی باور دارند که با استفاده از ظرفیت های بندرچابهار و تکمیل زیرساخت‌های آن برای پهلوگیری کشتی‌های تناژ بالا، این بندر جایگزین خوبی برای بندر کراچی پاکستان و بندرعباس است زیرا فاصله مسیر آبی با خاک افغانستان را کوتاه می‌سازد.
معاون اتاق تجارت افغانستان در گفت وگو با ایرنا تاکید کرد: استقرار سرمایه گذاران و تاجران افغان در بندر چابهار برای واردات و صادرات کالاهای تجاری مهم است و این بندر ۸۰۰ کیلومتر راه تاجران افغان را نسبت به بندر کراچی پاکستان، نزدیک‌تر می کند.
«خان جان الکوزی»افزود: افغانستان برای استفاده از بندر چابهار حساب ویژه ای باز کرده و جمهوری اسلامی ایران ۵۰‌ هزار مترمربع زمین به سرمایه گذاران افغان اختصاص داده است که شماری از بازرگانان افغان در این بندر مستقر شده‌اند.
وی با بیان اینکه «چابهار نه تنها برای ایران و افغانستان بلکه برای منطقه یک فرصت مهم است»، خاطرنشان کرد: تجارت هند با آسیای میانه از طریق پاکستان با چالش مواجه بوده و اسلام آباد برای دهلی نومشکل ایجاد کرده است و هند نیز تمایل شدید به استفاده از این بندر دارد.
تجارت ایران و افغانستان در دولت های یازدهم و دوازدهم رو به گسترش بوده و سال ۱۳۹۸ ایران با پیشی گرفتن از پاکستان در مبادلات تجاری جایگاه نخست را گرفت و به این ترتیب ایران بزرگترین شریک تجارتی افغانستان شد که با توسعه و همکاری‌های بیشتر دو کشور دورنمای این توسعه بیش از پیش مقدور خواهد بود.
وزیر راه و شهرسازی ایران درهمین چارچوب تاکید کرده است: در روزهای اخیر بزرگترین تبادل کانتینری در معاهده هندوستان، افغانستان و ایران در چابهار نهایی شده است.
اسلامی اظهار داشت: به این ترتیب استفاده از ظرفیت بندر چابهار، چهار برابر شده که سهم قابل توجه آن مربوط به توسعه روابط تجاری با افغانستان است.

کریدور ترانزیتی کتای و آسیای میانه


پس از چابهار و راه آهن هرات- خواف، کریدور ترانزیتی «کتای» بین افغانستان، قرقیزستان، ایران و تاجیکستان در حال بهره‌برداری است و افغانستان در این روزها مسیر عبور کانتینرهای کالاهای بازرگانی جمهوری اسلامی ایران به مقصد قرقیزستان از طریق خاک این کشور است.
اداره حمل و نقل افغانستان روز یکشنبه گذشته با صدور اطلاعیه‌ای خاطرنشان کرد که اولین محموله از طریق کریدور کتای در ایستگاه مرزی دوغارون جمهوری اسلامی ایران، طی یک مراسم ویژه افتتاح شد و به طرف افغانستان حرکت کرد.
این محموله قرار است بعد از طی مراحل گمرکی روز سه شنبه وارد خاک افغانستان شود.
اداره حمل و نقل افغانستان اعلام کرده است که آمادگی های لازم برای استقبال از این محموله با هماهنگی ادارات مربوطه و مقام استانداری هرات صورت گرفته است.
رایزن بازرگانی ایران در کابل در گفت‌وگو با ایرنا در باره اهمیت و فرصت های این کریدور گفت: ترانزیت کالاهای ایرانی از طریق افغانستان به کشورهای آسیای میانه می‌تواند موقعیت جغرافیایی و راهبردی دو کشور را بالا ببرد.
« محمد مهدی‌ جوانمرد قصاب» افزود: تهران از سال‌های گذشته با کابل در این رابطه رایزنی کرده تا مسیرهای ترانزیت افغانستان فعال شود و نشست‌هایی در ماه‌های گذشته با اتاق بازرگانی افغانستان در این رابطه برگزار شده است.
وی اضافه کرد: اکنون این مسیرها فعال شده و از طریق میلک و دوغارون کامیون‌های افغانستان اموال بازرگانی و ترانزیتی را به طرف تاجیکستان حمل می کنند و بتازگی مسیرهای ترانزیت با قرقیزستان نیز فعال شده است.
رایزن بازرگانی ایران خاطرنشان کرد: این مسیر می‌تواند برای موقعیت افغانستان در ترانزیت کالاها به آسیای میانه و از آنجا به دریای عمان و آب‌های آزاد نقش مهمی داشته باشد و درآمد ترانزیتی افغانستان و ایران را از این مسیر افزایش دهد.
جوانمرد قصاب تصریح کرد: این کریدور درعین حال قدرت رقابت و حمل کالاهای کشورهای مسیر را بیشتر می کند و می تواند بر قیمت کالاهایی که بدست مردم می رسد نیز اثر مثبت بگذارد و مردم منطقه هم از این طریق نفع خواهند برد.
وی، اشتغال زایی را از دیگر مزیت‌های ترانزیت کالا از این مسیر دانست و گفت: حمل کالا با کامیون در این کریدور صرفه اقتصادی دارد و با توجه به هماهنگی خوب و امنیت در مسیرها از این کریدور استفاده بیشتر صورت خواهد گرفت.
روابط سیاسی و همکاری های اقتصادی و تجاری ایران با وجود حضور آمریکا و غرب و دسیسه های آنها برای تخریب روابط دو کشور، همواره رو به گسترش بوده و با حرکت قطار در خط هرات – خواف، استفاده کامل از ظرفیت های بندر چابهار و فعالتر شدن کریدور کتای، چشم انداز مناسبات دو همسایه روشنتر و گسترده تر خواهد شد و دو ملت از منافع آن برخوردار خواهند شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha