به گزارش روز یکشنبه گمرک ایران، «مصطفی آیتی» اظهارداشت: کریدور کتای (KTAI) از کشورهای قرقیزستان، تاجیکستان، افغانستان و ایران تشکیل و به عنوان مسیر کوتاه و جایگزین برای ارسال کالا از بنادر جنوبی ایران به کشورهای آسیای میانه راهاندازی شده است.
این کریدور، به منظور توسعه کریدورهای ترانزیتی و کاهش مسیر و هزینه ترانزیت کالا به مقصد کشورهای آسیای میانه، فعال کردن آن از مسیر افغانستان و با استفاده از «کارنه تیر»، در دستور کار با همکاری سازمان اکو، ایرو و اتاق بازرگانی قرار گرفت.
این کریدور با توجه به اهمیت مسیر افغانستان در کریدورهای منتهی به آسیای میانه، در نیمه دوم سال ۹۸ در دو مرحله از مسیر هند- چابهار- افغانستان و مسیر بندرعباس- افغانستان- تاجیکستان با استفاده از سند «کارنه تیر» به صورت آزمایشی افتتاح و به دلیل شناخت و مزایای آن برای شرکت های حمل ونقل، برای اولین بار دو دستگاه کامیون که از مبدا بندرعباس بارگیری شده بود با خروج از گمرک دوغارون با عبور از افغانستان و تاجیکستان به مقصد قرقیزستان ادامه مسیر دادند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران با بیان اینکه پنج دستگاه کامیون از ایران از طریق افغانستان به مقصد تاجیکستان اعزام شد، اضافه کرد: با انجام تشریفات «کارنه تیر» در گمرک دوغارون رسما مسیر کتای (KTAI) افتتاح شد.
وی در خصوص اهمیت مسیر ایران در تجارت، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران به دلیل دسترسی کوتاهتر به آبهای آزاد، اقتصادیترین مسیر برای ترانزیت کالاها به کشورهای آسیای میانه (CIS) است و توسعه مسیرهای جدید از جمله کریدور کتای با افزایش سرعت ارسال کالا و کاهش هزینه ها، منجر به توسعه تجارت و در نهایت رشد اقتصادی منطقه خواهد شد و گمرک ایران، با اجرای پروژه های تیر الکترونیک (eTIR) با کشورهای ترکیه (۱۳۹۴)، آذربایجان (۱۳۹۸) و حمل ترکیبی اسلونی- ایران (۱۳۹۶)، هند- چابهار- افغانستان (۱۳۹۸) تلاش کرده است با توسعه ابزارها و مسیرهای ترانزیتی، بستر لازم برای فعالان ترانزیت را فراهم کند.
مدیرکل ترانزیت گمرک ایران تاکید کرد: توسعه ترانزیت، ضمن ایجاد درآمد و افزایش اشتغال منجر به گسترش مناسبات منطقه ای خواهد شد، کنوانسیون گمرکی «کارنه تیر» مربوط به تضمین ترانزیت کالا بوده که ۷۶ کشور از جمله اقتصادهای بزرگ دنیا، چین و اتحادیه اروپا عضو آن بوده و تسهیل کننده عبور کالا در کشورهای مسیر هستند.
توقف پذیرش کامیونها در مرزهای ترکمنستان، فعالیتهای حمل ونقل را بین ایران و آسیای میانه مختل کرده بود که با راه اندازی این کریدور بار دیگر فعالیت تجاری به این منطقه از مسیر جاده باز میگردد.
نظر شما