مهاباد- ایرنا- رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد گفت: نخستین جشنواره دف‌نوازی و مولودی‌خوانی ‌غرب کشور با عنوان "نوای وحدت "به میزبانی این شهرستان برگزار می‌شود.

سیامند جوانبخت روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این جشنواره در سه بخش تک‌نوازی دف، مولودی‌خوانی (مداحی) و گروه‌نوازی برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به شرکت در این جشنواره می‌توانند تا هفتم آبانماه سال جاری آثار خود را به صورت فیلم به دبیرخانه آن ارسال کنند.

وی اضافه کرد: هیات داوران این جشنواره که از اساتید برجسته این رشته در سطح کشور هستند، آثار ارسالی را در هر رشته داوری می‌کنند و سپس نفرات اول تا سوم انتخاب و مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مهاباد در خصوص اختتامیه این جشنواره نیز گفت: آیین اختتامیه این جشنواره و تقدیر از نفرات و گروه‌های برتر همزمان با هفته وحدت روزهای ۱۴ و ۱۵ آبان در این شهرستان برگزار می‌شود.

وی از علاقه‌مندان به شرکت در جشنواره "نوای وحدت " خواست فیلم آثار خود را با شماره تلفن همراه ۰۹۰۱۵۸۸۳۵۱۷ از طریق برنامه واتساپ ارسال کنند و در صورت نیاز با شماره تلفن ۴۲۲۲۰۹۹۳ با دبیرخانه جشنواره تماس بگیرند.

ساز دف در بین مردم مناطق کردنشین استان‌های آذربایجان‌غربی و کردستان و هنگام برگزاری آیین‌های مذهبی از جمله آیین‌های مولودی‌خوانی استفاده می‌شود و به همین خاطر دف به عنوان یک ساز دینی و مقدس در بین مردم این منطقه شناخته شده است.

دف یکی از سازهای کوبه‌ای در موسیقی ایرانی است که شامل حلقه‌ای چوبی است که پوست نازکی بر آن کشیده‌اند و با ضربه‌های انگشت می‌نوازند؛ این ساز از سازهای ضربی ایرانی شبیه به دایره ولی بزرگ‌تر از آن و با صدای بم‌تر است و در دوره اسلامی ایران، این ساز برای پشتیبانی از ساز و حفظ وزن به‌کار می‌رفته و رکن اصلی مجالس محافل اهل ذوق و عرفان بوده و برای آنکه طنین بهتری داشته باشد روی دف پوست آهو می‌کشیدند.

از ۱۲ ربیع الاول که براساس روایات اهل سنت میلاد پیامبر نور و رحمت است تا ۱۷ ربیع الاول که اهل تشیع اعتقاد به ولادت رسول اکرم (ص) دارد با نام هفته وحدت نامگذاری شده است.