۱۵ مهر ماه به عنوان روز ملی روستا و عشایر در تقویم رسمی کشور نام گذاری شده است. در واقع این روز فرصتی برای یادآوری نقش هموطنان روستایی و عشایر در توسعه و رشد اقتصادی کشور است.
مردم مناطق محروم با حداقل امکانات اولیه در هر زمانی برای عمران، آبادانی و معیشت کشور تلاش کرده و برای سرافرازی کشور ایثارگری های بسیاری از خود نشان دادهاند. از این رو در سالهای اخیر نیز تمام نهادهای دولت همواره در زمینههای گوناگون برای ارتقای سطح کیفیت مردم این مناطق در تلاش هستند.
وزارت آموزش و پرورش هم در سالهای اخیر اقدامات بسیاری را در راستای آبادانی این مناطق و افزایش سطح تحصیلات آنها به سرانجام رسانده است تا دیگر دانشآموزی در این مناطق از تحصیل محروم نماند.
بر این اساس دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر در راستای تحقق منویات مقام معظم رهبری و به منظور گسترش عدالت آموزشی در بین تمام دانش آموزان روستایی، عشایری و حاشیه شهر، اعم از دانش آموزان مناطق دوزبانه و دانش آموزان مناطق مرزی، همچنین در دایره شمول نوآموزان پیش دبستانی، دانش آموزان دوره اول و دوم دبستان، دانش آموزان متوسطه اول و دوم، هنرآموزان هنرستان ها و دانش آموزان مدارس شبانه روزی تاسیس شده است.
همچنین دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر با هدف گسترش ارزشهای انقلاب و اجرای برنامههای مناسب آموزشی، مذهبی و رفع مشکلات آموزشی و پرورشی دانش آموزان مناطق عشایری قرار است با ساختار جدید در راستای عدالت آموزشی اقدامات گسترده ای انجام دهد.
بسط و توسعه عدالت و رفع محرومیت آموزشی به واسطه گسترش انواع مدارس در مناطق کمتر توسعه یافته و عشایری از دیگر اهداف این دفتر است که با نیازسنجی، شاخص سازی و شناسایی ابعاد مولفه های آموزش و پرورش مناطق کمتر توسعه یافته یعنی محروم، مرزی، روستایی و عشایری در راستای رفع موانع و مشکلات آموزشی این مناطق فعالیت می کند.
وزارت آموزش و پرورش در سالهای اخیر درصدد است تا عدالت آموزشی را برای همه دانشآموزان کشور برقرار کند، به بیان ساده تر عدالت آموزشی فراهم کردن فرصت های برابر یادگیری برای دانش آموزان در همه مناطق است که به کیفیت عوامل موثر در آموزش نیز مربوط میشود و شامل معلم، همسالان، منابع یادگیری متنوع و تجهیزات و امکانات است و صرفا ثبت نام و تحت پوشش قرار دادن نیست. عدالت آموزشی توزیع متوازن آموزش برای همه دانش آموزان؛ دانش آموز برخوردار، دانش آموز محروم روستایی و حتی دانش آموز حاشیه شهر و عشایری است.
افتتاح ۹۱۳ پروژه مدرسهسازی در مناطق روستایی
روز گذشته ۹۱۳ پروژه با ۲ هزار و ۹۰۰ کلاس درس، ۴۲۰ هزار مترمربع مساحت و ۷۸ میلیارد تومان اعتبار در مناطق روستایی و عشایر با حضور ویدئو کنفرانسی رییس جمهوری مورد بهرهبرداری قرار گرفت.
محسن حاجی میرزایی وزیر آموزش و پرورش در این خصوص گفت: پیشرفت های آموزشی در روستاها به عنوان سنگ بنای عدالت در جامعه محسوب می شود؛ از این رو، در دولت تدبیر و امید توزیع مناسب فرصتهای آموزشی در مناطق محروم و روستایی در دستورکار قرار گرفته است.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: نوآموزان پیش دبستانی از ۸۹ هزار نفر به ۲۲۳ هزار نفر طی دولت های یازدهم و دوازدهم افزایش یافتند که این حوزه از اهمیت بالایی برخوردار است.
حاجی میرزایی بیان داشت: آمار دانش آموزان روستایی در دولت تدبیر و امید ۲۳ درصد رشد داشته و بیش از سه هزار ۲۰۰ مدرسه شبانهروزی در روستاها ایجاد و ۸۰ درصد فعالیت سوادآموزی متوجه زنان بوده است.
وی ادامه داد: سالانه بیش از ۲۵۰ هزار معلم، ۲۰۰ روز در مناطق روستایی حضور دارند که این افراد نقطه اتصال دولت با مردم هستند و تعداد دانش آموزان فنی و کاردانش در دولت تدبیر و امید ۶ برابر شده و هزار و ۵۰۰ هنرستان روستایی داریم.
حاجی میرزایی خاطرنشان کرد: هزار کلاس خشت و گلی در دولت تدبیر و امید جمع آوری و هفت هزار و ۸۰۰ پروژه با مساحت ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار مترمربع احداث شده و هر روز ۱۱ کلاس روستایی و در تمام کشور ۲۹ کلاس روزانه به بهره برداری رسیده است.
رشد ۲.۵ درصدی دانش آموزان دختر مناطق عشایری
محمدرضا سیفی مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا درباره وضعیت تحصیل دانشآموزان در مناطق روستایی و عشایر اظهار داشت: ۲۱۱ هزار و ۲۹۲ دانشآموز در مدارس ثابت، سیار و نیمه سیار مشغول تحصیل هستند و ۱۴ هزار معلم در چندپایه خدمات آموزشی به آنها ارائه میدهند.
وی با بیان اینکه پوشش تحصیلی دانشآموزان عشایری از ابتدای دولت تدبیر و امید ۲۰ درصد افزایش یافته است، افزود: ۵ هزار دانشآموز عشایر در هرمزگان، بوشهر و مازندران نیز به تعداد دانش آموزان عشایر اضافه شده است که رشدی ۱۴ درصدی را نسبت به سال گذشته به همراه داشت.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: رشد ۲.۵ درصدی دانشآموزان دختر در این مناطق نسبت به سال گذشته یکی از مهمترین دستاوردها بوده است و در حال حاضر ۴۶ درصد جامعه دانشآموزان عشایری را دختران تشکیل میدهند.
سیفی ادامه داد: همچنین پس از گذشت حدود ۲۰ سال، ۱۷ هزار دانش آموز عشایری سیستان و بلوچستان در سال جاری زیر چتر حمایتی تعلیمات دفتر عدالت آموزشی و آموزش عشایری قرار گرفتند.
کاهش ۱۷ درصدی مدارس کپری
وی همچنین درباره وضعیت مدارس مناطق عشایری و روستایی اظهار داشت: یکی از مهمترین موضوعات این است که تعداد مدارس شبانه روزی از ۱۷۲ مدرسه در سال ۹۲ به مدرسه ۲۳۵ در ۲۳ استان کشور رسیده است.
مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر وزارت آموزش افزود: در سالهای اخیر تاسیس و توسعه ۹۰ هنرستان فنی حرفه ای و کاردانش در مناطق عشایر با اولویت رشته مهارتهای مورد نیاز مناطق عشایر در اولویت قرار گرفت.
سیفی خاطرنشان کرد: همچنین در دولت تدبیر و امید ۱۷ درصد مدارس کپری کاهش یافت، در واقع این اقدام به گونهای صورت گرفت که مدارس کانتینری از ۷۸۵ دستگاه به هزار و ۳۳۵ دستگاه افزایش یافت.