شهرکرد- ایرنا- استاندار چهارمحال و بختیاری با اعلام محدودیت‌های جدید برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های اجباری جدید به مدت ۲ هفته با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و تلاش برای قطع زنجیره انتقال آن در این استان از روز شنبه (۱۰ آبان‌ماه) آغاز و به‌ مدت ۲ هفته اجرا خواهد شد.

اقبال عباسی روز پنجشنبه در شورای اداری چهارمحال و بختیاری که در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا در تالار ابن سینای دانشگاه علوم‌پزشکی شهرکرد برگزار شد، تاکید کرد: در این طرح شهرستان‌های شهرکرد و بروجن با وضعیت خاکستری (بحرانی) شامل اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در گروه‌های شغلی شماره ۲، سه و چهار می‌شود.

وی افزود: شهرستان‌های فارسان و بن با وضعیت قرمز و شهرستان‌های سامان، لردگان و خانمیرزا با وضعیت نارنجی مشمول اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در گروه شغلی شماره سه و چهار خواهند شد.

عباسی تصریح کرد: شهرستان‌های اردل و کیار با وضعیت زرد و شهرستان کوهرنگ با وضعیت قرمز هیچ‌گونه اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید ندارد.

به گزارش ایرنا، اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در چهارمحال و بختیاری به مدت ۲ هفته‌ای و برای اصناف به‌مدت یک هفته اجرایی خواهد شد که در صورت لزوم، قابل تمدید است.

گروه شغلی شماره یک شامل مراکز امدادی و درمانی، اورژانس‌ها، مراکز امنیتی، اداری و خدماتی، فروشگاه‌های زنجیره‌ای، سوپرمارکت‌ها، مراکز تامین ارزاق عمومی و مایحتاج عمومی، نانوایی‌ها، داروخانه‌ها، مراکز عرضه مواد غذایی، پروتئینی و لبنی است که در قالب اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید نیست اما رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی در آن ضرورت دارد.

گروه شغلی شماره ۲ شامل پاساژها، مراکز خرید، بازارهای روز، موارد فروش مواد غیرغذایی، مراکز تمرین و انجام مسابقات ورزشی، مراکز شماره‌گذاری اتومبیل، مراکز طبخ غذا با پذیرش مشتری، مراکز متبرکه و زیارتگاه‌ها، مساجد و مصلای‌ها، مراکز فروش لوازم خانگی، قنادی و شیرینی فروشی‌ها، آب‌میوه و بستنی فروشی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه، بازار فروش خودرو، فرش و موکت فروشی، خدمات چاپ دیجیتال، تزئینات داخلی ساختمان، کادویی فروشی‌ها، اسباب‌بازی فروشی‌ها، عمده فروشی‌ها و خرده فروشی‌های پوشاک، پارچه فروشی‌ها، پرده‌سراها، مراکز فروش مبلمان، کیف و کفش فروشی‌ها، مراکز فروش لوازم‌التحریر، خیاطی، خرازی، آتلیه و عکاسی‌ها، مشاوران املاک، فروشگاه‌های لوازم آرایشی و بهداشتی و مراکز فروش و عرضه خشکبار و آجیل می‌شود.

گروه شغلی شماره سه شامل مدرسه‌ها، دانشگاه‌ها، حوزه‌های علمیه، آموزشگاه‌های فنی و حرفه‌ای، زبان‌سراها، آموزشگاه‌ها و کتابخانه‌ها، مهدهای کودک، استخرهای سرپوشیده، سینماها و تئاترها، موزه‌ها و باغ‌موزه‌ها، تالارهای پذیرایی، آرایشگاه‌های زنانه و سالن‌های زیبایی، کاهش فعالیت حمل و نقل عمومی درون‌شهری، کاهش زمان فعالیت ادارات و مراکز غیردولتی و انجام دورکاری، برگزاری آزمون‌های حضوری است.

گروه شغلی شماره چهار شامل برگزاری انواع مراسم فرهنگی، اجتماعی و مذهبی، مدرسه‌های شبانه‌روزی، باشگاه‌های ورزشی، چاپخانه‌ها، قهوه‌خانه‌ها و مراکز عرضه مواد دخانی، بازی‌ها و مراکز تفریحی آبی، باشگاه‌های ورزشی سالنی و دورکاری شاغلان گروه‌های حساس می‌شود.

وی یادآور شد: رعایت نشدن فاصله‌گذاری اجتماعی و پروتکل‌های بهداشتی از سوی همگان جزو عوامل اصلی شیوع ویروس کرونا در شرایط کنونی به‌شمار می‌رود.

رییس شورای اداری چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: برای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در این استان به مدت ۲ هفته با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و تلاش برای قطع زنجیره انتقال آن از سوی گروه‌های کارشناسی بررسی شده است.

وی گفت: برای رعایت تمامی محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید مجری و متولی مشخص شده و در صورت سهل‌انگاری و تخلف در این حوزه، قابل رسیدگی در مراجع قضایی است.

عباسی به شرایط نامساعد اقتصادی کنونی در جامعه اشاره و تاکید کرد: اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در راستای سلامتی مردم جامعه انجام می‌شود و احتمال گلایه‌مندی در این حوزه وجود دارد اما برای کنترل شیوع ویروس کرونا ناچار به این تصمیم‌گیری بوده‌ایم.

وی افزود: اجرای این تصمیم به همکاری تمامی مسوولان، مردم و گروه‌های مختلف جامعه نیاز دارد و هیچ‌گونه سهل‌انگاری در اجرای آن از هیچ‌کس پذیرفته نیست.

استاندار چهارمحال و بختیاری تصریح کرد: مسوولان دستگاه‌های اجرایی و فرمانداران شهرستان‌های ۱۰ گانه استان در نشستی درون‌سازمانی، اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید را برای نیروی انسانی خود تبیین کنند.

وی یادآور شد: از روز شنبه هر برگزاری نوع آیین تودیع، معارفه، همایش و نشست با حضور افرادی از خارج دستگاه اجرایی مرتبط ممنوع است و هیچ مدیری حق ندارد در آیین‌های تودیع و معارفه دستگاه‌های اجرایی دیگر شرکت کند.

عباسی اظهار داشت: در این مدت هرگونه چاپ آگهی ترحیم و کارت دعوت عروسی در چاپخانه‌های استان و برگزاری مراسم در این خصوص ممنوع است.

وی گفت: سیاست‌های مرتبط با اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در چهارمحال و بختیاری با حضور مسوولان، علما و شخصیت‌های دارای نفوذ اجتماعی، جوانان مؤثر در جامعه از طریق رسانه‌های گروهی و فضاهای مجازی اطلاع‌رسانی شود.

رییس شورای اداری چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: رسانه‌های گروهی و فضاهای مجازی در این مدت صرف‌نظر از نگاه‌های سیاسی برای مقابله با ویروس کرونا و تلاش به ‌منظور قطع زنجیره آن به مسوولان استان کمک کنند.

وی ابراز امیدواری کرد، با تلاش همگان در راستای اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در استان بتوان پس از ۲ هفته روند شیوع ویروس کرونا در استان را کنترل و از اعمال اعمال محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های شدیدتر جلوگیری کرد.

عباسی تصریح کرد: ادامه روند کنونی و مواجه شدن با حجم گسترده‌ای از مبتلایان به ویروس کرونا در چهارمحال و بختیاری و کافی نبودن امکانات و تجهیزات باعث ایجاد بحران در استان خواهد شد.

وی یادآور شد: دستگاه‌های اجرایی با رعایت محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید می‌توانند نسبت به شیفت‌بندی در خدمات‌رسانی اقدام کنند.

استاندار چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: قرارگاه مقابله با ویروس کرونا در استان به‌زودی تشکیل و فعال می‌شود و از روند فعالیت دستگاه‌های اجرایی در این مدت بازرسی و ارزیابی می‌کند.

وی گفت: پیشنهاد چهارمحال و بختیاری به‌عنوان استان پایلوت کشور برای قرنطینه یک‌ماه در راستای مقابله با ویروس کرونا به هیات دولت اعلام می‌شود.

عباسی تاکید کرد: فعال شدن گروه‌های خیری و ترویج فرهنگ کمک‌های مؤمنانه از سوی سپاه حضرت قمربنی‌هاشم(ع) و بسیج چهارمحال و بختیاری مورد توجه باشد.

به گزارش ایرنا،اعضای شورای اداری چهارمحال و بختیاری محدودیت‌ها و ممنوعیت‌های جدید در این استان به مدت ۲ هفته با هدف مقابله با شیوع ویروس کرونا و تلاش برای قطع زنجیره انتقال آن را تصویب کردند.

ویروس کرونا که منجر به بیماری نوپدید کووید ۱۹ شده است، بسیاری از کشورهای جهان درگیر کرده است و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته تا وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله ۲ متری از یکدیگر، شست‌وشوی دست‌ها با آب و صابون، رعایت بهداشت فردی، خودداری از دست دادن‌های مکرر و منع سفر و حضور در اجتماعات از جمله نکاتی است که پزشکان متخصص برای پیشگیری از شیوع این ویروس توصیه می‌کنند.