تهران- ایرنا- برگزیده سومین دوره جایزه مصطفی (ص) و محقق دانشگاه تهران از توسعه ٢ سیستم جدید در شیوه های نوین تشخیص و درمان سرطان خبر داد و گفت: این دستاوردها تا سال ۲۰۲۲ به دنیا معرفی می‌شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دکتر محمد عبدالاحد روز یکشنبه در آیین رونمایی از سردیس برگزیدگان سومین جایزه مصطفی (ص)  در بوستان دانشمندان پارک فناوری پردیس افزود: این  سیستم ها تحت عنوان "ترجمه رفتار سلول‌های سالم و سرطانی در حوزه الکترونیک (شیوه‌های نوین تشخیص و درمان سرطان) حوزه علم و فناوری نانو" در سال گذشته موفق به دریافت  جایزه مصطفی(ص) شد.

وی ادامه داد: این دو سیستم مجوز وزارت بهداشت را اخذ کرده و به عنوان اولین دستگاه کاملا مستقل تشخیصی ایرانی  cdp در دنیا که دارای پروانه بهره برداری است، به شمار می‌رود.

لن دانشمند با بیان این که این سیستم از اسفند سال گذشته وارد کلینیک‌های درمانی شد، بیان کرد: در حال حاضر در برخی بیمارستان‌ها و کلنیک‌های دولتی و خصوصی از آن استفاده می‌شود و بسیار خوشحالم که یک فناوری از فاز پژوهشی به حوزه محصولی که کارآزمایی‌های بالینی آن با موقیت انجام شده، رسیده است.

عبدالاحد یادآور شد: این دستگاه (cdp ) قادر به تشخیص بافت‌های آلوده به سلول‌های بدخیم در سرطان پستان است و در حال حاضر اقداماتی برای صادرات این دستگاه آغاز شده و امیدواریم با توجه به اتفاقاتی که در حوزه کرونا رخ داد و دنیا به سمت حداقل مداخلات حرکت می‌کند، کارهای جدید تحقیقاتی جدید ما بتواند جایگاه خود را پیدا کند.

این محقق همچنین گفت: این دو سیستم در پایان مراحل کارآزمایی‌های بالینی قرار دارد، یکی از این  سیستم ها استفاده کننده از نیدل الکترونیکی است که بدون نیاز به نمونه برداری می تواند به رادیولوژیست‌ها کمک کند که توده‌ای که تحت گاید سونوگرافی بررسی می‌شود، در صورت مشکوک شدن به آن بدون نیاز به بافت برداری، اقدام به شناسایی آن کند.

عبدالاحد افزود: سیستم دیگر دستگاه Real Time درمانی  است  با این دستگاه  بدون آنکه توده بیمار در اتاق عمل باز و رگ‌های خونی وی پاره شود که این امر این سیستم می تواند تا حد زیادی توده را جمع و کوچک کرده و در نهایتبا تغییر در رژیم جراحی و شیمی درمانی، بتوانیم بیماری سرطان را در بیماران کنترل کنیم.

وی یادآور شد: با توجه به پاندمی کرونا بسیاری از جراحی‌ها کنسل شده است و افرادی که دچار بیماری‌های مزمن غیر واگیردار مانند سرطان ‌هستند تحت فشار  قرار دارند و ما تاکنون از این دستگاه بر روی ۱۹ بیمار مبتلا کارآزمایی‌های بالینی را آغاز کردیم.

برگزیده جایزه مصطفی (ص) با بیان این که کشور ایران زمینه خوبی در زمینه همکاری میان دانشکده‌های و مراکز مهندسی و پزشکی در حوزه عملیاتی و بالینی دارد،  افزود: تحقیقات پزشکی دارای دو بخش کلینیکی و کارآزمایی بالینی و حوزه مدل سازی حیوانی است وایران در این زمینه خوب عمل کرده است، امیدوارم در سال ۲۰۲۱ و ۲۰۲۲ موفق شویم که  این دو محصول را مانند سیستم cdp به دنیا اعلام و عرضه کنیم.

عبدالاحد همچنین به برگزاری نست استپ بنیاد مصطفی (ص) اشاره کرد و گفت: ارتباط دانشمندان جهان اسلام  لازم است که بیشتز شود و ضروری است با توجه به سیره پیغمبر اکرم (ص)  تمام دانشمندان ادیان بشر کنار هم قرار بگیرند و از عقل نعمت اهلی استفاده کنند، کرونا یک آزمون برای ما دانشمندان و بشر مدعی است.