ارومیه- ایرنا- معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۹۰۰ هزار راس دام استان در راستای پیشگیری از قاچاق احشام توسط جهاد کشاورزی پلاک‌کوبی و ۷۲۲ هزار راس نیز در سامانه ثبت شده‌است.

رضا یوسفی رضایی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: چهار میلیون و ۴۶۲ هزار و ۶۲۲ راس دام سبک و سنگین در استان وجود دارد که از این تعداد، سه میلیون و ۸۶۳ هزار راس گوسفند و بز و بقیه دام سنگین هستند.

وی اضافه کرد: بالا بودن جمعیت دامی استان به ویژه دام سبک که به صورت سنتی و عشایری پرورش داده می‌شود، هزینه بالای آن و نیز عدم آگاهی دامداران موجب عدم رغبت آنان و نیز موجب کندی روند پلاک گذاری شده‌است.

وی بیان کرد: در این راستا نیاز است بازنگری و اصلاح روند پلاک کوبی به صورت پهنه به پهنه و روستا به روستا انجام گیرد و سازمان های مرتبط نیز با مجریان طرح همکاری های لازم را داشته باشند.

معاون بهبود تولیدات دامی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان غربی با تاکید بر افرایش آگاهی و مشارکت دامداران استان در خصوص پلاک کوبی دام ها ادامه داد: با توجه به پراکنش دامداری‌ها اعم از صنعتی و سنتی در سطح استان، به منظور تسریع در روند اجرایی پلاک کوبی، اطلاع رسانی طرح به صورت فراگیر باید با به کارگیری ظرفیت های دهیاری‌ها، شوراها، مراکز خدمات کشاورزی، صدا و سیما و سایر دستگاه ها انجام گیرد.

وی با بیان اینکه پلاک گذاری دامها گامی در راستای جلوگیری از قاچاق دام است، اضافه کرد: صاحبان دام های دارای پلاک قبل از هر گونه نقل و انتقال باید به اداره کل دامپزشکی جهت تشخیص هویت و اخذ برگ تردد مراجعه و مجوز های لازم را اخذ کنند.

وی اظهار داشت: پلاک ۱۵ رقمی به عنوان کد ملی و شناسنامه دام محسوب می‌شود و تمامی هزینه های پلاک زنی به عهده دامدار است و دامی که پلاک زده می‌شود، باید اطلاعات آن در سامانه هویت وزارت جهاد کشاورزی ثبت شود.

آذربایجان غربی دارای بیش از چهار میلیون دام سبک و سنگین است.