این کتاب در موضوعات استعداد در کودکان، هوشهای چندگانه و کودکان تیزهوش در ۳۶۲ صفحه و در ۵۰۰نسخه با قیمت ۴۰هزار ریال درسال ۱۳۹۸ به عنوان منبعی برای معلمان و والدین توسط انتشارات دانشگاه هرمزگان چاپ شده است.
این کتاب در ۱۰فصل نگاشته شده است؛«سرآمدی یا باهوشی، شش نوع دانشآموز تیزهوش،تیزهوشان پنهان چه کسانی هستند؟»، «تعریف هوش، لایههای هوش، رابطه هوشهای چندگانه با برنامه درسی، پنج ذهن برای آینده»، «رفتارهای چالش برانگیزافراد تیزهوش برای معلم، اصول کلی فرآیند شناسایی، بچههای تیزهوش و با استعداد برتر» و «اشتباهات مهم در مرحله شناسایی یا تشخیص تیزهوشی» بخشی از مباحث فصلهای سک تا سوم این کتاب است.
نویسندگان کتاب در فصلهای چهارم، پنجم و ششم نیز به مباحثی از جمله«نگرش والدین نسبت به تربیت کودکان تیزهوش و با استعداد برتر»، مهمترین مهارتهای تفکر خلاق، استراتژیهای روشن نگهداشتن خلاقیت دانشآموزان در مدارس روستایی، ویژگیهای مدرسه خلاق، معیارهای انتخاب پیشدبستانی و دبستان، اهداف آموزشی نظیه گاردنر برای دست اندکاران آموزشی چندگانه، تاثیر مطالعه و آشنایی با تفاوتهای فردی دانشآموزان تیزهوش و با استعداد برتر بر معلمان و اصلاحات مورد نیاز در نظام آموزش و پرورش مدارس دولتی» پرداختهاند.
در فصلهای هفتم، هشتم، نهم و دهم نیز جهتگیری برنامه درسی در آموزش تیزهوشان، پیشنهادهای کاربردی برای روانشناسان و مشاوران مدرسه، اُفت تحصیلی و رشد عاطفی، رایجترین تشخیصهای نادرس در دانشآموزان تیزهوش و با استعداد برتر، نقش دانش در کشب تخصص و خبرگی و راه انتقال دانش ضمنی به دانشآموز مهارتآموز مورد بررسی قرار گرفته است.