ماموستا رحیم قربانی روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مقدار زکات توسط ۱۲۰ عامل در سطح شهرستان مهاباد جمعآوری شده است که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود ۳۰ درصد افزایش یافته است.
وی ادامه داد: از مجموع زکات پرداخت شده در این شهرستان بیش از ۵۰ درصد به صورت جنسی و کالا و مابقی نیز به صورت نقدی بوده است که توسط روحانیون، ماموستاها و دهیاران جمعآوری شده است.
مسوول زکات مهاباد اظهار داشت: زکات در سرفصلهای جهیزیه، درمان، امور تحصیلی، احداث و تعمیر مسکنهای روستایی و سایر نیازمندیهای فقرا با اولویت محل جمعآوری زکات هزینه شده است.
ماموستا قربانی اضافه کرد: امسال هشت سری کمک هزینه خرید جهیزیه، تعمیر و مرمت خانههای عالم و منازل مسکونی فقرا در سطح روستاها از محل زکات جمعآوری شده در این شهرستان هزینه شده است.
وی بیان کرد: فلسفه پرداخت زکات در دین مبین اسلام تقویت بنیه مالی فقرا است، بسیاری از آسیبهای اجتماعی ریشه در فقر اقتصادی جامعه دارد و عمل به واجب الهی زکات از جمله بهترین ابزار برای کاهش فقر در جامعه است.
وی کاهش فقر و فساد و آسیبهای اجتماعی، توسعه عمران و آبادانی منطقه و رشد و شکوفایی اقتصاد را از جمله برکات زکات برای جامعه و پرداخت زکات را موجب تزکیه نفس و وفور نعمتهای الهی دانست.
به گزارش ایرنا، ۶ هزار و ۴۵۰ خانوار مهابادی با ۱۲ هزار نفر زیر چتر حمایتی کمیته امداد امام خمینی(ره) قرار دارند که از این تعداد، هزار و ۵۰ دانش آموز، ۷۳۱ ایتام و محسنین و ۱۱۰ نفر دانشجو هستند.
زکات در لغت به ۲ معنای رشد و نمو و پاکی آمده است؛ واژه زکات به سهمی اطلاق میشود که انسان از مال خود خارج میکند و به فقرا میدهد و به این دلیل است که در پرداخت آن، امید رشد و افزایش مال همراه با خیر و برکت وجود دارد که موجب تزکیه و پاکی روح پرداخت کننده میشود.
در قرآن کریم آمدن زکات در کنار نماز نشانه آن است که رابطه با خداوند متعال از طریق نماز حاصل شده است و رابطه با مخلوق خداوند از راه ادای زکات برقرار میشود؛ همراهی این ۲ به جهت اهمیت ویژه آنهاست زیرا نماز در آیات قرآن کریم و روایات اسلامی از جایگاه خاصی برخوردار است و زکات نیز در دین اسلام در بعد اقتصادی و اجتماعی بسیار اهمیت دارد.
گندم، جو، خرما، کشمش، طلا، نقره، شتر، گاو و گوسفند مواردی است که زکات به آنها تعلق میگیرد.