«کمیل رودی» روز سه شنبه در گفتگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا با تشریح انتشارات مختلف آکادمی هوش مالی ،افزود: آکادمی هوش مالی تاکنون یک مجموعه ۱۷ جلدی برای کودکان پیشدبستانی تا سوم دبستان و یک مجموعه ۲۷ جلدی برای کودکان دوره دوم دبستان منتشر کرده است که برخی از این کتابها به چاپ هفتم هم رسیده است.
وی ادامه داد: همچنین همانطور پیش تر اعلام شد بزودی هشت جلد دیگر به این دو مجموعه اضافه خواهد شد که مطالب، پُربارتر و آموزشها غنیتر باشد.
به گفته وی، برای استفادۀ بهتر از این کتابها و افزایش جذابیت و در دسترس بودن آنها، تهیه کتابهای صوتی این دو مجموعه نیز در دستور کار قرار گرفت. کتابهای صوتی مجموعۀ اول آماده شد و از طریق فیدیبو در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است.
وی خاطرنشان کرد: در حال آمادهسازی کتابهای صوتی مجموعۀ دوم هستیم. امیدواریم این مجموعه کتابها بتواند برای آشناکردن نسل جوان مفید باشد تا بتوانند در آبادانی کشورمان مفید باشند.
رودی در ادامه با توضیح اینکه،عادتها و نگرش ما به پول قبل از سن ۷سالگی شکل میگیرد و این نگرشها در طول زندگی دستخوش تغییرات بسیار میشود، گفت: آموزش سواد مالی به کودکان در واقع حل مسائل آیندۀ آنهاست تا به توانمندی مالی برسند. در دروسی که به کودکان آموزش داده میشود، جای چنین مبحثی خالی است و باید با آموزشهای جانبی این خلأ را پر کرد.
مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش بنیان پارت ،در پاسخ به این سوال ایرنا که آموزش سواد مالی از کجا آغاز و چرا باید سواد مالی را به فرزندانمان آموزش دهیم؟ پاسخ داد: اولین و بهترین بستر برای آموزش سواد مالی خانوادهها هستند. ولی هر روز پیچیدگیهای بازارهای مالی بیشتر میشود و تجربۀ مدیریت مالی خانواده برای نسل بعدی کافی نیست؛ پس آموزشها باید دقیقتر و کارآمدتر باشد. بحرانهای مالی نیاز به آموزش در این حوزه را تشدید میکند. برای نمونه، در سال ۲۰۰۸، بحرانی جهانی پیش آمد که نیاز به آموزش در حوزۀ سواد مالی را بیش از پیش کرد. در ایران، ما با جنگ اقتصادی و مسائل مالی متعددی رودررو هستیم؛ در نتیجه یادگیری این مهارتها ضروریتر است.
کمیل رودی در ادامه همچنین اظهار داشت: وقتی دربارۀ نسل آینده صحبت میکنیم، این موضوع را در نظر میگیریم که قرار است با موضوعات پیچیدهتر و حادتر دستوپنجه نرم کند. اگر بخواهیم مثال بزنیم میتوانیم به کاهش ارزش پول اشاره کنیم. ارزش درآمد در طول زمان ثابت نمیماند. در هر شغلی که باشیم، خدمات چند سال گذشته را ارائه میدهیم اما ارزش درآمدمان کمتر میشود. در دهۀ نود، ارزش درآمدها ۳۵درصد کاهش یافته است. هر سال نیز حدود ۴۰درصد بار گرانی بر این درآمد تحمیل میشود. در چنین وضعیتی، تدبیر دخل و خرج ضروری است. نسل آینده با مشکلات مالی بیشتری مواجه خواهد شد و لازم است کولهبار مجهزتری برای رویارویی با آن در اختیار داشته باشد.
وی افزود: از سوی دیگر، در نسلهای پیشین دانشآموزان در مدرسه درسهایی مثل «طرح کاد» داشتند که تجربههای جدیدی کسب میکردند. تابستانها بچهها شغلهای موقت مییافتند تا با بحث کسب درآمد آشنا شوند و تجربه بیندوزند، ولی نسل امروز اینگونه نیست. خانواده حاشیۀ امنی ایجاد میکند که تنها وظیفۀ فرزندان درسخواندن است بدون اینکه مهارت جدیدی یاد بگیرند. خانوادهها باید به فرزاندانشان بیاموزند که یادگیری آموزههای سواد مالی کلید حل مسائل آینده است.
مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش بنیان پارت در ادامه در خصوص چگونگی شیوۀ آموزشها برای گروههای سنی مختلف هم توضیح داد: در بحث آموزش بزرگسالان سه کتاب از سوی آکادمی هوش مالی منتشر شده است: «پری نشان پرواز»، «معمار عمارت» و «سنگ بنای سواد مالی». «پری نشان پروازی» درگاه ورود به آموزشهای سواد مالی است. خوانندۀ این کتاب پس از مطالعۀ آن متوجه میشود که از گذشته در ادبیات و علوم مختلف با این موضوع آشنا شده است، ولی این بار قرار است آن مطالب را منسجمتر و علمیتر بیاموزد.
در کتاب «معمار عمارت» به مخاطب میگوییم که پس از آشنایی با مقدمات سواد مالی و لزوم یادگیری آن، حال وقتش رسیده است که کلیات و شیوههای عملی را بیاموزد که بُعد مالی زندگی او را متعادل میکند. در این کتاب، مطالب گامبهگام مطرح میشود و در عین حال کلنگر است. در واقع در این کتاب به خانوادهها میگوییم باید بنایی را برپا کنند که بنیان پرورش نسل بعدی است. با کمک آموزشهای این کتاب، آن بنا بهطرز درستی ساخته میشود. اگر زندگی آرام و پر از آسایش میخواهیم، به چارچوب و بنایی نیاز داریم که ساخت آن به معماری کاربلد نیاز دارد.
رودی ادامه داد: کتاب سوم نیز «سنگ بنای مالی است که منبعی برای فعالان حوزه سواد مالی است که قصد آموزش سواد مالی یا تولید محصولات متنوع آموزشی را برای کودکان و نوجوان دارند. این کتاب به مخاطبان میگوید چه میزان از هر مفهوم سواد مالی، در چه سنی باید به کودکان آموزش داده شود.
وی همچنین درباره چگونگی شیوۀ آموزش کودکان و نوجوانان هم به ایرنا ،گفت: شیوۀ آموزش این گروه سنی کاملاً متفاوت است. این گروه سنی بدون چون و چرا آموزشها را دریافت میکند. برای آموزش آنها باید از روش «غیرمستقیم» استفاده کرد؛ روشهایی نظیر بازی، داستان، تمرینهای کارگاهی، نمایش که خود بچهها نیز در آن مشارکت داشته باشند. برای اینکه مطمئن شویم آموزش کودکان و نوجوانان اثربخش بوده باید بازتاب آموزشها را در رفتارهایشان بررسی کنیم.
مدیر آکادمی هوش مالی درباره روش استفاده آموزش کودکان در این آکادمی هم گفت: داستانگویی یکی از بهترین شیوههای آموزش به بچهها محسوب میشود و ما از این روش استفاده کردیم. سعی کردیم مفاهیم سواد مالی را بهشیوهای جذاب و در قالب داستانهای آموزش سواد مالی منتشر کنیم. این مجموعه از معتبرترین داستانهای سواد مالی در جهان انتخاب و ترجمه شده است. همچنین، این مجموعه معرفینامۀ رشد آموزشوپرورش را دارد و برای آموزش در مدارس طبقهبندی شده است.
به گفته وی، منابع آموزشی مکملی بر این داستانها وجود دارد که به زودی منتشر خواهد شد. همچنین، آموزشهای ترمیک و مدون خوبی نیز در این زمینه وجود دارد و در اختیار مدارس قرار خواهد گرفت.
او گفت: معمولاً آموزش ها از۵ سالگی آغاز میشود. در این سن، پدر و مادر یا مربی مهدکودک کتابها را برای بچهها میخوانند. اولین مطلبی که آموزش داده میشود، شناخت پول است. ضروری است آنها بدانند برای گذران زندگی به پول نیاز دارند پس باید بدانند چطور آن را خرج و پسانداز کنند. آنها با مفهوم نیاز و خواسته آشنا میشوند. به آنها گفته میشود برای کارآفرینی و فروش باید به چه نکاتی دقت کنند. کار و همکاری چه ضروتی دارد. یک کالا چطور تولید می شود. چطور میشود یک زندگی ساده اما خوب را تجربه کرد. پولتوجیبی چیست و چرا و چطور باید پسانداز کرد و مفاهیم متنوع دیگری که در قالب داستانهای جذاب بیان شده است. در یک کلام، با آموزش سواد مالی به بچهها آنها را آماده میکنیم تا تصمیمهای درست مالی بگیرند.
رودی درباره چرایی آغاز این آموزشها از سن ۵سالگی هم توضیح داد: بچهها تقریباً از این سن با مباحث مالی آشنا میشوند، مثلاً عیدی میگیرند یا بهجای هدیه به آنها مبلغی داده میشود و میتوان این آموزشها را آغاز کرد. از همین سن میتوان به کودکان یاد داد که پول ارزشمند است. برای اینکه توان مالی بیشتری داشته باشند، باید پسانداز کنند. کمی بزرگتر که شدند میتوان به آنها آموزش داد که اگر میخواهند ارزش پولشان حفظ شود، باید سرمایهگذاری کنند. آنها با مفهوم کسب درآمد و کارآفرینی نیز آشنا میشوند.
مدیر آکادمی هوش مالی وابسته به شرکت دانش بنیان پارت همچنین با اشاره به اینکه داستانهای آموزش سواد مالی برای کدام گروههای سنی منتشر شده و دستهبندی خاص آنها ، اظهار داشت : این کتابها در دو مجموعۀ ۱۷جلدی و ۲۷جلدی منتشر شدهاند. مجموعۀ ۱۷جلدی داستانهای سواد مالی ویژۀ کودکان پیشدبستانی تا سوم دبستان است. در پشت کتابها جایگاه آن کتاب در استانداردهای آموزش سواد مالی ذکر شده است. این استانداردها شامل مفاهیم خرج و پسانداز، اعتبار و بدهی، کاریابی و درآمد، سرمایهگذاری، مدیریت ریسک و بیمه و تصمیمگیری مالی است. در همان قسمت، توضیح کوتاهی دربارۀ هدف داستان آمده که میتواند به درک بهتر داستان و آشنایی با هدف آن کمک کند. دورۀ ۲۷جلدی نیز مخصوص پایۀ چهارم تا ششم است.
رودی در ادامه درباره مطالب آموزشی مجموعه کتابهای سواد مالی ویژۀ کودکان پیشدبستانی تا سوم دبستان ، گفت: در این کتابها بچهها یاد میگیرند که فرق نیاز و خواسته چیست، پول توجیبی چیست و چرا و چگونه باید پسانداز کرد. آنها با ارزش پول آشنا میشوند و یاد میگیرند چطور باید خرید کنند و بسیاری نکات دیگر.
این نکات بهصورت غیرمستقیم مطرح میشود. در این آموزشها تغییر رفتار مدنظر ما بوده نه اینکه بچهها صرفاً مفاهیم را آموزش بگیرند. این مفاهیم باید عملی و بخشی از زندگی مالی آنها شود. مثلاً کودک میخواهد برای مناسبتی هدیه بخرد. به گفته وی، خانواده میتواند برای او پول توجیبی در نظر بگیرد تا بتواند با پسانداز، آن هدیه را بخرد. اینطور با مفهوم پسانداز آشنا میشود. نمونۀ دیگر آشنایی با مفهوم انتخاب شغل است. باید از کودکی در این باره صحبت کنیم و اجازه دهیم بچهها بارها نظراتشان را تغییر دهند. در کودکی، عوامل بیرونی چندان در انتخابها تأثیر ندارد و میتواند انتخابکردن را تمرین کند.
والدین میتوانند در موقعیتهای واقعی به مطالب این کتابها ارجاع دهند تا آن رفتار در فرزندشان بازتولید شود. برای نمونه، کودک میخواهد قلکش را بشکند و والدین اصرار دارند که این کار را انجام ندهد و پسانداز کند. میتوانند از فرزندشان بخواهند برود و کتاب «چه روزی قلکم را بشکنم» بیاورد تا دوباره با هم بخوانند و اینگونه غیرمستقیم به او آموزش دهند.
رودی همچنین در ادامه درباره کتابهای سواد مالی ویژۀ پایۀ چهارم تا ششم که چه مطالبی آموزش داده میشود هم گفت:در مجموعۀ قبلی ما نمیتوانستیم برخی مفاهیم مانند سرمایهگذاری را به بچهها آموزش دهیم چون مناسب آن گروه سنی نیست. در این کتابها کمکم مسائل مالی زندگی که در بزرگسالی با آنها مواجهیم مطرح میشود. مثلاً در این کتابها برخی مشکلات مالی مطرح میشود و کودک یاد میگیرد در چنین موقعیت چطور باید عمل کند. در این مجموعه، بچهها با موقعیتهای واقعیتر آشنا میشوند. هنوز ماهیت آموزشها داستانی است اما شخصیتها، وقایع، مسائل و... به زندگی حقیقی نزدیکتر است.
او افزود: برای نمونه، کتاب «کارواش خانگی» دربارۀ بازار سرمایه آموزش میدهد. در کتاب «فنجانهای سفارشی» شخصیت اول داستان که همسنوسال مخاطبان است، با ترفندی کارساز، مشکل کسبوکار خانوادگیشان را رفع میکند.
مدیر آکادمی هوش مالی در خاتمه درباره برنامههای آیندۀ آکادمی هوش مالی برای تهیه و انتشار کتابهای آموزش سواد مالی، گفت: هشت جلد دیگر همانطور که پیش هم اشاره شد در آینده نزدیک به مجموعه های قبلی اضافه و رونمایی خواهد شد که مطالب، پُربارتر و آموزشها غنیتر باشد. برای استفادۀ بهتر از این کتابها و افزایش جذابیت و در دسترس بودن آنها، تهیه کتابهای صوتی این دو مجموعه نیز در دستور کار قرار گرفت.
رودی گفت: کتابهای صوتی مجموعۀ اول آماده شد و از طریق فیدیبو در اختیار علاقهمندان قرار گرفته است. در حال آمادهسازی کتابهای صوتی مجموعۀ دوم هستیم. امیدواریم این مجموعه کتابها بتواند برای آشناکردن نسل جوان مفید باشد تا بتوانند در آبادانی کشورمان مفید باشند.
به گزارش ایرنا، مجموعه داستانهای سواد مالی، شامل دهها حکایت جذاب برای کودکان پیشدبستانی تا سوم دبستان است و به آنها میگوید: فرق نیاز و خواسته چیست، برای کارآفرینی و فروش باید به چه نکاتی دقت کنند، کار و همکاری چه ضرورتی دارد، چطور برای دوستان و اعضای خانواده هدیه انتخاب کنند، یک کالا چطور تولید میشود، چطور میشود با سادهزیستی، یک زندگی خوب رو تجربه کرد، پول توجیبی چیست و چرا و چطور باید پسانداز کرد، نحوه خرید کردن و مواجهه با تبلیغات گوناگون چطور است، چگونه باید یک شغل خوب انتخاب کرد و...
این مجموعه سواد مالی به کودکان میآموزد چرا و چطور پسانداز کنند. چگونه با سرمایهگذاری، هم ارزش پولشان را حفظ کنند و هم در آبادانی کشورشان مشارکت داشته باشند، با راههای درست کسب پول و درآمد آشنا شوند، از کودکی به کارآفرینی و ارزشآفرینی بپردازند. با محدود بودن پول و نامحدود بودن خواستهها آشنا شوند.