به گزارش ایرنا از اعلام روز جمعه شورای اسلامی شهر تهران محمد سالاری با اشاره به حضور خود در کارگاه عمرانی پروژه شار باغ فاطمه زهرا (س) (طرح نیلوفری سابق) گفت: این پروژه بر فراز خط راه آهن تهران- تبریز در محدوده مناطق ۱۷ و ۱۸ شهر تهران واقع شده است و ما از ابتدای این دوره مدیریت شهری بارها در خصوص آن جلسه گذاشته و از جهات مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
سالاری با بیان اینکه این پروژه صرفا بزرگترین پروژه بازآفرینی با رویکرد توسعه و احیاء فضای عمومی و تامین سرانه های خدماتی در مناطق غیر برخوردار و دارای بافت فرسوده متراکم نیست، گفت: شارباغ یکی از پروژههای مهم مدیریت شهری پایتخت است که علاوه بر تاثیرات مثبت فرهنگی در مناطق کم برخوردار شهر تهران می تواند در رونق گردشگری شهری نیز تاثیرگذار باشد.
این عضو شورای شهر تهران اجرای پروژه شارباغ را در راستای شعار "تهران شهری برای همه" و برای کاهش شکاف اجتماعی و حرکت به سوی بالا بردن سرانه فرهنگی و رفاهی مناطق ۹، ۱۷ و ۱۸ شهر تهران عنوان کرد.
وی گفت: استخوان بندی اصلی پروژه شامل گستره های فرهنگی، تفریحی،گردشگری، تفرجی و تجاری-تفریحی با ۹۱ درصد فضای سبز و باز در مناطق یاد شده است.این پروژه یکی از منحصر به فردترین پروژههای شهری در جنوب تهران است که به بهبود فضای شهری در این مناطق کمک قابل توجهی می کند و با در نظر گرفتن خواسته های چندین ساله اهالی، موجب کاهش آسیب های اجتماعی در این مناطق می شود.
سالاری افزود: اولویت حرکتدر شار باغ حضرت فاطمه(س) با پیاده و سپس دوچرخه است که به دلیل سرعت و سهولت حرکت در سرتاسر مسیر، قلمرو زندگی عمومی شهری، مفهوم امنیت را گسترش میدهد.
سالاری افزود: در این طرح ۲۲ کوشک به عنوان ایستگاه دوچرخه، موزه مراکز فرهنگی، فضای تجاری، مراکز اختصاصی بانوان و غیره در فضای سبز طراحی شده است.
وی تصریح کرد: این محدوده ۵۰ هکتاری متعلق به شرکت راه آهن کشور است که در ابتدای این دوره مدیریت شهری، برای واگذاری آن به شهر و شهرداری، ارقام بسیار قابل توجهی در حدود ۷۵۰ میلیارد تومان طلب می کردند. با پیگیری های صورت گرفته، این مبلغ به ۴۵۰ میلیارد تومان کاهش پیدا کرد که در نهایت با دستور مساعدت وزیر راه و شهرسازی و نیز دستور معاون اول رئیس جمهوری، این مبلغ به ۱۸۰ میلیارد تومان رسید.
سالاری ادامه داد: در مرحله اول مبلغ ۵۰ میلیارد تومان توسط شهرداری تهران پرداخت شد و یک سوم پروژه یعنی ۳ کیلومتر از ۹ کیلومتر از این عرصه در اختیار شهرداری جهت آغاز عملیات اجرایی قرار گرفت.
این عضو شورای شهر تهران با اشاره به پیگیری های کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر و شهرداری تهران، اظهار داشت: اخیراً صورتجلسه ای مبنی بر پرداخت مابقی رقم به پیمانکار شرکت راه آهن و واگذاری کل عرصه برای اجرای پروژه تهیه شده است که طی روزهای آتی، این صورت جلسه نهایی خواهد شد.
وی ادامه داد: این پروژه پس از انتقال خط راه آهن تهران-تبریز به زیر زمین در سال ۹۳، روی بام این تونل در محدودهای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی-غربی از میدان شهدای مدافع حرم تا دره رود کن و عرض متوسط ۳۰ متر با وسعت حدود ۲۷ هکتار تعریف شده است که با احتساب فضای بین جداره ساختمان های شمالی تا جنوبی طرح و خیابانهای موجود این محدوده، در مجموع به حدود ۵۰ هکتار در فازهای بعدی افزایش پیدا کرد.
سالاری تصریح کرد: پس از انتخاب طرح اولیه از میان ۳۴۰ طرح، از طریق برگزاری مسابقه های بین المللی و انتخاب طرح برتر در اردیبهشت ماه ۹۸ و پیرو انعقاد تفاهم نامه میان راه آهن جمهوری اسلامی و شهرداری تهران در تیرماه ۹۹ و سپس آزادسازی ۳۴۷ کیلومتر از ۹ کیلومتر طول پروژه در مهر ماه ۹۹، هم اکنون پروژه احداث محور شار باغ به مرحله اجرا رسیده است و با واگذاری عملیات اجرایی به شرکت یادمان سازه،این پروژه در فاز نخست فعال شده است.